
Jula varer helt til Påske...
Moderator: Styremedlemmer
Min også "knisset" på akkurat de samme stedene på manifolden og under panseret som du har skissert. Jeg trodde ikke dette var et problem på original 1.6 l. sin manifold? fordi jeg har en 1.8 l. manifold som er litt større og annerledes utformet for bedre flow, (og dermed bedre ytelse..AJF wrote:Dessverer har jeg også et lite problem, toppmainifolden på komressoren gniser såvidt mot panseret på to steder (se de to nederste bildene) ved vibrasjon. Noen som har noen tips for hvordan jeg kan løse dette. Kompressoren sitter riktig justert i fohold til løpejul osv, så foreløpeig har jeg ikke prøvd å flytte noe på denne. Hvordan er klaringen mellom kompressor og panser hos dere andre som har kompressor??

Moss i USA selger faktisk den typen manifold som jeg har som en "upgrade" for 1.6 l. kits. Du ser lett forskjellen her: (min er utgaven merket B),
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=33921
og som du ser står det nede i teksten at en må gjøre mindre "modifikasjoner" under panseret for at denne også skal passe på NA biler. Disse "modifikasjonenen" består i å hente fra metall-saksa og klippe vekk..

1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Hmm... Fikk en baksmelll på skatten som var like stor som en kompressor koster ferdig fortolla inn til Norge..
Må nok føre kreativt med gaffelen i år også....
Må nok føre kreativt med gaffelen i år også....
m1chael wrote:jeg også hadde en plan...den ligger igjen hos Okkenhaug as we speak..Vidar wrote:Skal prøve å få godkjent JRSC, har en plan
Har også en plan med feriepengene mine, hvis ikke skatteetaten har en plan med de
Ligger igjen en halv JRSC der gitt.. Så vi får se hvor mye feriepenger og skattepenger en får tilbake. Ser at en JRSC frister myyyyyyyye
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Jeg fikk over en halv kompressor igjen på skattenVidar wrote:Hmm... Fikk en baksmelll på skatten som var like stor som en kompressor koster ferdig fortolla inn til Norge..
Må nok føre kreativt med gaffelen i år også....m1chael wrote:jeg også hadde en plan...den ligger igjen hos Okkenhaug as we speak..Vidar wrote:Skal prøve å få godkjent JRSC, har en plan
Har også en plan med feriepengene mine, hvis ikke skatteetaten har en plan med de
Ligger igjen en halv JRSC der gitt.. Så vi får se hvor mye feriepenger og skattepenger en får tilbake. Ser at en JRSC frister myyyyyyyye

håper jeg får igjen på skatten og at feriepengene dekker en ferie og kompressor tilsammen.. da blir det snadder da dere.. og juling fra fruen
menne...give and take... er det ikke det de sier 


94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
der sa du det... syns egentlig det skulle vært slik over alt. Bare tenk hvis forsikringselskapene levde etter samme ordtak da..steffen wrote:m1chael: hehe, stemmerdet er lettere å få tilgivelse enn å få tillatelse
...nei du skjønner det..jeg hadde tenkt å varsle om effektøkningen. Måtte bare teste den først.
Nemmen...hvis du sier det på den måten...ja da sier vi at det er greit, så vi skipper den økningen av forsikringen din. Vi tar den litt seinere vi
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Takk for nyttig svar!HansT wrote: Min også "knisset" på akkurat de samme stedene på manifolden og under panseret som du har skissert. Jeg trodde ikke dette var et problem på original 1.6 l. sin manifold? fordi jeg har en 1.8 l. manifold som er litt større og annerledes utformet for bedre flow, (og dermed bedre ytelse..)..
Moss i USA selger faktisk den typen manifold som jeg har som en "upgrade" for 1.6 l. kits. Du ser lett forskjellen her: (min er utgaven merket B),
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=33921
og som du ser står det nede i teksten at en må gjøre mindre "modifikasjoner" under panseret for at denne også skal passe på NA biler. Disse "modifikasjonenen" består i å hente fra metall-saksa og klippe vekk..
Det var ingen på miata.net heller som kjente til at "gnissing" skulle være noe problem med den orginale manifolden på kittet til 1,6l 90-93modell. Jeg har nå løsnet alle skruer på kompressoren og sett om det er mulig å presse den lenger ned, men uten resultat. Jeg har på det orginale varmeskjoldet over orginalt grenrør, slik jeg ser det er dette ikke i konflikt med kompressoren, så dette er vel ikke problemet? Så jeg har med en dremmel forsiktig fjernet litt av bjelken som stiver opp panseret, men har fortsatt litt "gnissing". Nå som jeg ser at dette er en "vanlig" modifikasjon som må gjøres om mann bruker manifolden du har får jeg litt bedre magefølelse for fjerne litt mer slik at problemet blir helt eliminert.
HansT har du et bilde av hvor mye du har tilpasset inni panseret ditt som du kunne lagt ut her eller mailet meg?
Etter at jeg fikk orden på tomgangen har jeg også fått justert tenningen på nytt (var ikke så lett og gjøre dette når vi ikke hadde tomgang), og allerede føler jeg et bedre bunndrag i bilen, har nå justert tenningen til 8 grader.

HansT vet du om det er noen fabrikater (artiklenr?) som selges i norge som leverer reimer som passer til kompressoren? Kan jo være greit å ha en reserve reim liggende i bilen om uhellet skulle være ute.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Skal se om jeg får tatt en bilde i morgen og sende det til deg.AJF wrote:HansT har du et bilde av hvor mye du har tilpasset inni panseret ditt som du kunne lagt ut her eller mailet meg?
Slet litt med tomgangen i begynnelsen jeg også, dvs. jeg slet med idledrop, ved at når jeg kom kjørende og tok inn clutchen uten å gi gass, så datt tomgang så lavt at bilen holdt på å kveles. Hvis du leser litt på SebringMiata sine side så finner du en "fix" på dette også. Det er ikke alle bilene, men enkelte av 1.6 90-93 som opplever dette. Jeg fikk orden på mitt ved å bruke denne fixen. Apropos bunndrag. Skaff deg en Bipes ACU eller tilsvarende og du får tilbake et herlig bunndrag. Som jeg tidl. har nevnt, jeg kjører med 16 grader fortenning og retarderer ned til 6 grader på full boost uten tenningsbank.AJF wrote: Etter at jeg fikk orden på tomgangen har jeg også fått justert tenningen på nytt (var ikke så lett og gjøre dette når vi ikke hadde tomgang), og allerede føler jeg et bedre bunndrag i bilen, har nå justert tenningen til 8 grader.![]()
AJF wrote: HansT vet du om det er noen fabrikater (artiklenr?) som selges i norge som leverer reimer som passer til kompressoren? Kan jo være greit å ha en reserve reim liggende i bilen om uhellet skulle være ute.
I forb. med Bipes kjøp handlet jeg inn 2 ekstra reimer og ekstra løpehjul som jeg har i reserve fra BRPerformance. Ser Vidar har et godt tips.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Takknemlig om du får til detteHansT wrote:Skal se om jeg får tatt en bilde i morgen og sende det til deg.

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... C&start=50
Har klart og få orden på tomgangen med å finjustere på tomgangskruen og skru litt på dempeskruen ved gassvaieren.HansT wrote: Hvis du leser litt på SebringMiata sine side så finner du en "fix" på dette også. Det er ikke alle bilene, men enkelte av 1.6 90-93 som opplever dette. Jeg fikk orden på mitt ved å bruke denne fixen. Apropos bunndrag. Skaff deg en Bipes ACU eller tilsvarende og du får tilbake et herlig bunndrag. Som jeg tidl. har nevnt, jeg kjører med 16 grader fortenning og retarderer ned til 6 grader på full boost uten tenningsbank.
Har lest endel på nettet om Bipes ACUen de siste ukene og har veldig lyst på en sånn ja, så om ikke EDW her på forumet selger meg MSD boksen sin billig snart ender jeg vel opp med og bestille den og litt andre "reserve" deler fra BRP (Lommeboka blør fortsatt etter det solide jafset fra Eurocard etter at SC regningen kom)
Et bra tips!Vidar wrote: Er det ikke bare å handle reim på mekonomen, lengda på reima står på reima. Si at du skal ha til en MX5, bare litt lengre.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Finns det løpe hjul som er mindre enn 2" (mener 2,5" er originalt), feks 1,5" ??
Var ikke løpehjulet til Frode 1,5" ???
Når det gjelder å ha reim i reserve, så er det lurt å ha en dynamoreim i reserve også.. Uten den funker ikke vannpumpa...
Var ikke løpehjulet til Frode 1,5" ???
Når det gjelder å ha reim i reserve, så er det lurt å ha en dynamoreim i reserve også.. Uten den funker ikke vannpumpa...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
EspenSort92 wrote:Noen som har kommet noe vei med godkjenning??

Og hvis ligingskontoret godkjenner ligninga mi. Så har jeg snudd noe negativt til noe posetivt...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline