Håndbrekket vil ikke ta selv om jeg har forsøkt alle de rådene jeg har funnet.
1. Bremsetempelet er justert med umbracoskruen (4 mm) på baksiden av caliperen. Jeg har justert til bremseklossene toucher skiva (som er festet med et par hjulmuttere) og justert 1/4-1/3 omdreining tilbake. Håndbrekkwiren er deretter justert slik at jeg må ta skikkelig i for å få brekket opp 6-7 knepp. Siden det ikke fungerte har jeg i tillegg forsøkt å fintune avstanden mellom skiver og klosser ved å stramme bittelitt til på umbracoen, kjøre & bremse, teste håndbrekk, osv til håndbrekket faktisk fungerte, men da var problemet at klossene lå så nær skiva at det røyk etter noen hundre meters kjøring.
Når stempelet så er finjustert tilbake igjen slik at skivene ikke går varme, tar håndbrekket litt mer på den ene siden. I den mest fintunede posisjonen henger bilen ikke på håndbrekket, selv i en ørliten helning.
2. Jeg tenkte at problemet var løst når jeg fant tipsene til MX5-Jon i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=17543, men selv med nypussede og nyspurte glidepinnener var problemet fortsatt det samme (glidepinnene var vel egentlig helt fine i utgangspunktet)
3. Håndbrekkwirene ser ut til å gli fint. De er demontert fra caliperen og jeg dradd i de med håndmakt og de virker helt fine. Når en medhjelper drar i håndbrekket, ser jeg også at begge wirene strammer til...og glir fint tilbake.
Andre opplysninger: Bremsekivene er jevnt slitt på begge sider, så det virker ikke som om stempelet går tregt inne i caliperen. I tillegg virker bremsene bra og ble godkjent på EU-kontroll. Caliperne ble skiftet for under to år siden, men har vært kjørt 2 vintre.
Da har jeg gått tom for ideer og tips og utfordrer herved de som kan mer enn meg her inne på forumet. Er det noe elementerært jeg har gjort feil eller glemt å sjekke, eller har jeg en vanskelig sak...