import av bil (§1-15)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

import av bil (§1-15)

Post by AJF »

Slik jeg har forstått dette kan ikke en bil som er importert etter denne forskriften endres, etter at de er registrert i Norge.

Det jeg lurer på er om noen kjenner til hvilke sankjoner BT kan gjøre gjeldende dersom de stopper en 1-15 bil i teknisk kontroll og den ikke er i orginal stand. Er det snakk om innkalling til kontroll hvor man må vise bilen i orginal stand, eller finnes det andre sanksjoner, økonomiske el..

Feks , om jeg skulle bli stoppet med min MSM, med harddog, coilovers og felger som ikke er orginale (annen dimensjon)?
Last edited by AJF on 12 Sep 2013, 09:37, edited 1 time in total.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1124
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: import av bil (§1-15)

Post by MX-Jon »

Det eneste som skjer et at de klipper skiltene og ber deg vise den i originalstand. Er du heldig slipper du å få klippet skiltene og må bare vise den.

Det som kan endres på biler registrert på §1-15 er:
- Bytte av dekk innenfor STRO bokens toleranser.
- Omlakkering/annen farge på bilen.
- Ettermontering av tilhengerfeste (kanskje ikke så aktuelt for deg?)
- Karosserideler som skjermer, panser i original fasong/utseende beregnet til den aktuelle bilen, selv om delen ikke er levert fra hovedforhandler av bilmerke.

(tror jeg tra-la-la)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: import av bil (§1-15)

Post by AJF »

Hmmm.. har du rett MX- Jon er jo ikke dette verre enn at man kan leve med den risikoen, hva om man blir stoppet med samme modifikasjoner gang nr to?
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1124
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: import av bil (§1-15)

Post by MX-Jon »

Det blir vel litt som å bli stoppet med andre ting som ikke er forskriftsmessig. Så lenge de ikke har noen bøter som ved å kjøre med liten mønsterdybde osv kan de vel ikke gjøre annet enn å ta skiltene selv om du gjentar det. Men kan jo hende de blir litt vanskeligere å ha med å gjøre hvis det gjentar seg og at de da begynner å diskutere detaljer på bilen som de ellers ikke ville brydd seg med....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: import av bil (§1-15)

Post by GTX-Lars »

Berre synsing frå mi side, men er ikkje å klippe skiltene for så å vise bilen I orginal stand litt drøyt når det gjelder veltebøyle og coilovers....? Bilen skal jo inn for kontroll. BT/politiet kan jo ikkje sei der og då om veltebøylen og fjørbeina er orginale eller ikkje...!?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1124
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: import av bil (§1-15)

Post by MX-Jon »

Det å få klipt skiltene er vel ytterste konsekvens. Det kommer helt sikkert an på hva man har modifisert, hvem man møter, hvilket bein han sto opp med først den dagen og hvor mye han ble mobbet da han var liten.
Men man burde kanskje ta høyde for at man kan risikere det og ikke reise på tur fra Lindesnes til Nordkapp med madammen og risikere å bli stående langt hjemmefra uten skilter.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Post Reply