Ser mange fra USA skriver en del om dette på enkelte forum men de bor jo ofte i områder med helt andre normaltemperaturer enn vi gjør. Gjelder dette også ved typiske norske temperaturer? Det er jo dessverre ikke spesielt mange dager her som kan regnes som "varme" i deres målestokk.Fabiz wrote:Et system drevet med intercooler vil jo i de fleste tilfeller ligge foran radiatoren. Dette kan bli et problem på varme dager i biler med AC, og spesielt ved saktegående kjøring. Dette er som regel ikke noe problem med oppgradert radiator.¨
-
rotrex kompressor
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 1062
- Status: Offline
Re: rotrex kompressor
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Fabiz
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 1060
Nei, så egentlig er det ikke relevant for Norge i det hele tatt. For det første er det relativt få biler som har AC (kontra i USA), og for det andre blir det sjelden så varmt i Norge. Dog, sommeren 2013 kunne nok vært et problem for nevnte oppsett.MX-Jon wrote:Ser mange fra USA skriver en del om dette på enkelte forum men de bor jo ofte i områder med helt andre normaltemperaturer enn vi gjør. Gjelder dette også ved typiske norske temperaturer? Det er jo dessverre ikke spesielt mange dager her som kan regnes som "varme" i deres målestokk.Fabiz wrote:Et system drevet med intercooler vil jo i de fleste tilfeller ligge foran radiatoren. Dette kan bli et problem på varme dager i biler med AC, og spesielt ved saktegående kjøring. Dette er som regel ikke noe problem med oppgradert radiator.¨
-
Jeg bare lufter tankene mine veldig høyt i denne tråden nå, så folk må gjerne arrestere meg.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- Legendary
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 978
Nå koster jo komplett Rotrex kit bare $3495 = ~21000,- NOK + moms & frakt = ~27 000,- NOK totalt til Norge. Om man ønsker noe som er holdbart er ~225 whp den magiske grensen for hva du kan få ut av org. innmat på 1.8. Skal du ha pushe for godt over 200 whp blir det jo betydelig dyrere uansett, da vi snakker komplett gjenoppbygging av motoren.Fabiz wrote: ...Power er gøy, men 40.000 for under 200 hjulhester er etter min mening tull. Man kan bygge turbo og få mer power for halvparten.
Men igjen, hver sin lyst. Rotrex har sin sjarm, og en dag kan det hende jeg vurderer det selv. Pdd synes jeg det er for dyrt i forhold til hva man får ut av det, og hvor "byggevennlig" det er hvis man vil ha mer.
Fabian
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
Bruk f.eks. Megasquirt i stedet for medfølgende motorstyring. Da vil nok fort kunne passere 200whp.Legendary wrote: Nå koster jo komplett Rotrex kit bare $3495 = ~21000,- NOK + moms & frakt = ~27 000,- NOK totalt til Norge. Om man ønsker noe som er holdbart er ~225 whp den magiske grensen for hva du kan få ut av org. innmat på 1.8.
Du kan vist velge et hakk større Rotrex enn hva som kommer med standard kittet.
Det er klart om du bare skal ha mye gamp så er det mange som tar i mot pengene dine.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Legendary
- 4200 RPM
Selvfølgelig, men det medfører jo også en helt annen pris. Har du en org. NB 1.8 motor med Rotrex kit, oppgradert eksossystem og standalone ECU havner du nok lett i nærheten av 230 whp. Synes dette Rotrex-kittet har en fornuftig pris ift. effektøkning, men dersom man synes økningen er for lav kan man jo vurdere C30-94.Stalfa wrote:Bruk f.eks. Megasquirt i stedet for medfølgende motorstyring. Da vil nok fort kunne passere 200whp.Legendary wrote: Nå koster jo komplett Rotrex kit bare $3495 = ~21000,- NOK + moms & frakt = ~27 000,- NOK totalt til Norge. Om man ønsker noe som er holdbart er ~225 whp den magiske grensen for hva du kan få ut av org. innmat på 1.8.
Du kan vist velge et hakk større Rotrex enn hva som kommer med standard kittet.
Det er klart om du bare skal ha mye gamp så er det mange som tar i mot pengene dine.
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
Var vel det som jeg prøvde å si.Legendary wrote: Har du en org. NB 1.8 motor med Rotrex kit, oppgradert eksossystem og standalone ECU havner du nok lett i nærheten av 230 whp. Synes dette Rotrex-kittet har en fornuftig pris ift. effektøkning, men dersom man synes økningen er for lav kan man jo vurdere C30-94.

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Legendary
- 4200 RPM
Glemte legge til at jeg støttet det du sa. Kjipt og elendig å skrive innlegg på mobilen.Stalfa wrote:Var vel det som jeg prøvde å si.Legendary wrote: Har du en org. NB 1.8 motor med Rotrex kit, oppgradert eksossystem og standalone ECU havner du nok lett i nærheten av 230 whp. Synes dette Rotrex-kittet har en fornuftig pris ift. effektøkning, men dersom man synes økningen er for lav kan man jo vurdere C30-94.

Når det gjelder dreiemomentet, så er det som tidligere nevnt en svakhet på Rotrex. Turbo og MP62 har mer moment på lav rpm og vil nok være artigere å cruise rundt i bytrafikken med. Nå er jo ikkke MX-5 noe dreiemoment-monster til å begynne med, så Rotrex vil jo gi en gledelig økning allikevel. Har du mange hester ifht. vekt, vil du trolig ikke føle behovet for mer dreiemoment uansett. Med 230 whp fordelt på ~1000 kg er jo nettopp hester/vekt - forholdet ganske bra, og behovet for mer moment vil ikke være så 'nødvendig' som det er på standard motor.
Om man er ute etter dreiemoment-suget, ville jeg skippet MX-5 og heller valgt f.eks. Corvette. Vanvittig skyv selv med standard motor på 350 hester og ~500 Nm.
Noen fine sammeligningskurver av FFS MP62 og Rotrex: