Det finnes vel kanskje noen Eunos i landet?. Hvis ikke, er det vel kanskje en Miata som stikker av med seieren, da bilen ble lansert i USA 6mnd. tidligere enn i europa.
Min bil er ihvertfall en Miata, produsert i juni 1989
Som importbil i norge er nok denne en av de eldste bilene av denne typen i landet. Om den er en av de første som kan krone seg med tittelen "veteranbil" er jeg likevel usikker på...
Bilen min ble importert i 1998 og det står i vognkortet at bilen ble førstegangsregistrert i 1991. Hvorvidt det går å spore opp om dette er korrekt, vet jeg ikke, men jeg synes det er litt merkelig at bilen har stått i butikk i 2 år.
Kanskje det var en utstillingsbil?
Uansett. Det jeg her lurer på er når biler som min faktisk kan registreres som veteranbil.
I henhold til lovverket defineres et veterankjøretøy;
"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "
Denne teksten tar altså ikke hensyn til førstegangsregistrering. Det bør bety, at en 1984 modell ford sierra som stod i butikk til 1989, i norge, kan registreres som veteran 1.januar 2014.
Skulle tro det samme gjelder for importbiler?
Jeg har lest en del rundt på mercedes og porsche forumene der denne problematikken diskuteres.
De som importerer bil der førstegangsregistreringsdato står påført i det utenlandske vognkortet, får dette overført til det norske. Og bilen blir av en eller annen grunn registrert som veteran 1.jan 30 år etter førstegangsregistrering (ikke produksjonsår

Andre som har bruktimportert har hatt biler der førstegangsregistreringsdato ikke er å oppdrive. Da registrerer Statens Vegvesen bilen som veteran, 30 + 1 år etter produksjonsåret

Ingen av disse to eksemplene passer til lovverkets ordlyd: "Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "
Da mitt vognkort er påført førstereg: 1991, tipper jeg statens vegvesen vil registrere min bil som veteran i 2021.
Men om jeg dokumenterer chassisnummeret for dem, kan de uten problemer se at bilen er produsert i 1989.
Vil jeg da kunne registrere bilen som veteran i 2019?
Et chassisnummer fra en miata er da like god dokumentasjon, som et chassisnummer fra en norsk mx5.
kjør debatt!
(har prøvd å spore litt i http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... #%C2%A71-9, uten å bli så mye klokere)