Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..
Som tittelen sier vurderer jeg "ny" bil. Ønsket er å ha en bil som er Race Ready til en ok pris. problemet er at jeg ikke er noen mekaniker og er litt avhengig av at ting virker.
Er det noen her som har noen meninger om bilen under?
Hva koster det å drifte en lisensbil i året?
Hvilke fordeler og ulemper er det ved en bil som dette?
Takker for hjelp da jeg som nevnt tidligere ikke kan så mye om Porsche...
Mener å erindre at de mototeren slet med smøring på sylinder 2 ved mye G. Lurer på om det var noen fiks for å utbedre det.
Anbefaler en tur på Google og eventuelt sjekke opp om det er gjort noen utbedringer på motoren som står i 944'en.
Skal du kjøre løp bør du ha noen mekkekyndinge i depot, eller bak rattet.
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
En av de mest undervurderte bilene ever. Veldig lette og tilgivelige å kjøre. Perfekt balanse. Forholdsvis enkel vektreduksjon bringer disse ned på 1100-tallet vektmessig. Mekanisk er de godt dimensjonerte. Etpar "kjente" issues dog; ved lange svinger med høy G får ikke sylinder 4 smøring. Løses til dels med "baffles" i bunnpanna. Reg reima må byttes ofte (husker ikke nå) og strammehjul justeres enda oftere. Vannpumpa er i større grad forbuksvare her enn andre biler. Lurer på om det var noen issues med OEM-clutchen - eller om det bare var voldsomt styr å bytte den.
Girkassa sitter bak på denne, for å oppnå 50/50 fordeling.
Lisenskostnader i Norge vet jeg ikke. Vi dro over til Sverige.
Den du linker til ligna jo litt på vår:
Undertegnende som pilot @ Mantorp, for 8-9 år siden, lenge før noen hadde hørt om video i HD:
Takker for flotte svar. Skal sjekke opp linkene. Hvorfor sluttet du med dette da Hauk? Har du fler Videoer/bilder av bilen? Ser jo utrolig morro ut!
Og FEET lyd!
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
AOB wrote:
Er det noen her som har noen meninger om bilen under?
Hvilke fordeler og ulemper er det ved en bil som dette?
Takker for hjelp da jeg som nevnt tidligere ikke kan så mye om Porsche...
Som nevnt er disse reimene et styr på denne bilen...
Mye arbeid å bytte clutch.
Dårlige girkasser som ofte uler og er slitne - mindre bra åpen diff på de fleste.
Bakluka kan ha problemer med å holde seg lukket, og tar ofte inn vann ned i bagasjerommet.
944 NA og MX-5 er ganske like i prestanda - jeg ville heller gått opp på 911 som har mer sjarm - da slipper man VAG-følelsen.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
AOB wrote:
Er det noen her som har noen meninger om bilen under?
Hvilke fordeler og ulemper er det ved en bil som dette?
Takker for hjelp da jeg som nevnt tidligere ikke kan så mye om Porsche...
Som nevnt er disse reimene et styr på denne bilen...
Mye arbeid å bytte clutch.
Dårlige girkasser som ofte uler og er slitne - mindre bra åpen diff på de fleste.
Bakluka kan ha problemer med å holde seg lukket, og tar ofte inn vann ned i bagasjerommet.
944 NA og MX-5 er ganske like i prestanda - jeg ville heller gått opp på 911 som har mer sjarm - da slipper man VAG-følelsen.
Nå har ikke jeg eid hverken 944 eller 911 men har vært i markedet for 911 så har lest mye om temaet.
Dersom man skal ha en banebil er jeg ikke sikker på om det nødvendigvis er et smart valg å gå for en 911 istedenfor en 944. Der 911 er en bil med mye vekt over bakhjulene som kan være krevende å kjøre er 944 en nær perfekt balansert bil som vil gi en mye bedre kjøreopplevelse uten at man behøver å være ekspert. I tillegg må man legge i relativt mye mer penger for å få en 911 i like god stand.
Dersom man derimot skal ha en klassiker for hygge ville jeg selvfølgelig valgt en 911. Dette er jo den virkelige Porschen i mine øyne.
Så det spørs om man prioriterer mest mulig bil for pengene og gode kjøreegenskaper eller et klassisk ikon som er en del av bilhistorien.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
MX-Jon wrote:
Nå har ikke jeg eid hverken 944 eller 911 men har vært i markedet for 911 så har lest mye om temaet.
Dersom man skal ha en banebil er jeg ikke sikker på om det nødvendigvis er et smart valg å gå for en 911 istedenfor en 944. Der 911 er en bil med mye vekt over bakhjulene som kan være krevende å kjøre er 944 en nær perfekt balansert bil som vil gi en mye bedre kjøreopplevelse uten at man behøver å være ekspert. I tillegg må man legge i relativt mye mer penger for å få en 911 i like god stand.Dersom man derimot skal ha en klassiker for hygge ville jeg selvfølgelig valgt en 911. Dette er jo den virkelige Porschen i mine øyne. Så det spørs om man prioriterer mest mulig bil for pengene og gode kjøreegenskaper eller et klassisk ikon som er en del av bilhistorien.
Porsche 911 har utviklet seg til det den er i dag gjennom motorsport helt siden 60-tallet. Den er utformet gjennom tusenvis av timer i racing, hvert eneste år.
911 er fin til banebruk, og er glimrende til vei. I motsetning til 944, som i 2013 er en grei banebil, men for kjedelig til å bli brukt på gata.
911 er mye mer driftssikker enn 944, og tåler timesvis med grisekjøring uten problemer. De setter også bedre tider på autoslalom. 911 er dyrere enn 944, men de er verdt det. Jeg tror trådstarter vil savne MX-5en etter en stund, da den gir en bedre totalpakke enn 944. Morsommere, billigere og mer driftssikker - 3 ting på en gang akkurat som Kinderegg.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Takk for svar! Skal ikke selge Mazdaen for å si det sånn. dette blir evnt i tillegg til... Men 911 kommer ikke til å skje. det blir for dyrt. Da blir det å selge Msm´en og.
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Er det noen som har plukket opp noe om selvbygger regler som ble antydet å skulle komme våren 2013?
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae