Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Rudolf wrote:Jeg skjønner fremdeles ikke hva den stanga GJØR.
Er dere enige i at hvis test-stanga ikke registrerer noen som helst bevegelse, så har ikke staget noen effekt ?
Nei
Da er det vel litt religion inne i bildet.
"Stay-ismen" eller noe sånn.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Da kan jeg skremme tilhengere av Stay-ismen med at flere ateister nå har rotta seg sammen.
Måleutstyr vil bli bygd !
Vi er klar over at resultatet kan bli sett på som kjettersk og at vi kan bli lyst i bann.
Men den sjansen får vi ta.
Stay tuned .....
Erik
(ikke troende)
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hehe ateist eller stayisme, jeg har nå meldt meg frivillig til å være med å lage et test stag. Som vi kan leke og teste litt med på bane. Morsomt å se hvordan resultat det vill gi.
Kansje noen også har et forslag på hvordan det vill se ut? Eventuelt flere måter å måle på hvordan osv
Kanskje fler oppgraderinger som burdet blitt testet med slik iver.
Er vel uansett butt-dynoen som regjerer. Det er jo følelsen som gjør at 95% av oss liker bilen.
Om en stang under panseret gjør at man føler seg bedre, så har den stangen gjort jobben sin.
Med mindre du teller hundre deler på Rudskogen før og etter hver oppgradering.
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Dersom det er krefter i sving som klarer å vri karrosseriet i dette området er det ganske store krefter. Vil da et slik spinkelt stag som appåtil ikke er rett men bøyd klare å motstå disse kreftene?
Se feks på originalavstivningene som er gjort på de siste NB'ene i bakhjulsopphenget hvor kraftig det er og hvor kraftige boltene er for at det skal ha noen funksjon og ikke bare vri seg det også.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
MX-Jon wrote:Dersom det er krefter i sving som klarer å vri karrosseriet i dette området er det ganske store krefter. Vil da et slik spinkelt stag som appåtil ikke er rett men bøyd klare å motstå disse kreftene?
ref. min forrige post. Spiller det noen rolle?
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon wrote:Dersom det er krefter i sving som klarer å vri karrosseriet i dette området er det ganske store krefter. Vil da et slik spinkelt stag som appåtil ikke er rett men bøyd klare å motstå disse kreftene?
ref. min forrige post. Spiller det noen rolle?
Ja, fordi hvis jeg blir overbevist om at det hjelper så gir det meg en god følelse og en effekt (alternativt en placeboeffekt). Hvis jeg ikke har troen på noe effekt blir det litt som fartsstriper, det er kult men jeg tror ikke bilen går noe fortere av det.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Se feks på originalavstivningene som er gjort på de siste NB'ene i bakhjulsopphenget hvor kraftig det er og hvor kraftige boltene er for at det skal ha noen funksjon og ikke bare vri seg det også.
Det at det er bøyd gjør at kreftene fordeles over 4 punkter istedet for 2. Det er ikke tilfeldig.
Forøvrig så demonterte jeg bakre stabstag idag (les: det som holder reservehjulet), var helt j****g å kjøre, måtte bare parkere
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Trym N1290 wrote:Et gammelt na kaross er vell ikke så stivt at det ikke flekser i det heletatt? Har mine tvil på det hvertfall
Jeg er heller ikke i tvil om at et MX-karosseri flekser (i alle retninger egentlig)
Jeg tror bare ikke at et rør mellom støtdempertårnene hindrer den fleksinga på noen som helst måte.
(bare for å ha det oppklart)
Erik
(fleksibel ræserbilsjåfør)
MX-5 1990, Rudolf
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package