Oppdaget at den ene bremseskiven bak fikk litt rustbelegg på utsiden og tenkte at det var fordi sliderpinnene satt fast så den ytre bremsekolossen ikke tok noe særlig.
Det hadde jeg rett i. Den nedre fikk jeg skrudd ut men den øvre satt godt. Fikk etterhvert løsnet den så jeg får vridd den ene delen av caliperen i forhold til den andre slik man gjør når man bytter klosser, men jeg får den ikke av.
Dvs pinnen lar seg vri sidelengs men går ikke inn/ut. Skulle nesten tro en jævel hadde laget gjenger på den.
Noen tips? Er det noe avdragerverktøy eller annet verktøy som kan hjelpe?
Bore et hull på baksiden og gjenge opp for å presse den ut med en bolt?
Øvre slider pin på bakre bremsecaliper sitter fast
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Øvre slider pin på bakre bremsecaliper sitter fast
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Øvre slider pin på bakre bremsecaliper sitter fast
Finnest sikkert mange gode tips og triks på det!
Måten eg har gått fram er alltids og sette braketten fast i skrustikka, og ta tak med begge hendene og vri menst eg drar.
Kommer som regel etter litt albue grease og oppdragne skjorte armer!
Mvh
Lloyd
Måten eg har gått fram er alltids og sette braketten fast i skrustikka, og ta tak med begge hendene og vri menst eg drar.
Kommer som regel etter litt albue grease og oppdragne skjorte armer!
Mvh
Lloyd
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Øvre slider pin på bakre bremsecaliper sitter fast
Som beskrevet over her, jeg har også hatt hell med å sette
Den i stikka. Masse wd40, jukking og tålmodighet.
Den i stikka. Masse wd40, jukking og tålmodighet.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Øvre slider pin på bakre bremsecaliper sitter fast
Takk for råd.
Det som var så merkelig var at jeg kunne vri sideveis men ikke fikk den av. Men i dag skar jeg av gummibelgen som beskytter den og da skjønte jeg sammenhengen.
Pinnen satt selvfølgelig dønn fast i den enden den skal bevege seg, men jeg hadde klart å løsne den i den andre enden der den egentlig skal sitte fast og der er den jo gjenget. Så det var forklaringen på at
det gikk av å vri den frem og tilbake men umulig å få av. Og da var det jo heller ikke så rart at jeg lurte på om en liten jævel hadde gjenget den opp
Men da er det jo ikke annerledes enn det pleier å være, får sette den i skrustikka, bruke rustløser og ta tiden til hjelp.
Satte på en annen caliper fra delelageret som erstatning så da har jeg god tid
Skal ha bilen på EU kontroll / PKK på tirsdag og tenkte det var dumt å komme med feil jeg var klar over på forhånd.
Det som var så merkelig var at jeg kunne vri sideveis men ikke fikk den av. Men i dag skar jeg av gummibelgen som beskytter den og da skjønte jeg sammenhengen.
Pinnen satt selvfølgelig dønn fast i den enden den skal bevege seg, men jeg hadde klart å løsne den i den andre enden der den egentlig skal sitte fast og der er den jo gjenget. Så det var forklaringen på at
det gikk av å vri den frem og tilbake men umulig å få av. Og da var det jo heller ikke så rart at jeg lurte på om en liten jævel hadde gjenget den opp

Men da er det jo ikke annerledes enn det pleier å være, får sette den i skrustikka, bruke rustløser og ta tiden til hjelp.
Satte på en annen caliper fra delelageret som erstatning så da har jeg god tid

Skal ha bilen på EU kontroll / PKK på tirsdag og tenkte det var dumt å komme med feil jeg var klar over på forhånd.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae