Tidvis blir kanalene på bilene våres fylt med regnvann. Dette vannet kvitter bilen seg med via de små dreneringshullene ved jekkfestene. Dette vet vi. Men hvordan havner vannet der?? Det har jeg aldri forstått meg på. Det kan da ikke ha noe med dreneringen fra softtoppen og rainrailen. Dette vannet renner da ut via en gummislange foran bakhjulet.
Noen som kan forklare?
Vann i kanalene
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Vann i kanalene
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Vann i kanalene
Slik jeg har forstått konstruksjonen er primær kandidat enten sprekker i rainrail, eller tilstoppede dreneringsslanger fra rainrail, som gjør at vannet "finner alternative veier" ned i kanalene...... 

- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Føyer til litt (?)
Vannet renner normalt fra kalesjeduken, ned i rainrailen (takrenna) som går i en bue langs underkanten av kalesjen:

I de to endene på takrenna/rainrailen renner vannet videre ned i to små plast-kar (et på hver side):

Disse to plast-karene ligger veldig kronglete til mellom setebelte-tårnet og ytterkanten av bilen.
Midt i disse plast-karene er det et finger-tykt hull (midt på bildet over).
Fra dette hullet går det en slange/rør gjennom karrosseriet og ut av bilen rett foran bakhjulet.

Så langt, alt vel.
Men som du ser så er det er en rekke ting som kan gå galt:
- Rain-railen kan sprekke/bli skadet, da renner vannet ut på hattehylla og etter hvert ned på gulvet = Rust
- Plastkoppen kan sprekke (skjer ganske ofte): Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
- Slangen/røret fra plast-koppen kan "hoppe av" festet under plastkoppen (pga. for ivrig staking ?). Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
- Plastkoppen og/eller slangen/røret kan gå tett av rusk og rask. Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
- Slangen/røret kan skli av festet sitt under plastkoppen og ramle ut av bilen. Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
Hvis disse tingene ikke er helt tipp-topp, så kommer det vann i kanalene.
Så her gjelder det å holde vannets veier frie.
Derfor er det også smart å holde dreneringshullene åpne (må ikke forveksles med hullene som slangen/røret fra rainrailen):

Erik
(tørr bak øra)
Vannet renner normalt fra kalesjeduken, ned i rainrailen (takrenna) som går i en bue langs underkanten av kalesjen:

I de to endene på takrenna/rainrailen renner vannet videre ned i to små plast-kar (et på hver side):
Disse to plast-karene ligger veldig kronglete til mellom setebelte-tårnet og ytterkanten av bilen.
Midt i disse plast-karene er det et finger-tykt hull (midt på bildet over).
Fra dette hullet går det en slange/rør gjennom karrosseriet og ut av bilen rett foran bakhjulet.

Så langt, alt vel.
Men som du ser så er det er en rekke ting som kan gå galt:
- Rain-railen kan sprekke/bli skadet, da renner vannet ut på hattehylla og etter hvert ned på gulvet = Rust
- Plastkoppen kan sprekke (skjer ganske ofte): Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
- Slangen/røret fra plast-koppen kan "hoppe av" festet under plastkoppen (pga. for ivrig staking ?). Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
- Plastkoppen og/eller slangen/røret kan gå tett av rusk og rask. Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
- Slangen/røret kan skli av festet sitt under plastkoppen og ramle ut av bilen. Da renner vannet utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
Hvis disse tingene ikke er helt tipp-topp, så kommer det vann i kanalene.
Så her gjelder det å holde vannets veier frie.
Derfor er det også smart å holde dreneringshullene åpne (må ikke forveksles med hullene som slangen/røret fra rainrailen):
Erik
(tørr bak øra)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Vann i kanalene
Takk Erik!
Har lest litt her og litt der om dreneringen på mx5. Kjekt å få alt forklart i en post!
Har lest litt her og litt der om dreneringen på mx5. Kjekt å få alt forklart i en post!

1990 1.6
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Vann i kanalene
Veldig bra forklart, Erik
Hvis ikke alt fungerer som normalt, så renner vannet altså utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust
Denne tråden kan kanskje gjøres til "sticky"?
Eller er dette allmen kunnskap blandt folket?

Hvis ikke alt fungerer som normalt, så renner vannet altså utenom slangen/røret og havner ned i kanalene (som nesten alltid har tette dreneringshull) = Rust

Denne tråden kan kanskje gjøres til "sticky"?
Eller er dette allmen kunnskap blandt folket?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Vann i kanalene
Har forøvrig funnet ut at grunnen til at min ene kanal i kraftige regnskyll fylles med vann, er at dreneringslangen på høyre side hadde hoppet av. Alt regnvannet fra rainrailen havner altså inne i bilen og finner veien inn i kanalen.
Det er forøvrig fryktelig vanskelig å få dreneringslangen på plass igjen....
Det er forøvrig fryktelig vanskelig å få dreneringslangen på plass igjen....
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har funnet et knep for å få på plass dreneringsslangen:mojo-91 wrote:Har forøvrig funnet ut at grunnen til at min ene kanal i kraftige regnskyll fylles med vann, er at dreneringslangen på høyre side hadde hoppet av. Alt regnvannet fra rainrailen havner altså inne i bilen og finner veien inn i kanalen.
Det er forøvrig fryktelig vanskelig å få dreneringslangen på plass igjen....
Vi som har "radiobiler", eldre NA, har antenner som kan skrus av.
De er svært godt egnet som stake-fjær for dreneringskanalen.
Ta dreneringsslangen, som har hoppet av, ut av hullet foran bakhjulet.
(Lettere hvis du fjerner gummipakningen rundt dreneringsslangen der den kommer ut av karosseriet)

Så kan du føre antenna ned i vann-koppen og ut av hullet i karosseriet der dreneringsslangen og gummipakningen satt.
Når antenna er på plass kan du tre dreneringsslangen utenpå antenna og dytte den tilbake opp i hullet.
Men litt lirking, burde den smette på plass.
Til slutt trer du gummipakningen på slangen og dytter den på plass i karosseriet.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Mx5-miata Styret
- Posts: 172
- Joined: 26 Oct 2012, 00:27
- Medlemsnummer: 1056
- Location: Hafrsfjord
- Status: Offline
Re: Vann i kanalene
Har lurt på dette lenge uten å forstå hvorfor. Ha staket godt så dreneringsslangene er ikke tette men viste ikke at de kunne hoppe av. Takk Erik for en grundig forklaring.
1990 US Miata 1.6L Gul
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red