Ved 195.000 km istadenfor 200.000?obi-one wrote:Så etter kortere tid enn vanlig blir bussingene shot og understellet slarkete. ...
Impress og kjøreegenskaper
Moderator: Styremedlemmer
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Nja....ifølge Norman Garret er levetiden på bussingene en fjerdedel med 16 tommers hjul og ET 35. Dvs fra 80 tusen miles til 20 tusen miles....dvs 32 000 km....men det avhenger jo selvsagt av veistandard og kjørestil.....og vi vet jo alle at gutta med ET 0 kjører som pusekatter...... 

- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Jammen bra bilen min ikke har hørt om dette! 100.000 km/8 år med "feil" innpress uten noen issues. Og jeg har jo runda ei og anna kjegle opp gjennom åra.obi-one wrote:Nja....ifølge Norman Garret er levetiden på bussingene en fjerdedel med 16 tommers hjul og ET 35. Dvs fra 80 tusen miles til 20 tusen miles....dvs 32 000 km....men det avhenger jo selvsagt av veistandard og kjørestil.....og vi vet jo alle at gutta med ET 0 kjører som pusekatter......
Nå jinxer jeg meg selv her. Gjett hva som er det første som skjer neste vår?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
OoobsMX-Jon wrote:
Nå var det vel strengt tatt diameteren Sunnmøringen snakket om og ikke bredden........

Blingsa litt der ja
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Ja.Sunnmøring wrote: ...... mens større dekkdiameter gir meg meir negativ scrub radius. right??
Større dekkdiameter vil endre scrub-radius.
Her må du til med cosinus til vinkelen mellom styreakse og senterlinje gjennom hjulet.
Siden vinkelen er spiss og du bare kan endre hjuldiameter med 5%, så har du ikke mye å hente her.
Eks. endring av hjuldiameter med 30mm (5%) vil gi en endring av scrub-radius på 6mm (hvis vinkelen på styreaksen er 22 grader)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ja dette kan vær riktig for banekjøring for noen biler, ikke nødvendigvis for MX5/Miata.Ørnbjørn wrote:I serien "The Ultimate Handling Guide" som MotoIQ har publisert kan ein lese dette:
It is good to have a little scrub radius as it helps develop steering feel, the feeling of the steering wheel getting light as the front tires lose grip and firmer with more grip. It also helps improve the self steering effect. For a RWD car you generally want to run between ¾ of an inch to as much as 3”. In AWD and FWD cars, you want to try to limit the scrub radius to less than 2” because it increases the effects of torque steer.
........
For banekjøring med våre biler liker jeg å lytte til de som har spesial-kompetanse om dem
Utgangspunktet mitt er hva som er bra å kjøre med til daglig bruk.
For banekjøring (også for MX5/Miata) kan brede hjul med tilhørende scrub-radius være ok.
Men det er ikke godt å kjøre med på søndagstur

Jeg tror det er viktig å skille mellom bruksområder når vi snakker om oppsett av understell til bilene våre.
Og for å være heeeelt ærlig, så tror jeg vekten på hjula (ufjæret vekt) har mye mer å si for kjøreegenskapene en litt endring av scrub-radius.
Erik
(lett på tå)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Kommer an på hvordan du liker søndagsturen din.Rudolf wrote: For banekjøring (også for MX5/Miata) kan brede hjul med tilhørende scrub-radius være ok.
Men det er ikke godt å kjøre med på søndagstur![]()

Sikkert mange som godt kunne ha tenkt seg full racing-rigga bil for å handle melk.
Jeg tror det er viktig å vite hva du får og hva du mister når du tar dine valg.

"Noen liker mora og noen liker sønnen."
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
My kind of humor. *ler*Ørnbjørn wrote:Ved 195.000 km istadenfor 200.000?obi-one wrote:Så etter kortere tid enn vanlig blir bussingene shot og understellet slarkete. ...
Etter mange år med "aggressive" hjuloppsett har jeg aldri røket hverken foringer eller hjullager på grunn av dette.
Erfaringsmessig er det biler med doble a-armer og multilink som er minst påvirket av senk og hjul, spesielt med lite bumpsteer.
Vi får se, bilen jeg bygger nå har alt av foringer, dempere, fjærbeinslager, bærekuler, endeledd, styrestag og hjullager nytt. Den dagen noe ryker, så skal jeg si ifra. Om det da er pga. 9" ET0 eller ikke, det får vi nok aldri svar på uansett.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Tipper det blir vanskelig å få siste ordet her, men jeg kan prøve med en konklusjon.
For de som ikke visste det:
Hjulenes offset kan endres ved å sette på uoriginale hjul og/eller ved bruk av spacere.
Hvis offset endres i forhold til det originale, NA=45, NB=40, NC=55, vil scrub-radius endres og dette vil påvirke bilens kjøreegenskaper.
Som oftest vil mindre offset (økt scrub-radius) bety at bilen vil egne seg mere til banekjøring og mindre til "søndagskjøring".
Dette bør derfor ikke komme som en overraskelse på de som er ute å shopper felger med offset=0 eller deromkring.
Erik
For de som ikke visste det:
Hjulenes offset kan endres ved å sette på uoriginale hjul og/eller ved bruk av spacere.
Hvis offset endres i forhold til det originale, NA=45, NB=40, NC=55, vil scrub-radius endres og dette vil påvirke bilens kjøreegenskaper.
Som oftest vil mindre offset (økt scrub-radius) bety at bilen vil egne seg mere til banekjøring og mindre til "søndagskjøring".
Dette bør derfor ikke komme som en overraskelse på de som er ute å shopper felger med offset=0 eller deromkring.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Impress og kjøreegenskaper
Overraskende tunge.Rudolf wrote:
Enn de mer fancy
Chapparal 15x7, 6.9 kg, ET 38
![]()
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re:
Med alle modifiseringene som må gjøres for å få på ET0, så tror jeg de fleste som bestiller slike hjul vet hva det innebærer, på både godt og vondt.Rudolf wrote: Dette bør derfor ikke komme som en overraskelse på de som er ute å shopper felger med offset=0 eller deromkring.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Re:
Kan si meg enig i dette. Kjørte tidligere tunge felger 16x7 med ET38 og gikk over til 15x7,5 ET17. Har kjørt en sesong på hver og sistnevnte som har økt? scrub radius er overraskende mye mer lettkjørt. Og mer avslappende på strekningen Oslo-Drammen, da bilen styrer dit selvRudolf wrote: Og for å være heeeelt ærlig, så tror jeg vekten på hjula (ufjæret vekt) har mye mer å si for kjøreegenskapene en litt endring av scrub-radius.
