Horn til NA fungerer ikke.
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Noen relee høres, andre ikke (i varierende grad).
Har du sjekka spenning på hornet når knappen trykkes inn? Hvis det er det -> defekt horn. Hvis ikke kan du jo begynne med releet.
Har du sjekka spenning på hornet når knappen trykkes inn? Hvis det er det -> defekt horn. Hvis ikke kan du jo begynne med releet.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Jeg har ikke sjekket hornene, enda.
Det er litt knot, derfor ville jeg først undersøke mulighetene å sjekke på plasser som det er lettere å komme til.
Det er litt knot, derfor ville jeg først undersøke mulighetene å sjekke på plasser som det er lettere å komme til.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Ok. Vet du hvor det sitter?Stalfa wrote:Det er litt knot, derfor ville jeg først undersøke mulighetene å sjekke på plasser som det er lettere å komme til.
Det er opp under dashboardet, bak accessory-bryterene (oem tåkelys, dimming av lys i instrument-panelet etc.) nede til venstre for rattet. Hornreleet er sannsynligvis den minst tilgjengelig delen av bilen jeg har hatt hands-on på. Blir varm bare jeg tenker på det.
I hvert fall på en '94.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Nei det gjør jeg ikke.Hauk wrote:Ok. Vet du hvor det sitter?Stalfa wrote:Det er litt knot, derfor ville jeg først undersøke mulighetene å sjekke på plasser som det er lettere å komme til.
Så et bildet der en '97 miata hadde det i motor-rommet. Trodde kanskje det var der.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Ikke særlig spennende.Hauk wrote:Har du sjekka spenning på hornet når knappen trykkes inn?
Ok. Er horn-relet som ligger rett bak det store blinklys-relet?Hauk wrote:Hvis ikke kan du jo begynne med releet.
Var for så vidt greit og komme seg ned dit, men det tok jo 10 minutter og komme seg opp derifra.

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- Mx5-miata Styret
- Posts: 172
- Joined: 26 Oct 2012, 00:27
- Medlemsnummer: 1056
- Location: Hafrsfjord
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Ja, det er ikke den enkleste bevegelsen å få til i fart



1990 US Miata 1.6L Gul
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Status så langt. Hornet fungerer fortsatt ikke.
1. Har målt at bryteren fungerer frem til relet.
2. Hornet tuter når man setter strøm direkte på hornet
3. Har prøvd med annet releet uten at det gjordet nytten.
Konklusjon => Jeg er en skikkelig elektro-analfabet

1. Har målt at bryteren fungerer frem til relet.
2. Hornet tuter når man setter strøm direkte på hornet
3. Har prøvd med annet releet uten at det gjordet nytten.
Konklusjon => Jeg er en skikkelig elektro-analfabet

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Tror neste trinn er å måle spenningen. Start på batteriet så du har en referanse, og mål så på hornet og jobb deg bakover....klubben har multimeter....
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Alternativt kan du gjøre et par tester ved releet:
Hvis det er samme som på 1990 modellen kan du sjekke følgende:
Releet har fire kontakter.
En er koblet til en grønn-rød ledning. Den går til hornet. Dersom du kobler til 12v her skal det bli lyd. Hvis ikke er det noe galt i kabelen videre til hornet.
En er koblet til grønn-orange ledning. Den går til hornbryteren. Hvis du måler motstand til jord skal motstanden bli tilnærmet null når du trykker inn horn-bryteren. Hvis ikke er det noe galt med hornbryter eller ledningen på vei dit.
To er koblet til hvit-grønn ledning. Her skal det hele tiden være 12v. Hvis ikke er det noe galt med strømtilførsel.
Hvis det er samme som på 1990 modellen kan du sjekke følgende:
Releet har fire kontakter.
En er koblet til en grønn-rød ledning. Den går til hornet. Dersom du kobler til 12v her skal det bli lyd. Hvis ikke er det noe galt i kabelen videre til hornet.
En er koblet til grønn-orange ledning. Den går til hornbryteren. Hvis du måler motstand til jord skal motstanden bli tilnærmet null når du trykker inn horn-bryteren. Hvis ikke er det noe galt med hornbryter eller ledningen på vei dit.
To er koblet til hvit-grønn ledning. Her skal det hele tiden være 12v. Hvis ikke er det noe galt med strømtilførsel.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
MX-Jon wrote:Alternativt kan du gjøre et par tester ved releet:
Hvis det er samme som på 1990 modellen kan du sjekke følgende:
Releet har fire kontakter.
En er koblet til en grønn-rød ledning. Den går til hornet. Dersom du kobler til 12v her skal det bli lyd. Hvis ikke er det noe galt i kabelen videre til hornet.
En er koblet til grønn-orange ledning. Den går til hornbryteren. Hvis du måler motstand til jord skal motstanden bli tilnærmet null når du trykker inn horn-bryteren. Hvis ikke er det noe galt med hornbryter eller ledningen på vei dit.
To er koblet til hvit-grønn ledning. Her skal det hele tiden være 12v. Hvis ikke er det noe galt med strømtilførsel.
Meget bra innspill Jon.
Når du legger det frem slik så virker det enkelt. Kanskje det rett og slett er det.

Begge ledningene som skal være strømførende, har 12V.
Det er konkludert med at hornbryteren fungerer, ved fremgangsmåten du beskriver.
Jeg har prøvd å sette strøm på ledningen i fra hornet og fikk ingen lyd.
Så neste steg er å måle motstand i ledningen i fra releet til hornet.
Angående farger på ledningene,
Samme fargen på ledningene fra relet til hornet og til bryteren.
Strømledningene derimot er hvit-grønn på alle NA Miata og på MX5 til og med '94 modell.
På '95 modellen er de svart-grønn.
Jeg har ikke sett skjema for '96 og '97 MX5. Antar at de er svart-grønn.
Noen som har andre erfaringer?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Ledningen fra releet som går opp til horn knappen.
Kan det være at den er en tur innom airbaggen på passasjersiden på veien fra releet og før den fortsetter opp rattstammen til hornknappen?
Kan det være at den er en tur innom airbaggen på passasjersiden på veien fra releet og før den fortsetter opp rattstammen til hornknappen?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Den rette liggestillingen for test av elektriske saker
Ove N wrote:Noe kjent med denne arbeidsstillingen for noen?
![]()
Løs kabel under der var årsaken her..
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Som du ser!
Nesten ingenting som ble demontert før eg passet nedi! Som elefant i babyklær, så det sies ute på Myrå til OveN.
Nesten ingenting som ble demontert før eg passet nedi! Som elefant i babyklær, så det sies ute på Myrå til OveN.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Jeg har sikkert vært en uke i den stillingen der.
Men karer...dere svarer ikke på spørsmålet mitt.
Må jeg finne ut av alt selv..
Men karer...dere svarer ikke på spørsmålet mitt.
Må jeg finne ut av alt selv..

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Horn til NA fungerer ikke.
Tror ikkje krets til horn er koblet til airbag på noen måte. Hørtes ut så en skummel kombinasjon. 
Kan ikkje forstå annet enn at horn knappen kobler relé mot minus, og kun det!

Utgangspunktet er som bildet over! Er stort sett likt på det meste med fløyte skulle man tro.
Venstre siden er Input siden. Høyre er Output siden.
Venstre er lav effekt, høyre er høy effekt.

Kan ikkje forstå annet enn at horn knappen kobler relé mot minus, og kun det!
Utgangspunktet er som bildet over! Er stort sett likt på det meste med fløyte skulle man tro.
Venstre siden er Input siden. Høyre er Output siden.
Venstre er lav effekt, høyre er høy effekt.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 
