Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Driver og bytter dempere og sliter maks med en bolt på den ene fordemperen. Det er bolten som fester demperen i nedre bærearm. Har klart å dreie av mutteren, så i prinsippet burde det være mulig å banke ut bolten.
Men det sitter dønn fast. Har kjørt på med wd40 hele helgen, varmepistol, hammer og skralle med laaang arm.
Bom fast.
Jeg ser ingen annen utvei enn å demontere både nedre og øvre bærearm, og ta med hele sulamitten til et mekanisk verksted.
Noen som har et godt tips til hva jeg bør gjøre før jeg begynner å demontere?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Hurtigrustløser fra Biltema med fryseeffekt og deretter varming med skibrenner/gassbrenner og så hamre på enden av bolten. Hvis ingenting skjer, ny runde med kjølespray på bolt og varming av festegods. WD40 synes jeg er for lite fart i......
Mye bra tips her. Da aner jeg lys i tunellen:-) så forøvrig at demperne er merket , 89-0614,
Hvis dette er datostempling er bolten og demperne like gamle som bilen .
Godt skrudd sammen denne bilen ... Ha ha...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
mojo-91 wrote:Mye bra tips her. Da aner jeg lys i tunellen:-) så forøvrig at demperne er merket , 89-0614,
Hvis dette er datostempling er bolten og demperne like gamle som bilen .
Godt skrudd sammen denne bilen ... Ha ha...
Bra å være optimist, men du bør nok forberede deg på å ta ned bærearmen.
Ofte sitter disse boltene svært så godt fastrustet i foringshylsa.
Da er vinkelsliper og utpressing av foring eneste utvei.
Prøv med rå makt først, hvis ikke ......
Erik
(been there, done that ....)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
WD-40 er ingen rustløser, bare smøreolje....
DU ender opp med å sage av bolten tipper jeg, rusta fast i foringa, og den vil bare etterhvert rotere inni demperen...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Kall oss hva du vil. Men sånn er realiteten med slike bolter i foringer. Hehe!
Angående varme. Der er det nesten bare skjærebrenner som funker.
Tynn liten dyse for veldigt konsentrert varme. Alt annet sprer varmen for mye.
Tingen er ikkje varmt, tingen er differanse på det som skal løsnes!
Men mener noen små propanbrennere kan utstyres med annen gassmiks, for noen hundre graders ekstra effekt. Og det er ofte akkuratt nok. Selv om verktøyet gjerne begynner og smelte!
Spenne opp alt du klarer på bolten, og så slå med den største hammeren du kommer til med på hodet kan hjelpe.
Sjokk og vridning. Brekker hodet av gjør det ingenting! Da må du sage uansett. Hehe!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Borderline på topic, men hvis man skal sage, hvor er det mest effektivt, og med hva slags verktøy?
Vil det da bli aktuelt å sage av nederste del av støtdemper (festeøyet) med vinkelsliper, (hvis denne skal kastes) eller er det baufil/bajonettsag man må ty til???
Spør fordi jeg ser at det kan bli aktuelt for meg også........
Ved mangel på godt verktøy kan 1 baufilblad komme godt med. Gode hansker, eller tape enden.
Kapper bolten mellom demperforingen og bærearmen. På begge sider.
Er det den fremre som i denne tråden, så kan det gå med latmannsarm, gjerne forlenger, alt man orker, eventuellt bruke vekta til bilen, og så tre på mutteren på tuppen av bolten og denge løst.
Det så er så drit med og sitte i foring, er at gummien demper alt av sjokk.
Derfor prøve og spenne opp det man klarer før slag.
Eller bare kappe det løst med en gang!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Vinkelsliper, kappe av hode og gjengeparti så langt inn man kommer mot bærebrua, så frem med kubein og presse ut litt sideveis slik at bolt tappene inni bærebrua har litt klaring, så vipp ut litt sideveis, inn med ny demper, og slå inn igjen der du presset ut på bærebrua og skru fast nye dempern.. Bør ikke ta mer enn en halvtime, iallefall ikke sist eg gjorde dette, og har gjort det flere ganger, såg tydlig spor at dette var gjort på min forrige engang før..
Kan med fordel smøre inn bolten med noe anti zeise middel når du montere igjen..
Miatapowers wrote:Vinkelsliper, kappe av hode og gjengeparti så langt inn man kommer mot bærebrua, så frem med kubein og presse ut litt sideveis slik at bolt tappene inni bærebrua har litt klaring, så vipp ut litt sideveis, inn med ny demper, og slå inn igjen der du presset ut på bærebrua og skru fast nye dempern.. Bør ikke ta mer enn en halvtime, iallefall ikke sist eg gjorde dette, og har gjort det flere ganger, såg tydlig spor at dette var gjort på min forrige engang før..
Kan med fordel smøre inn bolten med noe anti zeise middel når du montere igjen..
bra tips, Stian. Har kjøpt rustløser/freezer og vinkelsliper, så nå skal bolten til pers!!
Venter bare på at nye bolter og låsesplinter til bærekulene skal komme i posten.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Jepp...dynka med rustløser, skralle med lang arm. Måtte bruke en forlenger som ikke tålte belastningen.
Den knakk tvers av !!
Med det gav jeg rett og slett opp å forsøke få løs bolten.
Løsningen ble å begynne å kappe den nedre delen av støtdemperen, altså hylsa i bånn.
Men først måtte boltens hode til pers:
Så var det å gå i gang med å fjærne gods i demperen.
Jeg er glad jeg har anskaffet meg en liten vinkelsliper, for mye plass å ta av var det ikke.
Til slutt fikk jeg tatt vekk nok gods til at demperen gikk fri fra nedre bærearm.
puh...skikkelig drittjobb.
Regner med det er like mye arbeid på andre siden. Men nå vet jeg ihvertfall hvilken fremgangsmåte som funker.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Bolter som sitter er alltid gøy. Sleit med nedre bærearmsbolt bak, som holder spindelen fast, gjennom 2 foringer. De satt som pokker. Med bakstillinga på bakken og 1.5 meter latmannsarm, med roughly 200kg (meg og pappa) som stod og små hoppa oppå latmannsarmen så løsna den såvidt.
Rå makt eller sag!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com