Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1124
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8

Post by MX-Jon »

Da MX5 i 1994 kom med 1,8L så kom jo samtidig 1,6 90hk for Norge (og kanskje noe andre land også?).

Er disse to modellene tilnærmet identiske med unntak av motor/motorstyring ? Jeg tenker da på bremser, girkasse, diff, karrosseri osv.
Hvis de er identiske burde det vel ikke være en uoppnåelig oppgave å få godkjent et motorbytte fra 90hk til 1,8? Noen som har prøvd dette?

Jeg har ikke noe 90hk bil så spørsmålet er rent hypotetisk for min del, men det med likheten er jo interessant mhp deler.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Slik tror jeg det er:

Ulikheter:
Motor,innsug, eksos, sensorer, elektrisk (kabling), ledningsnett, ECU (styring), differensial.
90 Hk Mangler stag under (men monteringshullene er der).

Likheter:
Karosseri, forsterkninger i dører, tverrstag mellom setebeltetårn (?), Airbag for passasjer, NAFL dashbord, seter med løs nakkestøtte.
Bremser, girkasse, bitte litt større bensintank (?).

Mulig jeg har bommet, på noe ......
:roll:

For de som vurderer motorbytte.
Jeg vil absolutt anbefale å skifte ledningsnett, sensorer og ECU samtidig.
Det sparer en for masse bry senere ved feilsøking oppgradering osv.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8

Post by Steinar »

Du bommet litt Erik.
Differensial er den samme, dvs den "store". (Man kunne få 1.8l med torsen som ekstrautstyr også i Europa, svært få Europeiske 1.8 NA hadde dette.)
Tverrstag mellom setebeltetårn hadde bare 1.8.
Forøvrig kom ikke 90hk før 1995 modell.
Mazda MX5 1994 modell ble kun laget som 1.8.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8

Post by Rudolf »

Noe å tenke på for de som vraker en 90HK.
De har den store 1.8l diffen.

Erik
(lærevillig)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1146
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Forskjell på NA 1,6 90hk og 1,8

Post by obi-one »

Ja, jeg syntes bilen min føltes litt baktung.... :)

Kan for øvrig bekrefte at setebeltetårn og stag under mangler originalt, men at festehull er der.
Post Reply