Rar elektrisk feil
Moderator: Styremedlemmer
-
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 14 Apr 2011, 21:10
- Medlemsnummer: 924
- Status: Offline
Rar elektrisk feil
Symptom:
Vrir om tenningsnøkkel, ingen respons. Engine check lampe og oljelampe lyser. Lys i hovedlys og interiørlys virker.
Triller bilen i gang, starter fint, nærlys virker ikke, vindusvisker virker ikke, hovedlys virker.
Kjører en stund - stopper og bilen starter fint igjen som normalt.
Virker en periode uten problem.
Så kommer det tilbake.
Noen teorier fra skarpskodde mekkere?
Vrir om tenningsnøkkel, ingen respons. Engine check lampe og oljelampe lyser. Lys i hovedlys og interiørlys virker.
Triller bilen i gang, starter fint, nærlys virker ikke, vindusvisker virker ikke, hovedlys virker.
Kjører en stund - stopper og bilen starter fint igjen som normalt.
Virker en periode uten problem.
Så kommer det tilbake.
Noen teorier fra skarpskodde mekkere?
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Har du sjekket kabelskoene på batteriet?
At de er stramme og sitter godt.....
At de er stramme og sitter godt.....
-
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 14 Apr 2011, 21:10
- Medlemsnummer: 924
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
jepp!obi-one wrote:Har du sjekket kabelskoene på batteriet?
At de er stramme og sitter godt.....
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Hadde lignende feil på en vw caravelle, der var det tenninga som var slitt. Ikke sikkert det er det samme hos deg, men er verdt nevne det.
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
-
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 14 Apr 2011, 21:10
- Medlemsnummer: 924
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Måtte du bytte den eller gir kontaktspray noen effekt?siemens wrote:Hadde lignende feil på en vw caravelle, der var det tenninga som var slitt. Ikke sikkert det er det samme hos deg, men er verdt nevne det.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Tenningslås kan fikses:

http://www.miata.net/garage/CleaningIgnitionSwitch.html
Google er din beste venn
Erik

http://www.miata.net/garage/CleaningIgnitionSwitch.html
Google er din beste venn

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 14 Apr 2011, 21:10
- Medlemsnummer: 924
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Det var tenninga... så nå er det "løpeigang" kjøring; parkerer kun der det er litt helling for tiden! 

-
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 14 Apr 2011, 21:10
- Medlemsnummer: 924
- Status: Offline
-
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 14 Apr 2011, 21:10
- Medlemsnummer: 924
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Vel, det viser seg at å vente med å se er en dårlig strategi. Hadde jeg tatt ut og sett på sakene før del ble bestilt fra England hadde jeg oppdaget dette;

og dette;

Som forpurrer en enkel rep og påfølgende sommerferieturstart i morgen. Vel......
Noen som har hatt dette problemet og fikset det/evt noen i Oslo området som kan bilelektrisk og kan bistå med å fikse dette superraskt?

og dette;
Som forpurrer en enkel rep og påfølgende sommerferieturstart i morgen. Vel......
Noen som har hatt dette problemet og fikset det/evt noen i Oslo området som kan bilelektrisk og kan bistå med å fikse dette superraskt?

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Hmmmm....her blir det noen tanker og betraktninger, uten å være fasit, så får noen andre fylle på.....
Slik jeg leser koblingsskjema for 1990 MX5, OG 1990-1996 miata, så er ledningen til starter solenoiden fra tenningslåsen den sorte og blå. Denne går ned til en egen bryter du har på clutchen, som gjør at bilen ikke starter dersom clutchen ikke er inne. Ser for meg derfor ikke ut som det er "starterkretsen" du har varmgang i......men starteren får antakelig strøm via den hvite (som ser brun ut inne ved pluggen) ledningen som er blitt varm, så det at du har startproblemer skyldes antakelig dårlig kontakt i kabelskoen på den hvite (brune) ledningen inn mot startbryteren......tror jeg.....
Den sorte og røde ledningen derimot, den har blitt god og varm.....og denne fores etter min oppfatning også av den hvite (som ser brun ut inne ved pluggen).( Har du målt om det er 12 V på denne hvite, også når pluggen er koblet fra?)......dette oppfatter jeg som den kretsen som driver "alt annet" som krever strøm når bilen er i gang. Den slitne tenningsbryteren din har skapt denne varmgangen, gjetter jeg.
Jeg ville ha renset/strammet opp eller byttet begge kabelskoene som er gått varme, koblet sammen igjen, og testet da. Og så latt bilen gå en stund og kjent på varmen på kabelskoene, før jeg hadde kjørt noe som helst med den.....
Her er link til koblingsskjemaet jeg brukte for diagnosen:
http://neomiata.com/garage/Wiring%20Dia ... agrams.pdf
Hovedspørsmålet jeg sitter igjen med er om de varme kabelskoene er skapt av en sliten tenningsbryter, og om problemet fikses når du bytter bryteren. Eller om problemet sitter "et annet sted", og varmgangen i tenningsbryteren egentlig bare er et symptom.....
((TILLEGG BASERT PÅ SVARET FRA MX5 JON NEDENFOR: Jeg ser for meg at det har blitt varmgang under drift i selve tenningsbryteren, pga av slitent kontaktpunkt i bryteren, og at denne varmen har spredd seg ned til kabelskoene. Alternativt må bli at kabelskoene har vært løse (begge to ?
), og at det dårlige kontaktarealet har skapt varmgang under drift pga den relativt store strømmen som går i denne kretsen (driver alt som ikke går på egne rele, og som styres via tenningen)))
Kan noen andre bidra med noe?
Slik jeg leser koblingsskjema for 1990 MX5, OG 1990-1996 miata, så er ledningen til starter solenoiden fra tenningslåsen den sorte og blå. Denne går ned til en egen bryter du har på clutchen, som gjør at bilen ikke starter dersom clutchen ikke er inne. Ser for meg derfor ikke ut som det er "starterkretsen" du har varmgang i......men starteren får antakelig strøm via den hvite (som ser brun ut inne ved pluggen) ledningen som er blitt varm, så det at du har startproblemer skyldes antakelig dårlig kontakt i kabelskoen på den hvite (brune) ledningen inn mot startbryteren......tror jeg.....
Den sorte og røde ledningen derimot, den har blitt god og varm.....og denne fores etter min oppfatning også av den hvite (som ser brun ut inne ved pluggen).( Har du målt om det er 12 V på denne hvite, også når pluggen er koblet fra?)......dette oppfatter jeg som den kretsen som driver "alt annet" som krever strøm når bilen er i gang. Den slitne tenningsbryteren din har skapt denne varmgangen, gjetter jeg.
Jeg ville ha renset/strammet opp eller byttet begge kabelskoene som er gått varme, koblet sammen igjen, og testet da. Og så latt bilen gå en stund og kjent på varmen på kabelskoene, før jeg hadde kjørt noe som helst med den.....

Her er link til koblingsskjemaet jeg brukte for diagnosen:
http://neomiata.com/garage/Wiring%20Dia ... agrams.pdf
Hovedspørsmålet jeg sitter igjen med er om de varme kabelskoene er skapt av en sliten tenningsbryter, og om problemet fikses når du bytter bryteren. Eller om problemet sitter "et annet sted", og varmgangen i tenningsbryteren egentlig bare er et symptom.....
((TILLEGG BASERT PÅ SVARET FRA MX5 JON NEDENFOR: Jeg ser for meg at det har blitt varmgang under drift i selve tenningsbryteren, pga av slitent kontaktpunkt i bryteren, og at denne varmen har spredd seg ned til kabelskoene. Alternativt må bli at kabelskoene har vært løse (begge to ?

Kan noen andre bidra med noe?
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Formelen her er P = R x I x I.
Dvs effekt er motstand ganger strøm i andre potens.
Så hvis det ikke er motstand i kabelskoene så skal det heller ikke avgis noe varme der.
Det at en kontakt er dårlig et annet sted skal ikke påvirke kabelskoene. Så hvis noe går varmt er der der motstanden er og der utbedringen må gjøres.
(Spenningsfallet er også avhengig av hvor mye strøm som går gjennom så når man skal måle spenningsfallet på en enhet må man gjøre det under belastning).
Normalt sett skal det velges store nok dimensjoner på kabler, kontakter og kabelsko så det ikke blir noe spenningsfall og varmgang å snakke om.
Dersom strømmen som går gjennom en bryter er for stor til å håndteres av bryteren benytter man et rele til å ta belastningen slik at strømmen som går gjennom bryteren er minimal. Dette kan man også bruke som en omgåelse av en problematisk bryter man ikke får tak i (eller ikke får tak i raskt nok).
Man kan da koble om med et rele slik at den høye stømmen går gjennom releet og bare en liten styrestrøm gjennom den dårlige bryteren.
Dvs effekt er motstand ganger strøm i andre potens.
Så hvis det ikke er motstand i kabelskoene så skal det heller ikke avgis noe varme der.
Det at en kontakt er dårlig et annet sted skal ikke påvirke kabelskoene. Så hvis noe går varmt er der der motstanden er og der utbedringen må gjøres.
(Spenningsfallet er også avhengig av hvor mye strøm som går gjennom så når man skal måle spenningsfallet på en enhet må man gjøre det under belastning).
Normalt sett skal det velges store nok dimensjoner på kabler, kontakter og kabelsko så det ikke blir noe spenningsfall og varmgang å snakke om.
Dersom strømmen som går gjennom en bryter er for stor til å håndteres av bryteren benytter man et rele til å ta belastningen slik at strømmen som går gjennom bryteren er minimal. Dette kan man også bruke som en omgåelse av en problematisk bryter man ikke får tak i (eller ikke får tak i raskt nok).
Man kan da koble om med et rele slik at den høye stømmen går gjennom releet og bare en liten styrestrøm gjennom den dårlige bryteren.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Bare for ta det helt åpenbare ....
Har du Miata ?
Hvis du har Miata må clutchen tråkkes på for å få starteren til å gå.
Det sørger en bryter ved clutchpedalen for.
Hvis denne bryteren er defekt, har løsnet, eller har kabelbrudd, så vil ikke starteren svive.
Erik
P.S. Lurt å skrive hva slags bil du har i signaturen din.
Særlig når du spør om teknisk hjelp.
Har du Miata ?
Hvis du har Miata må clutchen tråkkes på for å få starteren til å gå.
Det sørger en bryter ved clutchpedalen for.
Hvis denne bryteren er defekt, har løsnet, eller har kabelbrudd, så vil ikke starteren svive.
Erik
P.S. Lurt å skrive hva slags bil du har i signaturen din.
Særlig når du spør om teknisk hjelp.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Det er en miata, og det var "brente" kabelsko på hver side av et velsvidd punkt i startbryteren.
Jeg stakk innom på vei hjem fra jobb, så nå er problemet løst med ny bryter, sliping av kabelsko med smergel og lett sammenklemming av "ørene" på kabelsko. På litt sikt bør nok de to skyldige kabelsko skiftes....
Takk for gode innspill!
Jeg stakk innom på vei hjem fra jobb, så nå er problemet løst med ny bryter, sliping av kabelsko med smergel og lett sammenklemming av "ørene" på kabelsko. På litt sikt bør nok de to skyldige kabelsko skiftes....
Takk for gode innspill!
-
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 14 Apr 2011, 21:10
- Medlemsnummer: 924
- Status: Offline
Re: Rar elektrisk feil
Takk til Obi_one for hands- on hjelp.
Ref hans beskrivelse av løsningen; etter bilelektrikerrådene jeg fikk var det bud 1 - skift kabelsko. Bud 2 - Mx jons innlegg, Bud 3 -"vet ikke hva som er årsaken før sett på det - og det kan vi gjøre etter sommerferien"
.
(Kabelsko og kontakt blir byttet etter ferieturen, sammen med en oppgradering av eksosanlegget og litt annet snadder).
LW er nå på veien igjen, med ny venster kalipper (takk til Erik), Obi- one veihjelp på det elektriske, og Statoil Moss for bukk der eksoslekkasjer ble tettet med alskens remedier i påvente av påmontering av nytt anlegg.
Jeg ser at jeg ikke var analytisk nok i prosessen og neste gang skal skru litt mer før spørsmål, det kunne spart et par innlegg. Men men...
Uansett takk til alle bidragene.
Nå ble det ferietur med bilen allikevel.

Ref hans beskrivelse av løsningen; etter bilelektrikerrådene jeg fikk var det bud 1 - skift kabelsko. Bud 2 - Mx jons innlegg, Bud 3 -"vet ikke hva som er årsaken før sett på det - og det kan vi gjøre etter sommerferien"

(Kabelsko og kontakt blir byttet etter ferieturen, sammen med en oppgradering av eksosanlegget og litt annet snadder).
LW er nå på veien igjen, med ny venster kalipper (takk til Erik), Obi- one veihjelp på det elektriske, og Statoil Moss for bukk der eksoslekkasjer ble tettet med alskens remedier i påvente av påmontering av nytt anlegg.
Jeg ser at jeg ikke var analytisk nok i prosessen og neste gang skal skru litt mer før spørsmål, det kunne spart et par innlegg. Men men...
Uansett takk til alle bidragene.
Nå ble det ferietur med bilen allikevel.
