Foringer - Poly eller gummi.
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
- Status: Offline
Foringer - Poly eller gummi.
Dersom man skal ha poly foringer er det vist de delte man skal gå for.
og for at de skal holde seg fine bør de smøres.
Her er en how-to på hvordan du skal gå frem for å montere smørenipler.
http://clubroadster.net/vb_forum/86-diy ... post961971
En fin diskusjonstråd fra Miata.net om foringer.
og for at de skal holde seg fine bør de smøres.
Her er en how-to på hvordan du skal gå frem for å montere smørenipler.
http://clubroadster.net/vb_forum/86-diy ... post961971
En fin diskusjonstråd fra Miata.net om foringer.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Agility
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 813
Re: Foringer - Poly eller gummi.
Ikke at jeg skal starte noe stor diskusjon om emnet, men foringer er konstruert for å ha en spesifikk vridningsmotstand både i lengde og bredde retning. Skal du begynne å smøre opp foringer så er du på ville veier. Garantert. Hadde poenget med foringer vært at de bare skulle være bevegelige og holde delene sammen hadde de brukt kulelager. Du kan jo gruble litt på hvordan det ville vært...
Jeg ser du gjør et poeng ut av at foringene skal holde seg fine, så kjøreegenskapene er kanskje av underordnet betydning... ?!?...
Blir interessant å lese stormen av protester videre her...
Jeg ser du gjør et poeng ut av at foringene skal holde seg fine, så kjøreegenskapene er kanskje av underordnet betydning... ?!?...
Blir interessant å lese stormen av protester videre her...

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 7200 RPM
Jeg hadde inntrykk av at Emilio@949Racing viste hva han snakket om, så feil kan jeg ta.
Med fine mener jeg at de fungerer bra, ikke hvordan de ser ut.
Hvilken type foringer anbefaler du og hvorfor ?
\\Stian
Med fine mener jeg at de fungerer bra, ikke hvordan de ser ut.

Hvilken type foringer anbefaler du og hvorfor ?
\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 1062
Forklar gjerne hva poenget med foringene er og hvorfor man ikke kan bruke kulelager og hva som blir feil dersom foringene får for lite motstand. (Bortsett fra at kulelager som hadde tålt en slik belastning sikkert hadde blitt store og tunge. De er vel best på å oppta radial belastning?)Agility wrote:Hadde poenget med foringer vært at de bare skulle være bevegelige og holde delene sammen hadde de brukt kulelager.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Fabiz
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 1060
Foringene har jo en dempende effekt i form av slag også. Jeg har kjørt med aluminiumsforinger, det er IKKE å anbefale på veibil.
Fabian
Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- obi-one
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 829
Alltid artig med tekniske diskusjoner. Såvidt jeg forstår bør poly bushinger smøres for å ikke kirke, mens gummiforinger ødelegges av det.
Her er en grei innføring:
http://www.enginebasics.com/Chassis%20T ... hings.html
Her er en grei innføring:
http://www.enginebasics.com/Chassis%20T ... hings.html
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 888
kjørte min na med polyforinger 1 år, uten annen smøring en det seige fettet som det ble levert med. uten knirk, kjempe fornøyd.
Bil ble solgt etter et år til fordel for msm.
Bil ble solgt etter et år til fordel for msm.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 7200 RPM
Fin innføring ja.obi-one wrote: Her er en grei innføring:
Nå er det vel ikke slik at gummiforinger smelter som marsmellows etter 6 måneder eller at poly foringer får fyllingene til å falle ut.
Konklusjonene jeg drar etter og ha lest linkene lengre opp i tråden, er at om jeg skal ha gummiforinger blir det de dissefra IL som vist er litt hardere enn vanlige gummi foringer, ellers så blir det Powerflex siden de får bra betyg og der er delte
slik at de ikke vrir seg i stykker slik som dette
=>
Dersom man leser url'en jeg postet til Emilio sin post om å installere "zerks" aka smørenipler for foringene, så er det snakk om å smøre dem en gang per år.
Det du ofrer med å installere Poly er komfort virker det som. Du kan oppleve en del ekstra NVH.
Som du Trym minte meg på her, de poly settene jeg har vært med på å montere kommer med grease og skal smøres ved installasjon. Motivasjonen for å montere smørenippler er at man skal kunne etterfylle med grease. Noe som jeg synes høres ut som en god ide, men kanskje litt over med jobb enn hva de fleste orker.Agility wrote:Skal du begynne å smøre opp foringer så er du på ville veier. Garantert.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
Jeg kjørte med mine fra PolyBush (ikke to-delt)i fire år, uten noe knirk etter mitt øre å bedømme.
Disse skal være noe 'mykere' enn mange av konkurrentene på visse steder. Og gjorde en enorm forskjell fra slitne oem-foringer.
Tror det skal stå mer info om disse på sidene til Mx5parts.
Disse skal være noe 'mykere' enn mange av konkurrentene på visse steder. Og gjorde en enorm forskjell fra slitne oem-foringer.
Tror det skal stå mer info om disse på sidene til Mx5parts.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- obi-one
- 7200 RPM
Selv om jeg nok med min tilbakelente kjørestil lander på OEM gummi bøssinger, så er det jo interessant å se hva en av produsenterne sier om polyuretan bøssinger:
http://www.polybushings.com/pages/bushinglube.html
Slik jeg oppfatter denne produsenten SKAL de smøres, men kun en gang, ved installasjon, og da med et spesielt fett.
Men dette er jo bare en enkelt produsents oppfatning gjeldende deres produkter.
Det finnes en artig tråd på http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 86506.html som diskuterer hvilke smøremidler som passer til polybushinger.
Jeg likte spesielt denne posten i ovennevnte tråd:
Regarding variability in urethanes. Certainly Energy Suspension knows that people are going to use everything imaginable to try and lubricate their bushings, from Brylcream to bacon drippings, and worse. So they will be trying to avoid using a urethane with obvious compatibility problems. And grease manufacturers are going to be working hard to keep from putting product on the shelf that eats bushings.
The only caveat here, seems to be that if you use a very inexpensive grade petroleum based grease, (usually brown in color) which has a lot of solvents left in the oil, that you may get some swelling or softening of the bushing. A grease of this type will probably come in a foil lined cartridge, not a plastic tub. In this case, you actually will be better off with the bacon drippings
Uansett, siden jeg sverger til små, lette og responsive felger med rett innpress, så tåler nok mine OEM gummiforinger noen kilometer til.....
http://www.polybushings.com/pages/bushinglube.html
Slik jeg oppfatter denne produsenten SKAL de smøres, men kun en gang, ved installasjon, og da med et spesielt fett.
Men dette er jo bare en enkelt produsents oppfatning gjeldende deres produkter.
Det finnes en artig tråd på http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 86506.html som diskuterer hvilke smøremidler som passer til polybushinger.
Jeg likte spesielt denne posten i ovennevnte tråd:
Regarding variability in urethanes. Certainly Energy Suspension knows that people are going to use everything imaginable to try and lubricate their bushings, from Brylcream to bacon drippings, and worse. So they will be trying to avoid using a urethane with obvious compatibility problems. And grease manufacturers are going to be working hard to keep from putting product on the shelf that eats bushings.
The only caveat here, seems to be that if you use a very inexpensive grade petroleum based grease, (usually brown in color) which has a lot of solvents left in the oil, that you may get some swelling or softening of the bushing. A grease of this type will probably come in a foil lined cartridge, not a plastic tub. In this case, you actually will be better off with the bacon drippings
Uansett, siden jeg sverger til små, lette og responsive felger med rett innpress, så tåler nok mine OEM gummiforinger noen kilometer til.....

- Fabiz
- 6500 RPM
Jeg har brukt mye Prothane og Powerflex, og begge sender med fett til sine foringer.
Prothane har et lithiumfett, hvitt av farge.
Powerflex har kobberfett, naturlig gyllent av farge.
Har aldri hatt noe problemer med ulyder i noen av disse med det medfølgende fettet.
Fabian
Prothane har et lithiumfett, hvitt av farge.
Powerflex har kobberfett, naturlig gyllent av farge.
Har aldri hatt noe problemer med ulyder i noen av disse med det medfølgende fettet.
Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
Mine blei også montert med tilhørende fett.
Uten tvil den beste oppgraderinga på min, hittil. Gir bilen en mer 'crispy' følelse.
Uten tvil den beste oppgraderinga på min, hittil. Gir bilen en mer 'crispy' følelse.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
- Fabiz
- 6500 RPM
Ørnbjørn wrote:Å, ikkje sei crisp. Eg elskar crisp.
Come over to the dark side, we got Smash!
En annen ting som er verdt å nevne er at polyuretanforinger må monteres på samme måte som gummiforinger. Med belastning på delene som forigene sitter i, så foringene ikke "vrir" seg etter montering.
Fabian
Tlf. 41 42 64 20
- obi-one
- 7200 RPM
Må isåfall bli crisp med baconfett....
Så for øvrig noen som mente det var en fordel å surre teflontape på bøssingene. På utsiden, så ikke smørefettet skulle renne ut. Folk har iallefall fantasi!

Så for øvrig noen som mente det var en fordel å surre teflontape på bøssingene. På utsiden, så ikke smørefettet skulle renne ut. Folk har iallefall fantasi!