Min Første MX-5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Night Rider
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Min Første MX-5

Post by Night Rider »

Heisann :)

Jeg er helt ny her inne, og da jeg ikke kunne finne tilsvarende tråd her, så prøver jeg med min egen.

Jeg er på utkikk etter en brukt Miata, som da blir min første av denne biltypen.
Har sett litt forskjellig på nettet i det siste, og ber derfor om deres ekspertise :

Får en tak i en grei og driftssikker bil til ca 20-30.000 ?
Når en bil er ca 20 år, er det spesielle ting en bør se etter ?
Vil den rulle og gå uten noe særlig skruing ?
Er 250.000 km mye for den lille bilen ?
Hvordan er pris/tilgang på slitedeler etc ?
Kan den lett trimmes ?

Ser det ligger noen ute på Finn, den billigste er visst den røde i Bergen med sort frontleppe ?
Den er eu godkjent, ville den være et godt kjøp, eller ville dere f.eks gått opp en prisklasse å funnet en litt nyere bil enn den 91 modellen ?

Prøver å lese litt om bilen på nettet, men alltids greit med firsthand knowledge fra bilentusiaster på forumet :)

All info mottas med takk !
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 968

Re: Min Første MX-5

Post by Stalfa »

Velkommen så mye.

Lett å trimme? Ikke spesielt.
Det er lettere å kjøpe en bil med turobmotor også få en mykvare oppgradering som gir deg 20% mer effekt.
Når det er sagt, så tåler motorene i disse bilene mye da de opprinnelig ble konstruert som turbomotorer.
Tvangsmater du på en fornuftig måte så burde både 1.6(90hk utgaven vet jeg ikke noe om.) og 1.8 motorene holde fint med 220'ish whp.
Det kan du selvfølgelig bare skyte en blå pil etter å få godkjent.
Eller så får du kjøpt V8 kits for bilen. :twisted:

Jeg anbefaler at du starter med disse to trådene.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 0&p=178983
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=16420
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Re: Min Første MX-5

Post by mussa »

Velkommen!
Hvis bilen er tatt godt vare på ville jeg ikke vært så bekymret for kilometerstanden.
Min gamle 90-modell har rundt 310 000km på baken og i løpet av de 5,5 årene jeg har eid den har det kun vært slitedeler (+ masse nips-naps som ikke var nødvendig) jeg har byttet. Den starter å går og oppleves som 100% mer driftsikker enn den andre bilen jeg har som er en 2007 BMW X3..
Du bør få tak i et greit eksemplar til under 30 000.-, vil tippe min bil har en verdi på nærmere 20 000.- og den går som ei kule..
TIng å se etter på en gammel MX5/Miata er vel rust bakerst på kanaler, hjulbuer bak. Det mekaniske er stort sett "skuddsikkert", men som alle biler, se på generell tilstand, hør etter ulyder osv.
Tilgang til slitedeler er god, både nytt og brukt. Mange gode nettsider å handle fra i England, Tyskland og statene! Florerer tidvis mye deler på markedet innad i klubben også.. :)
Det er tonnevis med trimme-info på nettet, alt fra turbokit, kompressorkit og noe sugetrim.
Man får kjøpt ferdige kit til bilene og noen bygger alt fra bunnen av bit for bit..
Hadde vel vært noe reservert med å hive på en "svær turbo" på en 23 år gammel bil som har gått 250 000km å satset på at dette blir driftsikkert år ut og år inn.. Hehe..
Lykke til, du kan glede deg til du kommer igang!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply