Og så lukter det litt i bilen, hva skal man si, støv eller mugg? Som om det har vært mye fukt som ikke er helt tørket. Men det er helt tørt overalt. Stikker man nesen ned i brønnen til taket bak setene lukter det sterkest. Er det et kjent problem som kan løses på noe vis?
Rust bakre hjulnav og lukt
Moderator: Styremedlemmer
Rust bakre hjulnav og lukt
På min 2008-modell er det noe rust på hjulnavene bak. Foran er det ikke rust. Er dette noe man bør gjøre noe med?
Og så lukter det litt i bilen, hva skal man si, støv eller mugg? Som om det har vært mye fukt som ikke er helt tørket. Men det er helt tørt overalt. Stikker man nesen ned i brønnen til taket bak setene lukter det sterkest. Er det et kjent problem som kan løses på noe vis?

-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 1062
- Status: Offline
Re: Rust bakre hjulnav og lukt
Dette er en del av bremseskivene og det kan jo hende skivene foran er byttet tidligere og er nyere mens de bak er fra 2008. Uansett er nok ikke dette kritisk, er nok mer kosmetisk.RagnarW wrote:På min 2008-modell er det noe rust på hjulnavene bak. Foran er det ikke rust. Er dette noe man bør gjøre noe med?
Neste gang du bytter skiver bak blir det jo bra igjen. Men hvis du synes det er stygt kan du jo børste vekk det løse, behandle med noe rustomdannende middel og male/lakke med noe maling som tåler varme. Neste gang du bytter skiver kan du lakkere dette området hvis de er ubehandlet. Mange skiver er ubehandlet her og begynner fort å ruste.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Aha, trodde det var en permanent del, men altså ikke. Takk for oppklaringen!
- Miatapowers
- 7200 RPM
Luktet litt i NC eg hadde også, fant aldri ut av det, men ble mye bedre når eg byttet ut stoffmattene mot gummy og luftet godt ut,, Kjøpte original mazda matter, kom fort på nesten 2000.-
Men det er vel også pollen filter på NC, og dem må byttes jevnligt,, Begynt å lukte så vidt av mine vw også nå, enda intervallen for bytte er lenge til, men vestlandet har dårligere klima enn andre sies det.
Men det er vel også pollen filter på NC, og dem må byttes jevnligt,, Begynt å lukte så vidt av mine vw også nå, enda intervallen for bytte er lenge til, men vestlandet har dårligere klima enn andre sies det.

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Opplevde at en kompis av meg fikk mye lukt/muggdannelse i en TT han hadde. det var rett og slett fordi den stod ute året rundt og den var så tett slik at det kondenserte inni bilen. har du fått problemer med det må det skikkelig rens/nye tepper til!
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
- Agility
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 813
Bare å rive ut mattene høyttrykkspyle dem og vaske med grønnsåpe og klorin. Blir som nye.
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Takk for tilbakemelding! Har sjekket litt om rens innvendig også, det koster litt, men hjelper det?
Prøvde å nappe litt i stofftrekket nedi takbrønnen, det var ingen umiddelbar reaksjon. Er det mye styr å får ut det trekket? Limt fast? Håper å slippe Wunderbaum ...
--
Ragnar
Prøvde å nappe litt i stofftrekket nedi takbrønnen, det var ingen umiddelbar reaksjon. Er det mye styr å får ut det trekket? Limt fast? Håper å slippe Wunderbaum ...
--
Ragnar
Jeg bruker å kjøpe en slik:

Så tar jeg ut mattene og spyler / vasker de rene før jeg støvsuger bilen innvendig. Så går jeg over med den interiørrensen. Tar dører, seter, tak og gulv ( så sant ikke noe er skinn). Så støvsuger jeg enda en gang før jeg eventuelt lar en kupevarmer tørke interiøret.

Så tar jeg ut mattene og spyler / vasker de rene før jeg støvsuger bilen innvendig. Så går jeg over med den interiørrensen. Tar dører, seter, tak og gulv ( så sant ikke noe er skinn). Så støvsuger jeg enda en gang før jeg eventuelt lar en kupevarmer tørke interiøret.
1990 1.6