Fuskende MX-5
Moderator: Styremedlemmer
- knutjv
- 2000 RPM
- Posts: 282
- Joined: 25 Aug 2010, 16:05
- Medlemsnummer: 890
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Fuskende MX-5
Hei
Har det siste året hatt en del problemer med motorfusk på Mazdaen. Den har fusket både ved varm og kald motor, og stoppet en gang i mellom. Den har alltid startet igjen. Innimellom hører jeg en rar tikkelyd fra dashbordet.
Så jeg har byttet coil, pluggkabler og plugger. Kjørt diagnosetest flere ganger uten å få noen feilmeldinger.
Når jeg fylte forrige tank fylte jeg også STP Injection Cleaner. Bilen gikk som en klokke tur-retur Hønefoss. I dag, når tanken nærmet seg tom begynte fuskingen igjen. Så jeg spanderte en ny flaske STP Injection Cleaner og fylte tanken igjen.
På vei hjem slo det meg at hver gang jeg har tatt av bensinlokket har der vært ganske mye vakum, jeg må ta i for å løfte bensinlokket.
Kan dette være årsaken til problemet? Skal der være noen form for lufting som har gått tett? Noen som har tips til meg her?
Takknemlig for svar.
knut
Har det siste året hatt en del problemer med motorfusk på Mazdaen. Den har fusket både ved varm og kald motor, og stoppet en gang i mellom. Den har alltid startet igjen. Innimellom hører jeg en rar tikkelyd fra dashbordet.
Så jeg har byttet coil, pluggkabler og plugger. Kjørt diagnosetest flere ganger uten å få noen feilmeldinger.
Når jeg fylte forrige tank fylte jeg også STP Injection Cleaner. Bilen gikk som en klokke tur-retur Hønefoss. I dag, når tanken nærmet seg tom begynte fuskingen igjen. Så jeg spanderte en ny flaske STP Injection Cleaner og fylte tanken igjen.
På vei hjem slo det meg at hver gang jeg har tatt av bensinlokket har der vært ganske mye vakum, jeg må ta i for å løfte bensinlokket.
Kan dette være årsaken til problemet? Skal der være noen form for lufting som har gått tett? Noen som har tips til meg her?
Takknemlig for svar.
knut
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Det skal være et lite luftehull i lokker ja.
Sjekk om det kan være tett. Skjer jo fra tid til annen.
Sjekk om det kan være tett. Skjer jo fra tid til annen.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Jeg har også mye vakum når jeg tar av lokket men aldri hatt problem med fusking. Men jeg har NA.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Jeg hadde en 929 HC som fusket (gjerne når tanken gikk ned mot tom). Der måtte jeg be folk trekke seg unna og holde fast i ungene når jeg åpna lokket på Essoen. Bytta lokk og problemet forsvant.
Biltema, Torshov, etc, har jo universale erstatningslokk til en neglisjerbar sum. Kanskje verdt å teste ut.
19 kroner:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... sal-33591/
129 kroner (med lås)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... okk-33551/
Kjøp den til 19 spenn. Test frem og tilbake. Hvis det løser problemet men forfengeligheten tar overhånd så bestiller man da nytt fra Mazda.
Biltema, Torshov, etc, har jo universale erstatningslokk til en neglisjerbar sum. Kanskje verdt å teste ut.
19 kroner:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... sal-33591/
129 kroner (med lås)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... okk-33551/
Kjøp den til 19 spenn. Test frem og tilbake. Hvis det løser problemet men forfengeligheten tar overhånd så bestiller man da nytt fra Mazda.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
ALLE bensinlokk til MX5 NA jeg har vært borti er tette.
De sier SVUSJ når man åpner de.
Jeg tror derfor bestemt at det skal være sånn.
Erik
De sier SVUSJ når man åpner de.
Jeg tror derfor bestemt at det skal være sånn.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Kanskje du bør skifte bensinfilter?knutjv wrote:Hei
Har det siste året hatt en del problemer med motorfusk på Mazdaen. Den har fusket både ved varm og kald motor, og stoppet en gang i mellom. Den har alltid startet igjen. Innimellom hører jeg en rar tikkelyd fra dashbordet.
Så jeg har byttet coil, pluggkabler og plugger. Kjørt diagnosetest flere ganger uten å få noen feilmeldinger.
Når jeg fylte forrige tank fylte jeg også STP Injection Cleaner. Bilen gikk som en klokke tur-retur Hønefoss. I dag, når tanken nærmet seg tom begynte fuskingen igjen. Så jeg spanderte en ny flaske STP Injection Cleaner og fylte tanken igjen.
På vei hjem slo det meg at hver gang jeg har tatt av bensinlokket har der vært ganske mye vakum, jeg må ta i for å løfte bensinlokket.
Kan dette være årsaken til problemet? Skal der være noen form for lufting som har gått tett? Noen som har tips til meg her?
Takknemlig for svar.
knut
Få et verksted til å måle bensintrykket ditt (eller kom innom meg).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Det SKAL være vakuum når du skrur av bensinlokket...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Bensinnivået i tanken på 929en gikk ned, bilen begynte å fuske (spesielt når jeg kom ut på motorveien og trengte mer fuel) og fiksen var å løsne på tanklokket. Da hadde den sansynligvis andre problemer. F.eks bensinpumpe som var i ferd med å ta kvelden?
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
hvorfor skal det være vakum i tanken?
kom over dette som i mine ører hører logisk ut:
""Ventilen i tanklokket skal slippe inn luft for forhindre vakkumoppbygging i tanken.
Dette blir som å drikke fra en brusflaske. Hvis du sørger for å ikke slippe inn luft i flasken mens du drikker så er det begrenset hvor mye du klarer å få i deg før du ikke klarer å suge ut noe mer. Stikker du et hull øverst på flaska mens du drikker, slik at luften kan komme inn i flaska på toppen så går det så mye lettere skal du se. Slik er det også for bensinpumpen i tanken.
Luften er ikk ment å gå inn i bensintilførselsystemet. Den skal bare hindre undertrykk i tanken etterhvert som bensin forsvinner fra tanken.""
kom over dette som i mine ører hører logisk ut:
""Ventilen i tanklokket skal slippe inn luft for forhindre vakkumoppbygging i tanken.
Dette blir som å drikke fra en brusflaske. Hvis du sørger for å ikke slippe inn luft i flasken mens du drikker så er det begrenset hvor mye du klarer å få i deg før du ikke klarer å suge ut noe mer. Stikker du et hull øverst på flaska mens du drikker, slik at luften kan komme inn i flaska på toppen så går det så mye lettere skal du se. Slik er det også for bensinpumpen i tanken.
Luften er ikk ment å gå inn i bensintilførselsystemet. Den skal bare hindre undertrykk i tanken etterhvert som bensin forsvinner fra tanken.""
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Husk at bensintrykket på bilene våre (ved bensindysene) er ca 40 psi.Trym N1290 wrote:hvorfor skal det være vakum i tanken?
kom over dette som i mine ører hører logisk ut:
""Ventilen i tanklokket skal slippe inn luft for forhindre vakkumoppbygging i tanken.
Dette blir som å drikke fra en brusflaske. Hvis du sørger for å ikke slippe inn luft i flasken mens du drikker så er det begrenset hvor mye du klarer å få i deg før du ikke klarer å suge ut noe mer. Stikker du et hull øverst på flaska mens du drikker, slik at luften kan komme inn i flaska på toppen så går det så mye lettere skal du se. Slik er det også for bensinpumpen i tanken.
Luften er ikk ment å gå inn i bensintilførselsystemet. Den skal bare hindre undertrykk i tanken etterhvert som bensin forsvinner fra tanken.""
Da tror jeg ikke den lille fjerten vi alle hører når vi åpner bensinlokket har så mye å si.
Men igjen, så tror jeg Mazda-ingeniørene har hatt snøring når de har konstruert.
De har sikkert ikke tenkt at vi skal begynne å bore hull i bensinlokkene i ettertid.

Jeg skal se om jeg får tid til å sjekke bibelen (orginale Workshop Manual) å høre hva den sier.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
ingen som har pratet om å borre hull vell
bare lurer på hvorfor jeg
jeg og har et bitte lite psju når jeg åpner mitt på msm. men jeg står ikke i fare for å bli sugd inn, som noen andre beskriver.

bare lurer på hvorfor jeg

1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Joa, forrige gang dette ble diskutert, så løste noen "problemet" med å bore hull.
Eller kjøpe lokk på Torshov.
Anyway.
En liten forklaring:

Besinpumpa går hele tiden og trykket ved bensindysene blir regulert med en returventil som sender mesteparten av bensinen tilbake i tanken.
Trykket ved bensindysene holdes konstant pga returventilen som regulerer trykket, 40-50psi.
Et undertrykk i tanken kan ikke gjøre noe med det, heldigvis.
MEN, bensindamp fra innsugsmanifolden blir sluppet tilbake i tanken via beholderen med kull.
Denne trenger et undertrykk i tanken for å kunne slippe tilbake (uten en egen pumpe).
Undertrykket dannes fordi vi bruker bensin.
Mere bensin blir pumpet til bensindysene, en det som slipper tilbake via returventilen.
Derfor blir det undertrykk og derfor hører vi et lite pushh når vi åpner lokket.
MEN, fordi ikke systemet skal stå under for mye undertrykk, så er det en liten enveis ventil i tanklokket, som utjevner trykket over tid.
Så hvis du åpner tanklokket etter at bilen har stått i ro en stund så blir du skuffet.
Ingen svuush .....

Konklusjon:
Det skal være undertrykk, hvis ikke funker ikke bensindamp-retur.
Hvis du åpner bensinlokket etter at bilen har stått stille en stund, så er det ikke noe undertrykk.
Erik
Eller kjøpe lokk på Torshov.

Anyway.
En liten forklaring:
Besinpumpa går hele tiden og trykket ved bensindysene blir regulert med en returventil som sender mesteparten av bensinen tilbake i tanken.
Trykket ved bensindysene holdes konstant pga returventilen som regulerer trykket, 40-50psi.
Et undertrykk i tanken kan ikke gjøre noe med det, heldigvis.
MEN, bensindamp fra innsugsmanifolden blir sluppet tilbake i tanken via beholderen med kull.
Denne trenger et undertrykk i tanken for å kunne slippe tilbake (uten en egen pumpe).
Undertrykket dannes fordi vi bruker bensin.
Mere bensin blir pumpet til bensindysene, en det som slipper tilbake via returventilen.
Derfor blir det undertrykk og derfor hører vi et lite pushh når vi åpner lokket.
MEN, fordi ikke systemet skal stå under for mye undertrykk, så er det en liten enveis ventil i tanklokket, som utjevner trykket over tid.
Så hvis du åpner tanklokket etter at bilen har stått i ro en stund så blir du skuffet.
Ingen svuush .....
Konklusjon:
Det skal være undertrykk, hvis ikke funker ikke bensindamp-retur.
Hvis du åpner bensinlokket etter at bilen har stått stille en stund, så er det ikke noe undertrykk.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Oppklarende og fin post
ti tommeler opp

1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Hva!!
Eg som har trodd denne carbon canister funket andre veien! *host*

Eg som har trodd denne carbon canister funket andre veien! *host*

Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- knutjv
- 2000 RPM
- Posts: 282
- Joined: 25 Aug 2010, 16:05
- Medlemsnummer: 890
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: Fuskende MX-5
Mye spennende her. ☺
Bilen går greit når den er varm, men går ujevnt og til tider stopper når den er kald. Og jeg hører med jevne mellomrom en tikkelyd fra dashbordet. Fuskingen kommer når jeg har under kvart tank så dersom trykket skal utjevne seg over tid funker ikke det riktig. Jeg får se hva som skjer når jeg har kjørt nok til at tanken nærmer seg tom. Og jeg skal skifte bensinfilter.
Bilen går greit når den er varm, men går ujevnt og til tider stopper når den er kald. Og jeg hører med jevne mellomrom en tikkelyd fra dashbordet. Fuskingen kommer når jeg har under kvart tank så dersom trykket skal utjevne seg over tid funker ikke det riktig. Jeg får se hva som skjer når jeg har kjørt nok til at tanken nærmer seg tom. Og jeg skal skifte bensinfilter.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen