Da MX5 i 1994 kom med 1,8L så kom jo samtidig 1,6 90hk for Norge (og kanskje noe andre land også?).
Er disse to modellene tilnærmet identiske med unntak av motor/motorstyring ? Jeg tenker da på bremser, girkasse, diff, karrosseri osv.
Hvis de er identiske burde det vel ikke være en uoppnåelig oppgave å få godkjent et motorbytte fra 90hk til 1,8? Noen som har prøvd dette?
Jeg har ikke noe 90hk bil så spørsmålet er rent hypotetisk for min del, men det med likheten er jo interessant mhp deler.
Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Slik tror jeg det er:
Ulikheter:
Motor,innsug, eksos, sensorer, elektrisk (kabling), ledningsnett, ECU (styring), differensial.
90 Hk Mangler stag under (men monteringshullene er der).
Likheter:
Karosseri, forsterkninger i dører, tverrstag mellom setebeltetårn (?), Airbag for passasjer, NAFL dashbord, seter med løs nakkestøtte.
Bremser, girkasse, bitte litt større bensintank (?).
Mulig jeg har bommet, på noe ......
For de som vurderer motorbytte.
Jeg vil absolutt anbefale å skifte ledningsnett, sensorer og ECU samtidig.
Det sparer en for masse bry senere ved feilsøking oppgradering osv.
Erik
Ulikheter:
Motor,innsug, eksos, sensorer, elektrisk (kabling), ledningsnett, ECU (styring), differensial.
90 Hk Mangler stag under (men monteringshullene er der).
Likheter:
Karosseri, forsterkninger i dører, tverrstag mellom setebeltetårn (?), Airbag for passasjer, NAFL dashbord, seter med løs nakkestøtte.
Bremser, girkasse, bitte litt større bensintank (?).
Mulig jeg har bommet, på noe ......

For de som vurderer motorbytte.
Jeg vil absolutt anbefale å skifte ledningsnett, sensorer og ECU samtidig.
Det sparer en for masse bry senere ved feilsøking oppgradering osv.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8
Du bommet litt Erik.
Differensial er den samme, dvs den "store". (Man kunne få 1.8l med torsen som ekstrautstyr også i Europa, svært få Europeiske 1.8 NA hadde dette.)
Tverrstag mellom setebeltetårn hadde bare 1.8.
Forøvrig kom ikke 90hk før 1995 modell.
Mazda MX5 1994 modell ble kun laget som 1.8.
Steinar
Differensial er den samme, dvs den "store". (Man kunne få 1.8l med torsen som ekstrautstyr også i Europa, svært få Europeiske 1.8 NA hadde dette.)
Tverrstag mellom setebeltetårn hadde bare 1.8.
Forøvrig kom ikke 90hk før 1995 modell.
Mazda MX5 1994 modell ble kun laget som 1.8.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8
Noe å tenke på for de som vraker en 90HK.
De har den store 1.8l diffen.
Erik
(lærevillig)
De har den store 1.8l diffen.
Erik
(lærevillig)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8
Ja, jeg syntes bilen min føltes litt baktung....
Kan for øvrig bekrefte at setebeltetårn og stag under mangler originalt, men at festehull er der.

Kan for øvrig bekrefte at setebeltetårn og stag under mangler originalt, men at festehull er der.