Bytte bremserør (Haster)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Bytte bremserør (Haster)

Post by Mikel »

Noen som vet om det er kurant å bytte alle bremserør på en 99' NB?

Sitter i en liten knipe. Jeg har lært på den harde måten at riktig verktøy til bremseslangebytte er viktig. Nå har jeg 10mm muttere på tre bremserørender som ligner mer på ringer :oops: . Siden bremserør venstre bak må byttes uansett vurderer jeg å bytte alle bremserør for å løse begge problemene. Studentlommeboken vil helst slippe å sette bilen på verksted, men det spørs om dette er noe en newbie som meg kan klare. Noen som har gjort dette før?
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Bytte bremserør (Haster)

Post by GTX-Lars »

Ikkje bytt meir enn du må. Om du har runda (slitt ut) hodet på fittings/mutter så er det ikkje spesiellt god grunn for å byte bremserør viss berre alt er tett og rustfritt. Å byte bremserør bak er forholdsvis ok. demonter alt du treng for å få røret av (eit hjul og eit deksel eller to) og skru av bremserøret. ikkje bøy/øydlegg det gamle røret for det broker du som mal for å bøye til det Nye. Viss det Nye er litt for langt så lager du det til med ein bøy så det passer på. Etterpå må du lufte og fylle på bremsevæske. Då er det greit å være to.

For å lufte så må du ha løsna luftenippelen (ser ut som ein greasenippel med gummihette på) og ta av gummikoppen. Luftenippelen finner du på øvre halvdel av kaliper. På nippelen trykker du på på ein liten gjennomsiktig slange (evt bremselufteverktøy frå feks biltema). Når du har løsna på nippelen så pumper ein annan på bremsepedalen og luft/bremsevæske kommer ned I flaska. Når pedalen er i bunn så trekker du nippelen forsiktig til og åpner når trykketfrå pedalen kommer på nytt. Gjer pumpe/åpne/lukke-prosessen heilt til det ikkje kommer luftbobler ut frå systemet. På denne måten lufter du bremsesystemet.

MEN husk på å ha påfyllingstanken til bremsevæska må maks ellers får du luft i heile systemet = VEELDIG dårlige bremser!

Kan også være lurt å lufte på alle fire hjørnene heilt til du ser den nye væska kjem ut. Dette er lurt å gjere sia egenskapene til bremsevæska vert dårleg over tid. Bør byttast annakvart år.

Kan være greit å bruke ei stålbørste for å reingjere dei delane du skal skru på. På denne måten unngår du å øydlegge hudene på skruar og fittings.

ikkje få bremsevæske på lakkerte flater sia væska etser vekk lakk. Så greit å ikkje få så mykje på nevane heller... :)

Når du har gjort det ein gong så ser du kor let det er :)

Lykke til!
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Bytte bremserør (Haster)

Post by Laiton »

Hvis det haster veldig kan du bare ta ut rørene, holde mutteren fast i skrustikke og feste slangen før du monterer på bilen igjen, funka fjell på min NA, men smått uryddig med tanke på senere skruing.
Elise, MX-5 93
User avatar
Mikel
500 RPM
500 RPM
Posts: 51
Joined: 19 Aug 2012, 21:31
Medlemsnummer: 1047
Location: Skien, Telemark
Status: Offline

Re: Bytte bremserør (Haster)

Post by Mikel »

Takker for godt og utfyllende svar! Nå var bilen akkurat på EU-kontroll med justering av håndbrekk først, da jeg ikke fikk dette til fungere helt. Verkstedet fikk heller ikke til å justere håndbrekket. De forklarer: Vaieren strammer seg, arm på kalipper beveger seg, ikke noe effekt. De skylder på defekte kalippere, noe som er rart siden venstre fungerte ypperlig bytting av bremseklosser og bremseslange. Høyre kalipper er helt ny med nye klosser og slange. Jeg tror ikke dette har noe med defekte kalippere å gjøre.

Noen ideer?

Dette bremseknotet begynner å bli ganske krise mtp studentøkonomi og EUfrist 31.desember.
Mx-5 1999 NB, 1,6. Twilight Blue Mica. viewtopic.php?f=19&t=16949
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Bytte bremserør (Haster)

Post by Laiton »

Hei, det høres ut som justeringsskruen på caliperen ikke er strammet nok, den kan ofte henge seg opp så du tror den er skrudd til når du monterer. Skruen sitter på baksiden av caliperen på innsida av en 14mm bolt. Fjern bolten og bruk en unbraco for å skru klossene helt inntil bremseskiva og dra ca 1/3 turn tilbake. Håndbrekket må være helt slapt og armen på caliper helt tilbake når du gjør dette. Etterpå kan du stramme brekket igjen og se om det hjelper. Mulig du må gjøre det på begge sider.
Elise, MX-5 93
Post Reply