Impress og kjøreegenskaper
Moderator: Styremedlemmer
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Impress og kjøreegenskaper
Ser ofte at folk reduserer impresset, og jeg som relativt nylig interessert i bil har ett spørsmål.
Ifølge denne fine ressursen på miata.net så er standard impress på NA 45. Men idag så selges det ikke veldig mange felger som har såpass stort impress, 7.5mm er vel maks en kan lovelig endre, vet ikke hvor nøye de er på det, men det er en annen sak.
Forstår det slik at lavere impress gjør at hjulene sitter lengere ut, noe som igjen gjør at at stabiliteten økes. Ifølge tidligere mazda ingeniør så er det dårlig for kjøreegenskapende hvis du endrer impresset. Mange bruker lavt impress på mx-5en, men ødelegger dette kjøreegenskapene eller kan man bare justere chamber så er det ordnet? Ser flere type løpsbiler bruker det også, så jeg skjønner ikke helt.
Kan noen forklare hvordan det her henger sammen og fungerer på mx-5en?
Ifølge denne fine ressursen på miata.net så er standard impress på NA 45. Men idag så selges det ikke veldig mange felger som har såpass stort impress, 7.5mm er vel maks en kan lovelig endre, vet ikke hvor nøye de er på det, men det er en annen sak.
Forstår det slik at lavere impress gjør at hjulene sitter lengere ut, noe som igjen gjør at at stabiliteten økes. Ifølge tidligere mazda ingeniør så er det dårlig for kjøreegenskapende hvis du endrer impresset. Mange bruker lavt impress på mx-5en, men ødelegger dette kjøreegenskapene eller kan man bare justere chamber så er det ordnet? Ser flere type løpsbiler bruker det også, så jeg skjønner ikke helt.
Kan noen forklare hvordan det her henger sammen og fungerer på mx-5en?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Jeg prøver med en moderat (?) kortversjon som svar på dette litt "religiøse" temaet:
Jeg er fullstendig enig i det som står i linken du viser til fordi fysikken ser riktig ut og fordi jeg får det til å stemme og virke logisk.
Dette er mye av grunnen til at nesten alle hjulene jeg har til MX-ene mine (også banehjul) har offset på 45.
Jeg har bare ett hjulsett som avviker og det er Chaparall hjulene til Beverly som har offset på 37.
Dette mener jeg gir den absolutt beste handlingen til dagligbruk og er svært behagelig å kjøre med siden scrub-radius er lik null.
Mange mener imidlertid at sporbredde (og hjulbredde) er viktig når man kjører litt "aktivt" og på bane.
Det er umulig å oppnå stor sporbredde (liten offset) og brede hjul samtidig som man har en liten scrub-radius.
Derfor blir kjøreegenskapene som lav scrub-radius gir ofret til fordel for økt stabilitet og økt veigrep.
En viktig faktor er jo utvilsomt utseende også.
Mange synes bilen ser mye bedre ut med lav offset og brede hjul.
Altså:
Hvis man bare ser på kjøreegenskaper, så ville det vært logisk at de som "bare" brukte bilen på landeveien og ikke var ute etter ekstrem ytelse, beholdt den originale offset på 45.
For en banebil vil det bli en avveiing mellom veigrep, stabilitet og svingegenskaper.
Så kommer skjønnheten som et forstyrrende element til kjøreegenskapene.
Viktig !!!
Du kan ikke kompensere for offset ved å justere camber-vinkel.
Erik
(moderat)
Jeg er fullstendig enig i det som står i linken du viser til fordi fysikken ser riktig ut og fordi jeg får det til å stemme og virke logisk.
Dette er mye av grunnen til at nesten alle hjulene jeg har til MX-ene mine (også banehjul) har offset på 45.
Jeg har bare ett hjulsett som avviker og det er Chaparall hjulene til Beverly som har offset på 37.
Dette mener jeg gir den absolutt beste handlingen til dagligbruk og er svært behagelig å kjøre med siden scrub-radius er lik null.
Mange mener imidlertid at sporbredde (og hjulbredde) er viktig når man kjører litt "aktivt" og på bane.
Det er umulig å oppnå stor sporbredde (liten offset) og brede hjul samtidig som man har en liten scrub-radius.
Derfor blir kjøreegenskapene som lav scrub-radius gir ofret til fordel for økt stabilitet og økt veigrep.
En viktig faktor er jo utvilsomt utseende også.
Mange synes bilen ser mye bedre ut med lav offset og brede hjul.
Altså:
Hvis man bare ser på kjøreegenskaper, så ville det vært logisk at de som "bare" brukte bilen på landeveien og ikke var ute etter ekstrem ytelse, beholdt den originale offset på 45.
For en banebil vil det bli en avveiing mellom veigrep, stabilitet og svingegenskaper.
Så kommer skjønnheten som et forstyrrende element til kjøreegenskapene.
Viktig !!!
Du kan ikke kompensere for offset ved å justere camber-vinkel.
Erik
(moderat)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- brokkoli
- 2000 RPM
- Posts: 214
- Joined: 12 Mar 2014, 16:36
- Medlemsnummer: 1158
- Location: Porsgrunn
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Leste at hvis man reduserer scrub radiusen så får man bedre tilbakemeldinger fra veien og bedre kjøreegenskaper i svingene?
Hva er forskjellen på Beverly utstyrt med felger som har 37 i impress kontra Beverly med 45 i impress? Hvorfor er det bedre med 37 i impress til dageligdags bruk i forhold til 45? Det hadde vært en interesant erfaring å prøve begge deler på samme veistrekning, kanskje jeg bare er rar.
Såvidt jeg forstår så blir fjæringen og det som henger med vinklet litt anderledes, hvis impresset er lavere så er vinkelen større. Dette gjør vel at hjulene blir også vinklet? Det er her jeg sliter litt med å forstå hvordan chamber ikke kan kompansere for endringene gjort med å redusere impress.
Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg syns det er ett interesant tema som ikke diskuteres så alt for ofte.
Hva er forskjellen på Beverly utstyrt med felger som har 37 i impress kontra Beverly med 45 i impress? Hvorfor er det bedre med 37 i impress til dageligdags bruk i forhold til 45? Det hadde vært en interesant erfaring å prøve begge deler på samme veistrekning, kanskje jeg bare er rar.
Såvidt jeg forstår så blir fjæringen og det som henger med vinklet litt anderledes, hvis impresset er lavere så er vinkelen større. Dette gjør vel at hjulene blir også vinklet? Det er her jeg sliter litt med å forstå hvordan chamber ikke kan kompansere for endringene gjort med å redusere impress.
Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg syns det er ett interesant tema som ikke diskuteres så alt for ofte.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Jeg tror det var en litt uheldig formulering. Det er nok ET 45 som Erik mener det er det beste til vanlig bruk og at det eneste settet han har som avviker er Chaparall felgene som har ET 37. Ikke sant Erik??brokkoli wrote:Leste at hvis man reduserer scrub radiusen så får man bedre tilbakemeldinger fra veien og bedre kjøreegenskaper i svingene?
Hva er forskjellen på Beverly utstyrt med felger som har 37 i impress kontra Beverly med 45 i impress? Hvorfor er det bedre med 37 i impress til dageligdags bruk i forhold til 45? Det hadde vært en interesant erfaring å prøve begge deler på samme veistrekning, kanskje jeg bare er rar.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Bildeforklaring av denne skrubberadien som Erik snakker om:

Fabian
Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
...hvor 0 scrub radius er det "optimale" (skjæringspunktet ligger på kontaktflata mellom dekk og underlag). Lite innpress/felger som stikker langt ut gir positive scrub radius (skjæringspunktet ligger langt under bakken).
Jeg starta ut med ET45 (OEM innpress) men har nå ET32 (15x7,5 felger). Var innom ET37 en tid også. Det jeg _vet_ er at jeg må slåss/bryte litt mer med bilen gjennom slalomen. Noen vil kanskje kategorisere det som "mindre leken". Det jeg _tror_ er at jeg kjører kjappere gjennom slalomen. Men jeg har endret på for mange andre parametre (dekk, dempere, fjærer, stabstag, felger, førerskillz etc. opp gjennom årene) til at jeg kan konkludere med noe som helst.
F.eks å gå fra "vanlige" dekk til "gateslicks" utgjør uansett en mye større forskjell på rundetider enn hva innpress gjør.
Men det ser jo bedre ut.
Jeg starta ut med ET45 (OEM innpress) men har nå ET32 (15x7,5 felger). Var innom ET37 en tid også. Det jeg _vet_ er at jeg må slåss/bryte litt mer med bilen gjennom slalomen. Noen vil kanskje kategorisere det som "mindre leken". Det jeg _tror_ er at jeg kjører kjappere gjennom slalomen. Men jeg har endret på for mange andre parametre (dekk, dempere, fjærer, stabstag, felger, førerskillz etc. opp gjennom årene) til at jeg kan konkludere med noe som helst.
F.eks å gå fra "vanlige" dekk til "gateslicks" utgjør uansett en mye større forskjell på rundetider enn hva innpress gjør.
Men det ser jo bedre ut.

- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Nettopp!MX-Jon wrote:Jeg tror det var en litt uheldig formulering. Det er nok ET 45 som Erik mener det er det beste til vanlig bruk og at det eneste settet han har som avviker er Chaparall felgene som har ET 37. Ikke sant Erik??brokkoli wrote:Leste at hvis man reduserer scrub radiusen så får man bedre tilbakemeldinger fra veien og bedre kjøreegenskaper i svingene?
Hva er forskjellen på Beverly utstyrt med felger som har 37 i impress kontra Beverly med 45 i impress? Hvorfor er det bedre med 37 i impress til dageligdags bruk i forhold til 45? Det hadde vært en interesant erfaring å prøve begge deler på samme veistrekning, kanskje jeg bare er rar.
ET=Innpress=Offset, altså samme sak.
Beverly er mye bedre å kjøre med sine originale vinterhjul:
Hollow spoke 14x6, 4.9 kg ET/Innpress/Offset 45

Enn de mer fancy
Chapparal 15x7, 6.9 kg, ET 38

Som Hauk beskriver:
Bilen er mer leken, presis og "svingvillig" med null skrub-radius.
Dette er altså en egenskap som ofres på menge banebiler for å kunne knive inn et sekund (eller tre) på banen.
Men også blir ofret for "skjønnheta" på svært mange biler som aldri har sett en bane

Om du kjenner forskjell ?
Gjett om !
Bare spør de som kjører rundt med tunge, breie, klumper med lav ET gjennom hele sommersesongen.
Så kommer høsten, og de setter på de gamle originale felgene som nå har fått oppgaven med å bære vinterdekkene.
De opplever en helt annen bil.
Det er som å ta av seg fjellstøvler og ta på seg joggesko.
Prøv !
Enda en god link:
http://www.miata.net/garage/offset.htm
Erik
(litt mindre moderat)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Jeg oppfatter også at kjøreegenskapene med original innpress er klart bedre. En egen effekt er at dumper og ujevnheter ved 0 i skrubberadius ikke vil gi styreutslag, mens slag på hjulene vil kjennes mye mer i rattet med mindre innpress.
Følelsen sammenlikner jeg med opplevelsen i slalombakken, står du med samlede ben vil du ikke merke ujevnhetene i alpinbakken like godt, og det blir lettere å svinge.....
Følelsen sammenlikner jeg med opplevelsen i slalombakken, står du med samlede ben vil du ikke merke ujevnhetene i alpinbakken like godt, og det blir lettere å svinge.....
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Jeg kan personlig skrive under på alt osm er sagt over her om forskjell på ET45 (original) og f.eks. ET38 som jeg hadde på Chapparal felgene på X-Mazdarati'n.
Har også kjørt med ET40 på Special'n samt ET31 på IL Tempo...
Originalt gir definitivt mest leken bil på morsomme veier....., men man ofrer jo ofte noe for utseendet....
Om du vil fordype deg i emnet så anbefaler jeg denne boka:
Mazda Miata Performance Handbook
http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0760304378
Der står det en god del om emnet hjul og geometrien rundt det og hva det gjør når du forandrer noe, i tillegg til en hel masse annet veeeeldig interessant...
Har også kjørt med ET40 på Special'n samt ET31 på IL Tempo...
Originalt gir definitivt mest leken bil på morsomme veier....., men man ofrer jo ofte noe for utseendet....
Om du vil fordype deg i emnet så anbefaler jeg denne boka:
Mazda Miata Performance Handbook
http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0760304378
Der står det en god del om emnet hjul og geometrien rundt det og hva det gjør når du forandrer noe, i tillegg til en hel masse annet veeeeldig interessant...

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Ein liten ting mens eg er i det tankefulle hjørna: Ein har jo deformasjon i dekk og foringar. Når ein presser bilen hardt i svingane så kan ein rekne denne deformasjonen i centimeter. Sjølvsagt litt mindre på innerhjul, men dei har jo ikkje så mykje kontakt med underlaget. Så; kan det vera grunnen til at banebilar brukar lavare innpress - for å kompansere for deformasjonen i gummi...?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- torbra
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 03 Feb 2014, 17:23
- Medlemsnummer: 1122
- Location: Valdres
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Dettte var interessant. Den grønne NA jeg kjøpte i Tyskland har et30 felg, og det knaker i forstillinga når jeg skal svinge i lav fart. Nå har jeg satt den bort for vinteren, og det blir definitivt et45 til våren. Og da 14". Men, tenker jeg feil, blir ikke scrub-vinkelen uforandret med senkefjærer? Det ser jo ut som at aksen er lik uansett.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Vist eg tenker rett her nå.
Med double wishbone blir denne vinkelen gjennom øvre og nedre bærekuler?
Det blir med andre ord en fast forutsetning hvor vinkelen havner uavhengig av posisjon på understellet.
Altså, senking eller ei, feil ET blir feil ET.
Sånn som den skrå vinkelen på bildet her.

Eller?
Med double wishbone blir denne vinkelen gjennom øvre og nedre bærekuler?
Det blir med andre ord en fast forutsetning hvor vinkelen havner uavhengig av posisjon på understellet.
Altså, senking eller ei, feil ET blir feil ET.
Sånn som den skrå vinkelen på bildet her.
Eller?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 
