Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Da jeg skulle starte bilen for ca 3 uker siden nekta den å starte.
"Jøss, flatt bateri..."
Etter litt "feilsøking" og, utrolig nok, litt logisk tenking fant jeg ut at bilen ikke fikk luft. Kobla RB CAI fra LMM og bilen fyra med en gang. Rensa filteret, men det er ikke helt bra ennå. Bilen fusker fortsatt litt når jeg starter (særlig kald-start, og ikke hver gang ). Virker nesten som den går på kun 3 sylindre... Lukter bensin fra eksosen. Så, etter en liten stund er alt normalt.
Holder det å rense filteret grundig en gang til, eller kan det være LMM som er gåen. Ref. m1chael og det han var igjennom.........
Bilen har gått 52000 og bør sånn sett være lenge til noe ryker. ??
HansT: Du nevnte noe om link-ECU for m1chael. Hva nøyaktig er det? Hvilken nytte har jeg av det i en original motor. Bytter jeg ut LMM med den, eller kommer den i tillegg? Bruk gjerne te-skje for å forklare
Link er et firma som blant annet lager motorstyringer (ECU).
De er en av få som leverer en ecu som passer direkte i MX-5 og bruker sensorene som allerede sitter i bilen.
Unntaket er MAP-sensoren som erstatter LMM/MAF og en ekstra tempsensor( trengs kun ved overlading ) for insugsluften. MAP er med når du kjøper ecu fra FM.
MAP (ManifolAirPressure) bruker trykket i manifoilen til å bestemme luft mengde i stedet for den skranglete LMM.
FM har videreutviklet firmware for Link ECU og leverer denne med en egen chip.
Programvaren er nå utviklet over flere år og har blitt meget bra.
Den har nå veldig bra støtte i DataLogLab samt kjørbarhet og kaldstartegenskaper som er helt på linje med orginal ecu.
I tillegg får du en bonus med at bensinforbuket ditt vil gå ned.
Link er mest brukt i lag med større dyser og overlading men det er ikke noe problem å bruke den på en orginal motor da det er med eget map for dette.
Jeg har ikke sett noe tall for effektøkning på org motor men vil tro at det ligger noen hester i justering av tenningskurven og blandingsforholdet . Fra fabrikk er de fleste biler stilt inn med trygge verdier for å ta høyde for lav oktan osv.
Ved skifte til friere eksos og filter vil det merkes mer da man med Linken kan tune seg fram til optimale verdier mens standard ECU fortsatt er satt opp for standar filter og rør. Man får også fjernet LMM som er en restriksjon på høyere turtall.
Montering er ikke vanskelig om man har skrudd litt bil.
Det er med utrolig bra dokumentasjon for både installasjon og tuning.
Du har også en mengde ildsjeler på forum.miata.net inkludert flere som jobber for FM.
Har man litt teknisk interesse er dette gull!
Helt rått å kunne logge data fra sensorene på PC-skjermen!
kremt... den riktige prisen for en slik LMM er nok ca 10.600,-
Mine problemer med LMM var et den turtallet sank ned til ca 3-400Rpm når jeg f. eks stoppet i lyskryss o.l. kjørte jeg rett fram og slapp gassen kvaltes nesten motoren. LMM består jo av en pitteliten og tynn tråd, og jeg fikk beksjed at det var kommet lort og støv på den (ref. Strandveien Auto). Funka fint før den ble levert inn hos dem, men ikke etter at luftfilteret ble stjålet, og mest sansynlig ble min LMM også byttet i samme slengen. Menne,...det var digresjon..beklager. Kan ikke huske at den fuska på tomgang eller kaldstart. Lukta heller ikke bensin.
tusen hjertelig takk for ett svar jeg har lett lenge etter..og ventet på. Forklarte mye av den derre LINK praten som noen ganger har stått på her på forumet. Ting ble myyye klarere nå.
Hvis den går bra med det andre luftfiltret, så er det nok tett ja..
Bilen kan også fjuske med tett bensinfilter
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive