OleK's 1991 Mariner Blue NA
Moderator: Styremedlemmer
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Begynte å lure på om Rudifar stod og børna foran trikken. Det hadde vore i tøffaste laget.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Pfffff ....Ørnbjørn wrote:Begynte å lure på om Rudifar stod og børna foran trikken. Det hadde vore i tøffaste laget.
Rudolf børner foran ALLE kryss.
Og det lukter nystekte kanelboller (E85)
Så sånn er den saken.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Bollerægger?
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Snart ny sesong
Da er nedtelling til ny sesong igang, håper snøen drar dit den hører hjemme og at bilen er på veien i mars.
Skal være med på så mye som mulig av aktiviter i år også. Påmelding til årets sommertur er allerede ordnet, likeså fri fra jobben.
Mens jeg venter på at våren kommer så kan man oppgradere MX5-antrekket. En kompis har gifta seg med ei symaskin, så da var det bare naturlig at hun fikk oppdraget med å sy på merke.
"Mx5 skjorta"

Da er nedtelling til ny sesong igang, håper snøen drar dit den hører hjemme og at bilen er på veien i mars.
Skal være med på så mye som mulig av aktiviter i år også. Påmelding til årets sommertur er allerede ordnet, likeså fri fra jobben.
Mens jeg venter på at våren kommer så kan man oppgradere MX5-antrekket. En kompis har gifta seg med ei symaskin, så da var det bare naturlig at hun fikk oppdraget med å sy på merke.
"Mx5 skjorta"
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Juster plassering av gasspedal
Jeg har alltid syntes gasspedalen har vært litt feilplassert, det virker som om den er plassert litt for nærme sjåfør i forhold til clutch/brems. Sjekka litt på nett, og fant at det er ikke bare jeg som synes det. På korte ture er det ikke nevneverdig plagsomt, men på langtur derimot. Fant en oppskrift på hvordan dette kunne fikses, men det innebar kutting og sveising, noe jeg ikke hadde tilgang på. Derfor fant jeg ut etter å ha studert problemet litt, at det går an å bøye pedalen litt fremover. La en passende trekloss bak arma og presset pedalen forsiktig forover. Må passe på at pedalen ikke bunner før du har full gass. I samme slengen bøyde jeg pedalen litt til venstre, nærmere bremsepedalen. Var vel ca 3cm jeg fikk justere pedalen forover. På første testkjøring kjente jeg at det føltes mer riktig. Nå etter å ha kjørt 208 mil på sommerturen, kan jeg skrive under på at dette ble mye bedre. Høyrefoten slapper mer av og sovner ikke sånn som før.
Justert gasspedal

Jeg har alltid syntes gasspedalen har vært litt feilplassert, det virker som om den er plassert litt for nærme sjåfør i forhold til clutch/brems. Sjekka litt på nett, og fant at det er ikke bare jeg som synes det. På korte ture er det ikke nevneverdig plagsomt, men på langtur derimot. Fant en oppskrift på hvordan dette kunne fikses, men det innebar kutting og sveising, noe jeg ikke hadde tilgang på. Derfor fant jeg ut etter å ha studert problemet litt, at det går an å bøye pedalen litt fremover. La en passende trekloss bak arma og presset pedalen forsiktig forover. Må passe på at pedalen ikke bunner før du har full gass. I samme slengen bøyde jeg pedalen litt til venstre, nærmere bremsepedalen. Var vel ca 3cm jeg fikk justere pedalen forover. På første testkjøring kjente jeg at det føltes mer riktig. Nå etter å ha kjørt 208 mil på sommerturen, kan jeg skrive under på at dette ble mye bedre. Høyrefoten slapper mer av og sovner ikke sånn som før.

Justert gasspedal
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Nytt eksosanlegg
Eksosanlegget mitt har hangla i lenger tid, skrammellyd fra katalysatoren. Det var heller ikke helt orginalt skrudd sammen, men det var helsveist av en eller annen grunn. Valgte defor å bytte ut alt fra grenrør og bakover. Merket at bilen gikk dårligere og dårligere, var ikke mulig å få normalt turtall. Var vel innmaten i katalysatoren som hadde løsnet og blokkerte utblåsen.
Nytt anlegg ble bestillt fra MX5parts. Alt ble orginalt unntatt katalysatorn som dem var tom for. Bestillte også nye pinneskruer på grenrør og alle pakningene. ved demontering av det gamle knakk selvsagt alle pinneskruene rett av. Måtte derfor ut med hele grenrøret. Heldigvis var jeg hos en kamerat med løftbukk for å gjøre denne jobben. Jobben tok 4 timer pga pinneskuene som røk.
Heldigvis gikk det å bore opp og gjenge opp p nytt.
Ble litt annen lyd i dette anlegget enn det som sto på fra før. Turtallet kom også tilbake.
Transport av eksosanlegg

Grenrør demontert




Zoom - Zoom igjen

Eksosanlegget mitt har hangla i lenger tid, skrammellyd fra katalysatoren. Det var heller ikke helt orginalt skrudd sammen, men det var helsveist av en eller annen grunn. Valgte defor å bytte ut alt fra grenrør og bakover. Merket at bilen gikk dårligere og dårligere, var ikke mulig å få normalt turtall. Var vel innmaten i katalysatoren som hadde løsnet og blokkerte utblåsen.
Nytt anlegg ble bestillt fra MX5parts. Alt ble orginalt unntatt katalysatorn som dem var tom for. Bestillte også nye pinneskruer på grenrør og alle pakningene. ved demontering av det gamle knakk selvsagt alle pinneskruene rett av. Måtte derfor ut med hele grenrøret. Heldigvis var jeg hos en kamerat med løftbukk for å gjøre denne jobben. Jobben tok 4 timer pga pinneskuene som røk.
Heldigvis gikk det å bore opp og gjenge opp p nytt.
Ble litt annen lyd i dette anlegget enn det som sto på fra før. Turtallet kom også tilbake.


Transport av eksosanlegg
Grenrør demontert
Zoom - Zoom igjen

mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
OleK's 1991 Mariner Blue NA
Lenge siden det har vært noen oppdatering her...., men nå skal den få litt nye slitedeler. Tenkte også å flikke litt på lakken noen steder.
Tenkte også å ta av forkjermene for å se etter rust, og samtidig smøre godt inn med tectyl. Har jo hatt denne bilen i 10 år nå
1 x Camshaft Timing Belt Kit, Complete, MX5 Mk1/2/2.5 = £57.65
1 x Brake Pad Fitting Kit, Front, MX5 Mk1 1.6 (SI2274) = £10.53
1 x Front Pads, Genuine Mazda, MX5 Mk1 1.6 (SI225) = £44.68
1 x Rear Pads, Genuine Mazda, MX5 Mk1 1.6 (SI227) = £38.72
2 x Rear Caliper Slider Pin, Lower, Mk1/2/2.5 (SI208) = £9.96
2 x Rear Caliper Slider Pin, Upper, MX5 Mk1/2/2.5 (SI6739) = £25.50
2 x Front Caliper Slider Pin Lower, Mk2.5 Big Brake & Mk3/3.5/3.75 (SI4263) = £17.70
2 x Oil Filter, Genuine Mazda, MX5 Mk1/2/2.5 = £11.76
1 x Exhaust Manifold Heat Shield, MX5 Mk1 1.6 (SI2480) = £38.50
------------------------------------------------------
Total Goods: £255.00
(Delivery Charge): £48.37
Total: £303.37
Tenkte også å ta av forkjermene for å se etter rust, og samtidig smøre godt inn med tectyl. Har jo hatt denne bilen i 10 år nå
1 x Camshaft Timing Belt Kit, Complete, MX5 Mk1/2/2.5 = £57.65
1 x Brake Pad Fitting Kit, Front, MX5 Mk1 1.6 (SI2274) = £10.53
1 x Front Pads, Genuine Mazda, MX5 Mk1 1.6 (SI225) = £44.68
1 x Rear Pads, Genuine Mazda, MX5 Mk1 1.6 (SI227) = £38.72
2 x Rear Caliper Slider Pin, Lower, Mk1/2/2.5 (SI208) = £9.96
2 x Rear Caliper Slider Pin, Upper, MX5 Mk1/2/2.5 (SI6739) = £25.50
2 x Front Caliper Slider Pin Lower, Mk2.5 Big Brake & Mk3/3.5/3.75 (SI4263) = £17.70
2 x Oil Filter, Genuine Mazda, MX5 Mk1/2/2.5 = £11.76
1 x Exhaust Manifold Heat Shield, MX5 Mk1 1.6 (SI2480) = £38.50
------------------------------------------------------
Total Goods: £255.00
(Delivery Charge): £48.37
Total: £303.37
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Miata repair kit i matchende farge. Desverre så fant jeg to små rusthull i kanalen ved bakhjulet på den høyre siden. Enda jeg har vært påpasselig med å holde åpent i avløpet/kanalene. Sveiseapparat og plate innkjøpt. Holder på å trene litt på sveis før jeg går løs på bilen.
God nyhet: Godkjent på Eu-kontroll med 0 feil.
God nyhet: Godkjent på Eu-kontroll med 0 feil.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Pen bil! Den ser strøken ut på bildene. Lykke til med sveisingen.
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Da har jeg fått fjerna litt rust under bremsevæske beholderen. Har vært et irritasjonmoment i fler år dette.
Ble sliping, grunning med rustløser og vanlig grunning etterpå. Til slutt flere lag med lakk og toppet med klarlakk.
Med det samme jeg var under panseret, ble også kullfilteret med feste og ventil fjernet. ca 1kg lettere bil.
Ble sliping, grunning med rustløser og vanlig grunning etterpå. Til slutt flere lag med lakk og toppet med klarlakk.
Med det samme jeg var under panseret, ble også kullfilteret med feste og ventil fjernet. ca 1kg lettere bil.

mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Endelig! Bytte ut polyforingene med nye foringer
Har hatt disse på bilen i noen år nå, og har vært lite fornøyd med dem.
Har alltid kjent at noe flytter på seg i forstillinga under normal kjøring.
Så da ble jeg positivt overrasket av de nye foringene. Kjennes ut som ny bil.
Ikke noe som beveger seg unormalt. De nye foringene er fra Il-motorsports,
og skal være litt hardere enn de orginale. Å skifte foringer er en møkkajobb,
men vel verdt det denne gangen.
Har hatt disse på bilen i noen år nå, og har vært lite fornøyd med dem.
Har alltid kjent at noe flytter på seg i forstillinga under normal kjøring.
Så da ble jeg positivt overrasket av de nye foringene. Kjennes ut som ny bil.
Ikke noe som beveger seg unormalt. De nye foringene er fra Il-motorsports,
og skal være litt hardere enn de orginale. Å skifte foringer er en møkkajobb,
men vel verdt det denne gangen.
- These users thanked the author OleK for the post (total 4):
- miatajon • Stalfa • torbra • Miatapowers
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6