Hei.
Sliter med at min MX5 na fjusker på tomgang,
når jeg starter den etter at den har stått over natten fjusker den.. før det gir seg, hva kan dette være?
Sliter også med at bilen synker veldig i turtall når den går samtidig som at den er i gir og clutchen inne...
Mistenker at det er clutchen.. for pluggledninger er ganske nye. og har et utløserlager som er på vei til å bli utslitt..
Tenker å kjøpe Clutch, utløserlager og simring på IL Motorsport.com.
Hva anbefales det å kjøpe til min MX5 1,6 NA 1993 mod?
Håper på svar.
Alexander Tjernsmo
Fjusking på tomgang NA
Moderator: Styremedlemmer
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Fjusking på tomgang NA
Hei
Tørr ikkje begi meg ut på fjuskingen.
Men angående clutch.
Velg etter hva du tenker og gjøre med bilen.
1,6 orginal clutch holder litt overtrykk. Så på en normalt aspirert motor funker jo det gull.
Billigeste blir da og bare bytte lamell platen, så sant svinghjul og trykkplate er fint.
Alternativene som eg har forstått det er:
1: Orginal type clutch. For: behagelig og lett clutch pedal, den tar "snillt" I mot: tåler ikkje evigt med juling, takler ikkje for mye overtrykk eller lignende effektøkning
2: lamell plate som biter bedre, oftest oppnådd med færre kontaktpunkter. For: fortsatt lett clutch pedal. I mot: mindre friksjonsbelegg for og oppnå høyere trykk. Raskere utslitt.
3: Sterkere trykkplate. For: får orginal lamellplate til og holde mer. I mot: hardere clutchpedal.
4: Kombinasjon. Legg sammen 2 valg.
5: 1,8 clutch. For: mye større område og diameter. Lett clutch som holder mer. I mot: må bytte svinghjul også
6: 1,2, 3 og 4 gjelder for 1,8 versjon og!
Lettere svinghjul, sterkere trykkplate, høyere friksjons lamell = slitsom dagligbruk. Kø og bakkestart blir som Triatlon bak rattet.
Kjekt alikavel!
Tørr ikkje begi meg ut på fjuskingen.
Men angående clutch.
Velg etter hva du tenker og gjøre med bilen.
1,6 orginal clutch holder litt overtrykk. Så på en normalt aspirert motor funker jo det gull.
Billigeste blir da og bare bytte lamell platen, så sant svinghjul og trykkplate er fint.
Alternativene som eg har forstått det er:
1: Orginal type clutch. For: behagelig og lett clutch pedal, den tar "snillt" I mot: tåler ikkje evigt med juling, takler ikkje for mye overtrykk eller lignende effektøkning
2: lamell plate som biter bedre, oftest oppnådd med færre kontaktpunkter. For: fortsatt lett clutch pedal. I mot: mindre friksjonsbelegg for og oppnå høyere trykk. Raskere utslitt.
3: Sterkere trykkplate. For: får orginal lamellplate til og holde mer. I mot: hardere clutchpedal.
4: Kombinasjon. Legg sammen 2 valg.
5: 1,8 clutch. For: mye større område og diameter. Lett clutch som holder mer. I mot: må bytte svinghjul også
6: 1,2, 3 og 4 gjelder for 1,8 versjon og!

Lettere svinghjul, sterkere trykkplate, høyere friksjons lamell = slitsom dagligbruk. Kø og bakkestart blir som Triatlon bak rattet.

Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Fjusking på tomgang NA
Forsvinner fuskingen når motoren oppnår driftstemp?
Usikker på om de to symptomene dine har relevans til hverandre .
Forstår jeg deg rett at turtallet dropper når du kjører og du trykker inn clutchen (og selvsagt slipper gassen)
I såfall kan det være dashpoten. Den lille fjærbelastede dingsen som sitter gasspjelet. Hvis den er treg i returen så synker turtallet...
Har du tatt diagnose av motoren ?
Usikker på om de to symptomene dine har relevans til hverandre .
Forstår jeg deg rett at turtallet dropper når du kjører og du trykker inn clutchen (og selvsagt slipper gassen)
I såfall kan det være dashpoten. Den lille fjærbelastede dingsen som sitter gasspjelet. Hvis den er treg i returen så synker turtallet...
Har du tatt diagnose av motoren ?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 500 RPM
- Posts: 64
- Joined: 25 Jul 2012, 19:57
- Medlemsnummer: 1034
- Location: Skedsmokorset
- Status: Offline
Re: Fjusking på tomgang NA
Lioyd: takker for svar! blir vel første alternativ
kjører Original 1,6 så da er det like greit!
Mojo 91: Den forsvinner før den blir 90 grader.. jepp du forstår meg rett,men hva kan jeg gjøre med den fjærbelastende dingsen på gasspjelet?
Har ikke tatt diagnose av av motoren da jeg ikke har utstyr til det


Mojo 91: Den forsvinner før den blir 90 grader.. jepp du forstår meg rett,men hva kan jeg gjøre med den fjærbelastende dingsen på gasspjelet?
Har ikke tatt diagnose av av motoren da jeg ikke har utstyr til det

- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Fjusking på tomgang NA
Dashpoten forhindrer at turtallet dropper når du girer (slipper foten av gassen)AlexT wrote:Lioyd: takker for svar! blir vel første alternativkjører Original 1,6 så da er det like greit!
![]()
Mojo 91: Den forsvinner før den blir 90 grader.. jepp du forstår meg rett,men hva kan jeg gjøre med den fjærbelastende dingsen på gasspjelet?
Har ikke tatt diagnose av av motoren da jeg ikke har utstyr til det
Diagnose er lett å ta. Sett en binders mellom TEN og GND i diagnoseboksen, og skru på tenninga. Vent på evt check engine blink. Antall blink forteller deg om noe er galt
FAULT CODES ('90-'93)
1 Ignition pulse (No Igf signal)
2 No Ne signal
3 No G signal
8 Airflow meter open or short circuit
9 Water thermistor open or short circuit
10 Intake air thermistor in airflow meter open or short circuit
12 Throttle position sensor open or short circuit
14 Atmospheric pressure sensor open or short circuit
15 Oxygen sensor <0.55 V 180 sec after 1500 rpm
17 Oxygen sensor unchanged after 1500 rpm
26 Solenoid valve (Evaporative canister purge)
34 ISC Valve
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Fjusking på tomgang NA
Hvis han ikke har Miata, så har han heller ingen check engine lampe.mojo-91 wrote:
.....
Diagnose er lett å ta. Sett en binders mellom TEN og GND i diagnoseboksen, og skru på tenninga. Vent på evt check engine blink. Antall blink forteller deg om noe er galt
......
Da må han koble opp en lysdiode med motstand (eller pære) i diagnoseboksen.
Mer om det her: http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 500 RPM
- Posts: 64
- Joined: 25 Jul 2012, 19:57
- Medlemsnummer: 1034
- Location: Skedsmokorset
- Status: Offline
Re: Fjusking på tomgang NA
Wow, dette var avansert Mojo-91 dette vil jeg gjerne ha hjelp til! 
Stemmer Erik, har MX5 ikke miata.
håper kanskje å få hjelp på sommerturen, skulle også ha byttet regreim, da det er over 6 år siden sist.
For jeg vil ikke bli kåret til den som hadde mest problemer
som jeg ble på Daftø haha 
Alexander

Stemmer Erik, har MX5 ikke miata.
håper kanskje å få hjelp på sommerturen, skulle også ha byttet regreim, da det er over 6 år siden sist.
For jeg vil ikke bli kåret til den som hadde mest problemer


Alexander