
For ei uke siden var jeg og hentet meg et nytt lite prosjekt.
Det er en 1992mod mx-5 hentet fra Tyskland i 2007
1.6liter og ganske dårlig stand.
Kjapp tilstandsraport:
Høyre vindusviskerarm spinner på aksel
radio og høytalere borte
interiør delvis demontert
Softtop må byttes
Lakken er solfalmet med bulker her og der
Stor ripe i høyre bakskjerm og bakfanger etter tidligere eier har rygget på en henger
Dekkene har masse spor i igjen, 1 dekk er helt nytt.
Motor har kokt og toppen er skeiv
Eksosanlegget holder på å falle av bak, løsnet i en sveis.
rust i kanaler bak på begge sider, framme ser det bra ut.
litt rust i skjermbue sjåfør side
ellers virker den tipp topp i understell og bremser
nytt som jeg vet om i 2012
Ny radiator ''alu''
Vannslanger i motorrommet ''silikon''
vannpumpe og regreim
termostat og føler
Bremser forran og bak
Mandag etter sommerturen begynte jeg å splitte motor, fant mye delikat

Her har det vært vann ja, brun gugge så langt øynene kan se.
dette er kjølevæska jeg tappet
hopsi her lå det plutselig en gjenglemt o-ring
påbegynt demontering
Toppen ble byttet med en jeg rett jeg har hatt liggende.
Men jeg var ikke noe fornøyd med hvordan eksosventilene så ut på den, så jeg har plukket ut eksosventilene fra 'banan'' toppen.
''slipt ventil og ventilseter''
''byttet ventil tetninger''
''renset og smurt opp ventilløftere''
''montert kam''
Lite bilder av dette, men en mens jeg er i farta:
Resten så greit ut, har ryddet opp litt her og der i motorrommet. Lakkert braketten som holder sikringsboksen, vasket litt osv.
Det var forresten 3 tuter på bilen, ene var bare stripset i motorrommet uten å være koblet til, og to forran radiator. Tidligere eier ville tydeligvis bli hørt.
Så det var så langt det,
gjenstår å montere sammen restene
Stramme til kamakselbukker og topp med moment.
fylle ny olje og oljefilter
ny kjølevæske
vri om nøkkel
