EU kontroll + Turbo
Moderator: Styremedlemmer
EU kontroll + Turbo
Tar oppigjen denne tråden, da den forige utviklet seg til å bli en diskusjon om senkefjærer:
Er det noen der ute som har hatt bilen på EU-kontroll med turbo som ikke er godkjent?
Har lite lyst å demontere alt før kontrollen så jeg skulle aller helst fått bilen min godkjent, men siden den er bruktimportert i 2003 blir det over 20.000kr i avgifter!!! Skulle like å se logikken i at importerte biler skal bli rammet slik - de er jo tollet inn slik at de skal tilsvare en norsk bil ved kjøp. Burde jo gått på bilens alder istedet. Husker Siv Jensen hadde et innlegg i NAF for en tid tilbake der hun innså idiotien og ville endre dette, men det blir vel med praten som alltid med de politikerene...
Er det noen der ute som har hatt bilen på EU-kontroll med turbo som ikke er godkjent?
Har lite lyst å demontere alt før kontrollen så jeg skulle aller helst fått bilen min godkjent, men siden den er bruktimportert i 2003 blir det over 20.000kr i avgifter!!! Skulle like å se logikken i at importerte biler skal bli rammet slik - de er jo tollet inn slik at de skal tilsvare en norsk bil ved kjøp. Burde jo gått på bilens alder istedet. Husker Siv Jensen hadde et innlegg i NAF for en tid tilbake der hun innså idiotien og ville endre dette, men det blir vel med praten som alltid med de politikerene...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Jeg har tenkt litt på dette også. Blir vel til at jeg gjør det hos noen jeg "kjenner".
Lurer også litt på hva det skulle være på EU-kontroll som gjør at en ettermontert turbo ikke skulle gå igjennom.
Jeg tviler på at de har et punkt som heter: "Har bilen ettermontert turbo/kompressor ?"
Hvis noen har noen detaljer rundt sjekkpunkter/rutiner som verksted er pålagt å følge i forbindelse med kontroll så del gjerne med resten.
Lurer også litt på hva det skulle være på EU-kontroll som gjør at en ettermontert turbo ikke skulle gå igjennom.
Jeg tviler på at de har et punkt som heter: "Har bilen ettermontert turbo/kompressor ?"
Hvis noen har noen detaljer rundt sjekkpunkter/rutiner som verksted er pålagt å følge i forbindelse med kontroll så del gjerne med resten.
Hehe, slikt ligger selvsagt på nettet:
http://www.vegvesen.no/1069341116347/ve ... 16353.html
Se i vedleggene for selve kontrollpunktene.
EDIT:
Etter å ha raskt sett igjennom sjekkpunktene kan jeg ikke se noe spes punkt hvor en ettermontert turbo skulle føre til prikkbelastninger.
Det måtte i så fall være punktene for avgass for de som kjører uten katalysator eller støy pga. uorginalt anlegg.
Noen andre som har synspunkter ?
http://www.vegvesen.no/1069341116347/ve ... 16353.html
Se i vedleggene for selve kontrollpunktene.
EDIT:
Etter å ha raskt sett igjennom sjekkpunktene kan jeg ikke se noe spes punkt hvor en ettermontert turbo skulle føre til prikkbelastninger.
Det måtte i så fall være punktene for avgass for de som kjører uten katalysator eller støy pga. uorginalt anlegg.
Noen andre som har synspunkter ?
- Dalton
- 4200 RPM
- Posts: 456
- Joined: 05 Dec 2003, 01:00
- Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
- Contact:
- Status: Offline
Måler de støy mere? Snakket med en bil mekaniker som jeg kjenner og sa jeg var litt nervøs med tanke på det som står på min bil i en eu kontroll. Han sa at de bare hørte etter, og at han hadde aldri vært med på at noen hadde fått merknad på at det var for høy lyd.....
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har hørt at de i utgangspunktet ikke skal se etter slikt, men om de ser at her er det noe som ikke stemmer, og det ser uprofft ut så kicker de.
Kommer sikkert veldig an på hvem du treffer på...
Hvis du går på feks. NAF tror jeg de vil be deg gå på biltilsynet og få det godkjent inn i vognkortet, som med senkesett...
Kommer sikkert veldig an på hvem du treffer på...
Hvis du går på feks. NAF tror jeg de vil be deg gå på biltilsynet og få det godkjent inn i vognkortet, som med senkesett...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Ved sist EU godkjenning fikk jeg anmerkning pga senkesett hos NAF og måtte til Biltilsynet for å få det godkjent og bilen EU godkjent. Hadde ikke vært like gøy og få den anmerkningen pga kompressor....EspenSort92 wrote: Kommer sikkert veldig an på hvem du treffer på...
Hvis du går på feks. NAF tror jeg de vil be deg gå på biltilsynet og få det godkjent inn i vognkortet, som med senkesett...
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
niks... var akkurat det jeg tenkte på, men mange verksteder har nok ikke et så nært forhold til biltilsynet som NAF... (jeg ville ikke gamblet på det uansett)AJF wrote:Ved sist EU godkjenning fikk jeg anmerkning pga senkesett hos NAF og måtte til Biltilsynet for å få det godkjent og bilen EU godkjent. Hadde ikke vært like gøy og få den anmerkningen pga kompressor....EspenSort92 wrote: Kommer sikkert veldig an på hvem du treffer på...
Hvis du går på feks. NAF tror jeg de vil be deg gå på biltilsynet og få det godkjent inn i vognkortet, som med senkesett...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Det er egne punkter som går spesielt på sjekking av felger dekk opp i mot vognkort.
Slik jeg kan se er det ingen sjekkpunkter som går direkte på modifikasjoner av motor eller motoreffekt.
Det eneste som kan stikke kjepper i hjula må være punktet:
Det er vel egentlig ikke værre enn å ringe litt rundt å spørre. Verkstedene får vel ikke noe mer betalt om de finner en turbo eller ikke.
Hvis man har dokumenteasjonen for PKK går det jo å stille et par kritiske spørsmål.
Slik jeg kan se er det ingen sjekkpunkter som går direkte på modifikasjoner av motor eller motoreffekt.
Det eneste som kan stikke kjepper i hjula må være punktet:
Hvis "oppdages forhold" strekker seg til ting som ikke inngår i PKK blir det noe annet.9. Forevisning for trafikkstasjon
Når det oppdages forhold som gjør at kjøretøyet må inn til
trafikkstasjon for vurdering, ny godkjenning, påtegning i
vognkort mv. skal det gis påtegning på kontrollseddelens
punkt 9.
Det er vel egentlig ikke værre enn å ringe litt rundt å spørre. Verkstedene får vel ikke noe mer betalt om de finner en turbo eller ikke.
Hvis man har dokumenteasjonen for PKK går det jo å stille et par kritiske spørsmål.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Hvis kontrolløren er ærlig så skal nok komp/turbo, samt senkefjærer, lyktebøyle (ku fanger), lite skilt, heising (pick up), og generelle ting som kanskje verkstede evt er usikre på anmerkes og forevises for trafikkstasjon.
Slike ting skal jo egentlig være notert i vognkortet, men tror det er mange som ignorerer ting som senket bil, uorginalt ratt, og til og med turbo'n.... (kanskje)

Slike ting skal jo egentlig være notert i vognkortet, men tror det er mange som ignorerer ting som senket bil, uorginalt ratt, og til og med turbo'n.... (kanskje)


t_huseby ---> Redrider
jeg fikk ikke godkjent bilen pga for høy lyd.. men det var med FM turbo eksos uten turbo og uten katt da.. og det bråkte no helt inni granskauen.. Men da kom HF å reddet meg med litt mer stillegående saker
Problemet til verkstedene er jo at turbo er ett slikt punkt som jeg ihvertfall mener skal vises biltilsyn.. drastisk endring.. og overser de dette, og du får inkalling til etterkontroll, eventuelt blir stoppet i tekninsk, så risikerer de å miste lisensen sin.. derfor er det nok en fordel å godsnakke litt først.. og gi de klar beskjed om at du selfølgelig "monterer turbokitet etter godkjenning"..
Gjerne lar bilen stå en ukes tid, det kan også hjelpe 

Problemet til verkstedene er jo at turbo er ett slikt punkt som jeg ihvertfall mener skal vises biltilsyn.. drastisk endring.. og overser de dette, og du får inkalling til etterkontroll, eventuelt blir stoppet i tekninsk, så risikerer de å miste lisensen sin.. derfor er det nok en fordel å godsnakke litt først.. og gi de klar beskjed om at du selfølgelig "monterer turbokitet etter godkjenning"..


-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Hehe. Har liggende FM Turbo Dual eksos som jeg tenker skal få vente med montering til etter EU-kontroll. Støy er iallefall ingen problem nå...
Jepp - som nevnt skulle jeg gjerne vist bilen for Biltilsynet hadde det ikke vært for det sinnsyke regelverket vi må slite med... Forbaskede byråkrater!
Jepp - som nevnt skulle jeg gjerne vist bilen for Biltilsynet hadde det ikke vært for det sinnsyke regelverket vi må slite med... Forbaskede byråkrater!
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX