NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Hei folkens,
er det noen her inne som har prøvd både 1.6 116 hk og 90 hk og kan fortelle om man merker stor forskjell? Blir den litt for treg..? Er flere fine NAer ute til salgs nå, men de fineste akkurat nå har bare 90 hk (som ble endret fra 94). Har hatt 116 hk tidligere (91-modell) og synes dette holdt fint til mitt bruk, men 90 hk virker ganske daft.
er det noen her inne som har prøvd både 1.6 116 hk og 90 hk og kan fortelle om man merker stor forskjell? Blir den litt for treg..? Er flere fine NAer ute til salgs nå, men de fineste akkurat nå har bare 90 hk (som ble endret fra 94). Har hatt 116 hk tidligere (91-modell) og synes dette holdt fint til mitt bruk, men 90 hk virker ganske daft.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Ja, fant nå noen stats: ca 2 sekunder forskjell fra 0-100. 

-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Jeg har aldri kjørt en 90hk, men innbiller meg at de må være rimelig daffe. Tallene sier 2.4 sek mer på 0-100 enn 1.8, og toppfart på bare 175km/t. Samt samme bensinforbruk som en 1.8, Dvs mer enn en 1.6 116hk. Har også lagt merke til at mange fine NAer dessverre er 90hk-utgaven...Du som allerede er vant til 116hk-utgaven burde nok ikke gå ned i motor.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Har hatt 116hk siden januar og kjøpte en 90hk no forleden dag.
Merker ikke så stor forskell på vanlig kjøring, men når man drar den opp i turtall merker man at det er litt mindre sprut.
Så hvis man liker å kjøre litt inspirert vil man nok sikkert synes 90hk er dafft, mens hvis man stort sett cruicer rundt og slapper av vil man nok klare seg lenge med 90hk.
Men siden det er du som skal bruke den kan du jo bare prøvekjøre en 90hk? Du har jo hatt 116hk så da kjenner du jo fort om du synes 90hk er greit nok eller om du savner de siste.
Merker ikke så stor forskell på vanlig kjøring, men når man drar den opp i turtall merker man at det er litt mindre sprut.
Så hvis man liker å kjøre litt inspirert vil man nok sikkert synes 90hk er dafft, mens hvis man stort sett cruicer rundt og slapper av vil man nok klare seg lenge med 90hk.
Men siden det er du som skal bruke den kan du jo bare prøvekjøre en 90hk? Du har jo hatt 116hk så da kjenner du jo fort om du synes 90hk er greit nok eller om du savner de siste.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
0-5000 rpm er omtrent likt på de bilene ja.
90hk er snakk om mer effekt/moment tidligere, mens 116hk trenger 5500++ for å begynne å skinne.
Da er visstnok 90hk-moroa over.
Kammer (lavere komp på 90hk) og ECU er visst forskjellen på disse.
Vet at Baktusbror etter mye om og men konverterte en 90 hk til 116 hk for noen år siden (søk på forumet...), men tviler på at det er lett for lekfolk eller verdt pengene.
Tror forøvrig det endte med at Baktusbror kjøpte en 1,8 motor og satte i den i bilen.
Som sagt tidligere så er 90hk nok for de som bare cruiser og vinker lanke, mens ræserne bør nok holde seg til 116 gamper'n evt. 1,8.
B6ZE(RS) (116 hk'ern) er den morsomste motoren på NA, in my humble biased opinion.
Mags
90hk er snakk om mer effekt/moment tidligere, mens 116hk trenger 5500++ for å begynne å skinne.
Da er visstnok 90hk-moroa over.
Kammer (lavere komp på 90hk) og ECU er visst forskjellen på disse.
Vet at Baktusbror etter mye om og men konverterte en 90 hk til 116 hk for noen år siden (søk på forumet...), men tviler på at det er lett for lekfolk eller verdt pengene.
Tror forøvrig det endte med at Baktusbror kjøpte en 1,8 motor og satte i den i bilen.
Som sagt tidligere så er 90hk nok for de som bare cruiser og vinker lanke, mens ræserne bør nok holde seg til 116 gamper'n evt. 1,8.
B6ZE(RS) (116 hk'ern) er den morsomste motoren på NA, in my humble biased opinion.

Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Ja, den bilen du snakker om med 90 hk kjenner jeg til, er ei bekjent som eide den. Trodde hun hadde 1.8 liter, derfor ba jeg aldri om å få prøve den.
Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å finne en 1.6 116 hk eller 1.8 liter uansett, det er bare at den blå som ligger på finn.no nå er kjempefin. 
Edit: ut fra beskrivelse fra Uggla, er jeg mer enn overbevist. Jeg liker turtall


Edit: ut fra beskrivelse fra Uggla, er jeg mer enn overbevist. Jeg liker turtall

-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg må nesten blande meg inn i denne diskusjonen jeg også.
Bare for å si at jeg er enig i alt som er skrevet så langt .....
Erik
Bare for å si at jeg er enig i alt som er skrevet så langt .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Bra du er litt sosialRudolf wrote:Jeg må nesten blande meg inn i denne diskusjonen jeg også.
Bare for å si at jeg er enig i alt som er skrevet så langt .....![]()
Erik

Jeg har kjørt ca. 60 000km med 1.6 116hk, og freser nå rundt med 1.8 igjen. Det sies jo at 1.6en er mer turtallsvillig/morsom, men jeg kan ikke klage på 1.8en heller. Der jeg merker størst forskjell er på motorvei i høyere hastigheter. Jeg har alltid vært veldig glad i toppfart, og jeg mener 1.8en drar noe bedre 150-200km/t enn 1.6. Jeg ble nesten litt overrasket når jeg var nedover på Autobahn med bilen, hvor kvikt den dro opp til toppfart på 200.
Derfor mener jeg også at 90hk-utgaven "feiler" litt - 175km/t er for lav toppfart for den type bil selv om toppfart ikke er poenget med bilen i utgangspunktet.
Jeg tittet på denne bilen på finn. Den blir slaktet?MX-Jon wrote:Har hatt 116hk siden januar og kjøpte en 90hk no forleden dag.
Den var utrolig rusten til å være så "ny". Mye saltkjørt og aldri vasket?...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Rust over alt på mange av karroseridelene. Skulle tro en tidligere eier hadde hatt fast parkering på en brygge ut mot havet med saltsprut i luften.Kjakan wrote:Jeg tittet på denne bilen på finn. Den blir slaktet?MX-Jon wrote:Har hatt 116hk siden januar og kjøpte en 90hk no forleden dag.
Den var utrolig rusten til å være så "ny". Mye saltkjørt og aldri vasket?...
Den er til og med Tectyl behandlet, men det hadde tydeligvis ikke så stor effekt. Men enkelte steder er den forbausende fin. Bagasjelokket feks er helt strøkent.
Dørene er heller ikke så ille, men kanaler, bakskjermer og forskjermer er ikke bra.
Tenkte først å fikse den da jeg kjøpte den usett men oppdaget fort at det var for mye jobb i forhold til verdien på ferdig bil.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
jean-eric wrote:Ja, den bilen du snakker om med 90 hk kjenner jeg til, er ei bekjent som eide den. Trodde hun hadde 1.8 liter, derfor ba jeg aldri om å få prøve den.Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å finne en 1.6 116 hk eller 1.8 liter uansett, det er bare at den blå som ligger på finn.no nå er kjempefin.
Edit: ut fra beskrivelse fra Uggla, er jeg mer enn overbevist. Jeg liker turtall
Denne ville jeg vurdert, hvis jeg var deg:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42009801

-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
I was too slow.Legendary wrote:jean-eric wrote:Ja, den bilen du snakker om med 90 hk kjenner jeg til, er ei bekjent som eide den. Trodde hun hadde 1.8 liter, derfor ba jeg aldri om å få prøve den.Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å finne en 1.6 116 hk eller 1.8 liter uansett, det er bare at den blå som ligger på finn.no nå er kjempefin.
Edit: ut fra beskrivelse fra Uggla, er jeg mer enn overbevist. Jeg liker turtall
Denne ville jeg vurdert, hvis jeg var deg:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42009801
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
-
- 6500 RPM
- Posts: 620
- Joined: 04 Mar 2011, 16:42
- Medlemsnummer: 913
- Location: Sunndal
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
anton g har ein til salgs
kan anbefales av egne erfaringer
kan anbefales av egne erfaringer

Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: NA 1.6 116 hk vs 1.6 90 hk
Ja er meget fornøgd med bilen:) skal få seg en makeover innvendig og cabben over fra kolisjonsofferet mitt.

Ellers så er bilen i god stand i lakk og karosseri vilket e det viktigste for meg da det e dyrt å fælt å få gjort og eg er ikkje karosseri arbeider.
Ellers så er bilen i god stand i lakk og karosseri vilket e det viktigste for meg da det e dyrt å fælt å få gjort og eg er ikkje karosseri arbeider.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.