Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Moderator: Styremedlemmer
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Posts: 322
- Joined: 27 Nov 2007, 21:36
- Medlemsnummer: 725
- Location: Sola, Stavanger
- Status: Offline
Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Hei.
Sitter og planlegger oppgradering av diff på bilen da den jeg har, har laget ulyder de siste 2 årene i tillegg til at den lekker litt. Jeg er av de heldige med svakeste diffen som er mulig å få tak i: liten 1.6 åpen diff fra 90.
Når jeg nå skal bytte tenker jeg å gjøre det skikkelig. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en torsen med akslinger og mellomaksling fra en 6girs bil. Når jeg prøver å finne ut om dette er en enkel swap butter det imot med kunnskapen min om utvekslinger osv.
Som jeg har forstått det vil ny diff og stikkaksler passe rett på, selv om det er nyere hele stikkaksler ikke bolt on eller bolt on med stikkstubbs.
mellomakslingen skal også passe på men i følge "swap compability" lista på miata.net kan det være problemer med størrelse på bolter på koblingen mot girkasse? noe jeg rekner med skal gå fint da det står som fullt mulig swap på den siden.
Så det mekaniske med byttet er jeg ikke redd.
Men så kommer "problemene" mine.
6spg differ har en ratio på 3,9:1, mens min gamle har 4,3:1 altså det største hoppet som er innen differ på mx5/miata. Hva vil dette bety for meg? vil bilen gå fortere eller senere ved f.eks. 3000omdr i 5 gir med den nye diffen? Vil det gi stort utslag på speedometer? Er det mulig å "geare" om speedo så det passer til ny diff?
Og ikke minst, hvis bilen går fortere pr. omdreining vil det gi utslag i dårligere kraft under akselerasjon (tyngre å dra liksom?). Går den senere pr omdreinging vet jeg ikke om jeg vil gjøre dette byttet da jeg synes cruising i 90 allerede ligger på litt høyt turtall.
Thomas.
Sitter og planlegger oppgradering av diff på bilen da den jeg har, har laget ulyder de siste 2 årene i tillegg til at den lekker litt. Jeg er av de heldige med svakeste diffen som er mulig å få tak i: liten 1.6 åpen diff fra 90.
Når jeg nå skal bytte tenker jeg å gjøre det skikkelig. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en torsen med akslinger og mellomaksling fra en 6girs bil. Når jeg prøver å finne ut om dette er en enkel swap butter det imot med kunnskapen min om utvekslinger osv.
Som jeg har forstått det vil ny diff og stikkaksler passe rett på, selv om det er nyere hele stikkaksler ikke bolt on eller bolt on med stikkstubbs.
mellomakslingen skal også passe på men i følge "swap compability" lista på miata.net kan det være problemer med størrelse på bolter på koblingen mot girkasse? noe jeg rekner med skal gå fint da det står som fullt mulig swap på den siden.
Så det mekaniske med byttet er jeg ikke redd.
Men så kommer "problemene" mine.
6spg differ har en ratio på 3,9:1, mens min gamle har 4,3:1 altså det største hoppet som er innen differ på mx5/miata. Hva vil dette bety for meg? vil bilen gå fortere eller senere ved f.eks. 3000omdr i 5 gir med den nye diffen? Vil det gi stort utslag på speedometer? Er det mulig å "geare" om speedo så det passer til ny diff?
Og ikke minst, hvis bilen går fortere pr. omdreining vil det gi utslag i dårligere kraft under akselerasjon (tyngre å dra liksom?). Går den senere pr omdreinging vet jeg ikke om jeg vil gjøre dette byttet da jeg synes cruising i 90 allerede ligger på litt høyt turtall.
Thomas.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Hvis du bytter fra 4,3:1 til 3,9:1 vil bilen gå hurtigere på samme turtall og du behøver lavere turtall for å oppnå samme hastighet. Forskjellen er ca 10%.
Det vil også si at du i alle gir får 10% mindre kraft siden det hele tiden blir som om du ligger i et litt høyere gir, dvs dårligere aks.
(Nå må mellomakselen gå 4,3 omdreininger for at hjulet skal gå en omdreining. Etter byttet må den bare gå 3,9 omdreininger for at hjulet skal gå en omdreining)
Det vil også si at du i alle gir får 10% mindre kraft siden det hele tiden blir som om du ligger i et litt høyere gir, dvs dårligere aks.
(Nå må mellomakselen gå 4,3 omdreininger for at hjulet skal gå en omdreining. Etter byttet må den bare gå 3,9 omdreininger for at hjulet skal gå en omdreining)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Posts: 322
- Joined: 27 Nov 2007, 21:36
- Medlemsnummer: 725
- Location: Sola, Stavanger
- Status: Offline
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Ahh. Det er sånn tallene brukes ja. Da ser det ut som at jeg skal søke litt mer på differ.
Ser ut fra denne tråden :
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... iff+change
at en med en 4,1 diff vil merke minimale forskjeller, men at det også finnes differ med samme utveksling.
"The simplest is to acquire a complete '99 5 spd rear sub frame assembly and drive shaft, and swap with your 1.6 , as the '99 has the 4.3 rear gear ratio, at least here in the states it does."
Om det er flere som har innspill er det bare å komme med dem
holder igjen kjøpet av 3,9'en litt til hvertfall.
Ser ut fra denne tråden :
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... iff+change
at en med en 4,1 diff vil merke minimale forskjeller, men at det også finnes differ med samme utveksling.
"The simplest is to acquire a complete '99 5 spd rear sub frame assembly and drive shaft, and swap with your 1.6 , as the '99 has the 4.3 rear gear ratio, at least here in the states it does."
Om det er flere som har innspill er det bare å komme med dem

Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Besilte "ny" Torsen diff til bilen min i går. Kjøpte "speedo gear drive" i tillegg. Da bytter jeg bare den på girkassen min, så får jeg riktig fart på speedoen. Koster 23pund hos autolink. Jeg kjøpte også nye pakninger /simmerringer. Men jeg kommer kun til å bytte de på sidene. Skal den i front byttes, må du av med "pinion nut" og da må den settes tilbake på samme punkt sånn at lagera får riktig spenn osv. Med tanke på at de var "pinion nut" som løsnet på min gamle diff, så tør jeg ikke røre den .. 

1990 1.6
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Posts: 322
- Joined: 27 Nov 2007, 21:36
- Medlemsnummer: 725
- Location: Sola, Stavanger
- Status: Offline
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Kjøpte du med akslinger og allt? Hva kom frakten på?
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Ja. Frakt var vel 125 GBP. Betalte vel 7700 for alt inkl frakt. Moms kommer i tillegg (jippii).
1990 1.6
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Posts: 322
- Joined: 27 Nov 2007, 21:36
- Medlemsnummer: 725
- Location: Sola, Stavanger
- Status: Offline
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Ok
Så bare at når jeg la en diff i handlevognen der inne steg frakten til 999 pund. Noe over hva jeg vil betale totalt kan du si
kan være en ide og sende dem en mail heller 



Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
- vidarlavoll
- 6500 RPM
- Posts: 662
- Joined: 20 Jul 2010, 11:50
- Medlemsnummer: 886
- Location: Nærsnes, Røyken
- Status: Offline
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Ja, send mail og be om quote. Den fraktsummen er 'fast default'...Hyper Ado wrote:OkSå bare at når jeg la en diff i handlevognen der inne steg frakten til 999 pund. Noe over hva jeg vil betale totalt kan du si
kan være en ide og sende dem en mail heller
Vidar
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Husk rabatten vi har da. Jeg sendte mail og fikk en enda bedre pris enn jeg fikk i butikk med rabatt. Så verdt å høre litt. Hils fra meg (Vegard)
Han har enda en Torsen liggende.

1990 1.6
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Fikk akkurat mail om at pakken er sendt:
Pieces : 3
Weight : 58.5 KG
Pieces : 3
Weight : 58.5 KG
1990 1.6
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB