Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Fabiz wrote:
.........
men ved fysisk måling (effekt, temperatur, forbruk, akselerasjon) så vil du se resultater av å fjerne katalysatoren.
.......
Kan du vise til noen av disse målingen?
Jeg har gjort målinger på MX før/etter endring av eksosanlegg, men jeg viste ikke at fjerning av katalysator førte til
"mindre baktrykk, raskere respons, raskere akselerasjon, sunnere eksoslyd, lavere forbruk, mindre behov for kjøling etc"
Katalysator er jo med i beregningene for optimalt baktrykk for MX5 fra Mazda sin side.
Man får jo katalysatorer i større dimensjoner (s.k. sporst-katalysator), slik at de vil tilsvare ett rett rør (i standard dimensjon).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Before decat power was 284 bhp @ 6500 rpm measured at the rear wheels.
After decat 293 bhp @ 6500 at the rear wheels, Power hung on to 6800rpm, but there was a slight drop off at 6500rpm. RR max speed reading in 4th was 165mph.
As hoped the car also picked up a lot easier after decat, showing better throttle response through out. The rolling road was set up correctly and configured with ambient met data (this RR does have a weather station).
A 9 BHP increase is quite good with hopefully a little more to come from a remap session.
Torque figure at the flywheel, there was no loss in torque but at 3000rpm a gain of 6 ft lbs, at 4000rpm the same, at 5000rpm 3 ft lbs, at 5500rpm a gain of 10 ft lbs. Then as you would expect the figures tail off with torque at 6000rpm a gain of 8 ft lbs and at 6500rpm a gain of 6 ft lbs.
Max torque @ 5500rpm 309 ft lbs.
Figures would suggest a healthy motor.
Og denne:
Enda et eksempel. Første bilde med katalysator, andre bilde uten:
Den siste er et dårlig eksempel siden det er en turbomotor. Der stiller jo situasjonen seg annerledes, der er det jo en kjent sak at det bør være mist mulig motstand på veien ut.
Er den første også en turbomotor? Er iallefall ikke en stock MX5 motor.....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Forskjellen på rødrotta var så merkbar at testrøret blei satt tilbake etter eu. Kjenner meg igjen det fabiz skreiv; raskere respons, raskere akselerasjon, sunnere eksoslyd, lavere forbruk
Vil bare tillegge at jeg ikke mente å avvise effekten, men er interessert i dokumentasjon på ting som skjer/ikke skjer og antydet derfor at det var valgt et litt uheldig eksempel.
Specialized Stumpjumper
Jo da, nå hadde jeg tre eksempler, hvor to er turbomotorer og en er sugemotor. Jeg tok et knippe fra førstesiden på Google.
Hvis vi hadde vært så opptatt av miljøeffekten ved bruk av katalysator, så hadde vi vel heller skrevet på forumet til "Tesla Owners Group Norway", og ikke i dette foraet.
Fabiz wrote:Hvis vi hadde vært så opptatt av miljøeffekten ved bruk av katalysator, så hadde vi vel heller skrevet på forumet til "Tesla Owners Group Norway", og ikke i dette foraet.
hehe, tror nok de fleste der driter like mye i miljøet som vi gjør. De er bare opptatt av å få en billig bil uten avgifter, kjøre i bussfeltet og parkere gratis
Specialized Stumpjumper
Fabiz wrote:Har jo et knippe eksempler for hånden:
.......
Fabian
Interessant.
Jeg liker kurver
Det ser ut til at NA-motoren vinner i underkant av tre hester ved 6500rpm.
(vrient å lese den kurven siden den ikke sier noe om hvilken kurve som er hva).
Mange opplever mindre moment når baktrykket fra eksosen minskes.
Igjen så er det vanskelig å lese dette av kurvene dine.
Til min kompressormotor har jeg anskaffet Magnaflow cat med større volum (mindre motstand)
For ved overlading er jo tuning av eksos og baktrykk litt meningsløst.
Å måle "sunnere eksoslyd" er det vel ingen som begir seg ut på .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package