Rainrail (og mangel av sådan)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Rainrail (og mangel av sådan)

Post by twilighter »

Hei

Virker som det kommer inn mere vann enn det burde langs bakkanten av softopen min og tok vekk noen tepper og slikt bak i bilen i går
Ser for meg ut som softtoppen er boltet rett i karrosseriet og at rainrail mangler.
Kunne noen tatt og lagt ut eit bilde av hvordan monteringen av softtop ser ut under bakteppet i bilen sin ?

Skal få tatt eit bilde av bilen min seinere i dag og lagt ut men må bli ferdig med jobb først.

For meg ser det ut som rain rail mangler på min men har dog ikkje sett annen bil så veit ikkje hvordan det skal se ut der bak

Mvh Reidar
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Rainrail (og mangel av sådan)

Post by Agility »

Hvis du ser inni bilen, så har du ei gummilist under kanten på softtoppen som ligger i bue oppover og bakover. (Du kan stikke fingrene opp i bakkant og kjenne hvor langt opp den går)
Image
Originalt så er denne gummilista festet til softtoppen med ei list av tynn hardplast (!) denne pleier å brekke opp etterhvert, og da lekker det.
Image
Midlertidig kan alt tapes sammen igjen med gaffa-tape, men det krever at du skrur løs listene inni bilen som holder toppen festet i bakkant

Fra utsiden så ligger det ei list på et par cm montert langs karosserikanten bak toppen som brettes nedover og innover mot softtoppen.
Image

(Bilder hentet fra diverse nettkilder...)
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rainrail (og mangel av sådan)

Post by MacBain »

Tipper du har en rain rail, men hvis disse ikke er helt tette så ser det ut som flom :D.
Det første du bør gjøre er å sjekke at boltene er stramme nok, samt at det ikke er sprekk i bunnen på selve rain railen, så er det bare å helle på vann for å sjekke om det er tett.
Det andre bildet stammer fra min bil. Jeg tok av rail railen for ett par uker siden for å tette den helt (har ikke bilde av det). Problemet hos meg var at hullene til boltene var alt for store i selve toppen samt rain railen, dette i konbinasjon med at metall railen på innsiden var litt ujevn p.g.a feil muttere gjore at forseglingen ikke ble 100%.
Det jeg gjore var å bruke gaffa teip over alle hull både i toppen og rain railen for så å lage ett lite hull til å tre både rainrail å toppen over, dette gjore den 100% tett.
Miata 1995 1.8
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Rainrail (og mangel av sådan)

Post by twilighter »

vekker liv igjen i denne tråden da jeg tok av toppen før hardtoppen gjekk på bilen nå i uka som gjekk.
dette da jeg skal fikse vinduet.

Fant ikkje noe som jeg kunne skjønne var ein rainrail baki der men skal få tatt noen bilder og lagt ut

Om noen har ein brukt rainrail i god stand til overs er jeg intressert -->send PM

Reidar
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
Post Reply