Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg for min del elsker bilen for kjøreegenskapene, utseende, driftsikkerheten og kjøregleden og eiergleden pr. krone
Kan liksom ikke helt se for meg hvilke andre biler som kan berike den Autofile delen av meg like mye for like lite!
Men hva er egentlig kriteriet for at en bil skal kunne kalles sportsbil?
Og hvorfor synes egentlig vi eierene at denne bilen den beste sportsbilen?
Jon-Inge
Innehaver av 1 stk. den beste sportsbilen..
Definisjonen på ein sportsbil er vel noko slikt som to dører, to seter, lav(ish) vekt og eigenskapar som fordrar inspirert køyring. Så MX-5 er ein sportsbil per definisjon. Men legger man til eksklusivitet, toppfart og akselerasjon i den definisjonen så faller den utanfor — det er vel der folk stussar.
Som eks-miata-eigar fant eg det eg mangla av det siste (guts og presisjon, ikkje ekslusivitet) i ein fransk hatchback, såpass at tilsvarande i sportsbilen hadde blitt a) dyrt eller b) ulovlig. Miataen er ein favoritt-sportsbil, men ikkje favoritt som sportslig bil (ein bil som belønnar deg når ein køyrer som ein absolutt tulling).
Teejay187, ville du med handa på hjertet heller hatt Miataen enn Porschen (sett bort frå driftskostnad)?
Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg valgte bort en Porsche 911 c4 for mx-5en, porschen lånte jeg ei helg. gøy å kjøre med masse hester, men mx5en gir faktisk større kjøreglede, mazdaen har en helt annen karakter og sjarm som INGEN andre kommer i nærheten av i mine øyne. Mx-5/Miata er selve definisjonen av en velbygd sportsroadster. Jeg har faktisk opplevd at folk kommer bort og sier: "oooi, det var en flott italiener, den koster vel skjorta?" Lattermildt tenker jeg bare på prisen man faktisk gir for disse bilene i forhold til hva de har av verdi i kjøreglede og stil.
Porsche bygger dårligere biler kvalitetsmessig enn hva MX-5 er. En ting er interiørfølelsen, men driftssikkerheten på motorene samt delekostnader/garantier er for dårlige. Dette gjelder da de vannavkjølte fra de siste 16 årene.
Luftavkjølte 911er har en helt unik sjarm som ingen andre matcher unntatt Ferrari/Lamborghini. Kvaliteten er jevn over god, selv om bilen er dyrere å eie. De luftavkjølte gir nesten like mye kjøreglede som en MX-5 - det eneste negative er dette med fartsfølelse og at man må kjøre ganske gris for å få samme godfølelsen. Upraktisk at man ofte må over 140 km/t for å få et kick.
Det beste med MX5 er at man kan kose seg i fartsgrensen og ikke minst størrelsen. Det er så deilig med en slik kompakt bil som opptar lite fysisk plass, er lett å plassere i veibanen og gir god oversikt. Selv om jeg hadde vært milliardær hadde jeg fortsatt hatt en NA i garasjen ( i tillegg til 993 og F355 ).
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Det finnes andre biler som også gir mye kjøreglede per krone og/eller per hk, men MX-5 er nok en av de få.
Lav vekt og effekt er hovedgrunnen til at jeg valgte min bil, og tror nok jeg var en av dem som koste seg mest på Ringen forrige helg, siden jeg turte å bruke 90% av bilens potensiale uten fare for liv og helse. Kjørte forbi biler med dypt konsentrerte og livredde sjåfører i biler med fartspotensiale langt over mitt. Deet så rett og slett ikke morro ut, tenkte jeg mens jeg kjørte forbi dem med et glis...
Jeg må bare skryte litt mer av min gamle NA. Har kjørt 24 000 km på 5,5mnd nå, og er storfornøyd. Bilen er helt fantastisk på langtur og til køstamping i Oslo - og jeg nyter de utrolig fine kjøreegenskapene hver dag. Man finner ikke maken til kjøreglede og valuta for pengene...
En annen ting er deleprisene. Har akkurat kjøpt ny clutch, radiator og diverse andre service-relaterte slitedeler, alt for 2000kr.
Det er også pussig hvordan man blir vant til størrelsen. Jeg har en annen halvgammel BMW coupe, og den føles rett og slett unødvendig stor og komplisert - man får ikke den intime hulefølelsen som man får i Miataen.
Designet står seg også ganske bra - selv etter 24 år stirrer folk på bilen (jeg også), og min er klin original med campingfjærer og 14". NA er en sann klassiker!
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Har nå en NB, og er veldig glad i den, men savner NAen jeg hadde. Det er noe eget med MK1, vippelykter og under 1000 kilo. For å ikke snakke om det fine ekstrautstyret en kunne få på NA, og fortsatt får tak i. NA med riktig ekstrautstyr er et bra blikkfang.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.