Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Min NA er som en båt, og det ble også bekreftet av Fabiz her på forumet. Så jeg vil gå til innkjøp av nye dempere. Jeg kan veldig lite, så dere må frem med teskjeen. Det jeg ønsker meg er noe som er stivt nok for inspirert kjøring, men mykt nok for daglig pendling. Jeg vil gjerne har noe jeg kan justere i høyden, sånn at den ser lav og pen ut om sommeren, og litt høyere hvis jeg skulle finne på å kjøre den om vinteren (igjen)
Jeg har ikke alt for mye å bruke, så et fint kompromiss mellom pris og ytelse hadde vært fint. Jeg har blitt anbefalt noe fra VMAXX, men det er det. Noen som har noe annet å anbefale?
Og en ting til: Bør jeg satse på at jeg klarer å bytte dette selv?
Men Raceland får du vel ikke godkjent? Noe om var en forutsetning.
Vmaxx vil vel ligge innenfor budsjettet. Mener jeg fant noe om et gruppekjøp på de en plass. Men husker ikke hvor. Skal se om jeg finner det.
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
Godkjente raceland på en na eg, så det går fint så lenge det er ett tuv godkjent kit, eneste fordelen i forhold til originalt er at det senker, men demperne er dårlige ifra fabrikk, men bumpstopsa er bedre enn originalt, så det går greit..
Men hvorfor heve å senke, senk heller mindre, feks flyin miata sitt vanlige sport kit, det er med dempere og med forbedret top mount og har kit ferdig med stivere stabiliator stag også om man legger i det lille ekstra, er det kittet eg har på min sport nå, og kommer neppe til å bytte det ut med noe annet enn nyere fjører da dem er litt rustne..
Jøss. Visste ikke at Raceland hadde TUV. Lærer noe nytt hver dag.
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
Miatapowers wrote:Godkjente raceland på en na eg, så det går fint så lenge det er ett tuv godkjent kit, eneste fordelen i forhold til originalt er at det senker, men demperne er dårlige ifra fabrikk, men bumpstopsa er bedre enn originalt, så det går greit..
Men hvorfor heve å senke, senk heller mindre, feks flyin miata sitt vanlige sport kit, det er med dempere og med forbedret top mount og har kit ferdig med stivere stabiliator stag også om man legger i det lille ekstra, er det kittet eg har på min sport nå, og kommer neppe til å bytte det ut med noe annet enn nyere fjører da dem er litt rustne..
Tror du gikk glipp av teskje delen.
Hva hvis jeg blir ufornøyd med høyden? Med justerbare kan jeg bare endre..?
Er det VMAXX Classic fra Flyin´ Miata som er å anbefale?
Ut i fra egen mening er det 3 måter og gjøre dette på. Med 50 nyanser av grå i mellom hver.
1. Litt det du spør etter og foreslår prisklasse. "Stance". Show og ikkje go. Ja det opplevest stivere og "bedre". Men realiteten er at det går seinere enn noen gang. Her er nevnte coilover sett med tuv tingen.
2. Go foran show. Utseende/høyde mindre viktigt. Funksjon på dempere og fjærer sammen med geometrien til understellet bestemmer mot spesifikk bruk. 3 nøkkelord, penger penger og penger.
3. Godt nok. Begynn en plass. Kjøp billige coilovere. Prøv det ut. Juster høyden som du liker, prøv litt mer. Få justert/bekreftet ok hjulvinkler. Begynn med kun coilovers. Legg til antikrengestag senere og prøv litt til. Osv.
Er billige coilovere innenfor budsjett nå, prøv det. Vil garantert like det uansett. Senere når du får prøvd andre sine biler, vil du klare og opparbeide deg preferanser.
Av egen erfaring mener eg at du må finne ut selv hvordan du ønsker det, og hvilken retning du vektlegger mest.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Jeg har testet disse og de fungerer helt fint til prisen (2700kr). Som jeg kjøpte de for. De går ikke å senke veldig mye bak da justeringsringene tar borti stikkakslingene. Jeg ble kurert for stancesyken med dette coiloverkittet. Nå liker jeg funksjonell høyde. Dette kittet er veldig hopp og sprett på laveste høyde, og faktisk ganske velfungerende på oppmot originalhøyde. Raceland og andre billigmerker er vanligvis "same shit different brand" som TA.
Midt på treet: VMaxx
Jeg har testet det kittet som er TUV godkjent. Det er stivere enn originalt og man kan fint bruke det på bane. Jeg ville nok brukt litt penger i nye bump stops da de medfølgende er litt i hardeste laget. FCM bumpstops ville nok gitt en mer kontrollert følelse på bane. Ville også vurdert stivere fjærer for å få kittet enda bedre, men da ville det jo ikke vært TUV-godkjent lengre..
Kremen?
Det må vel være KW V1, og eventuelt Konidempere med litt stivere fjærer. Jeg ville valgt Koni over TA og Vmaxx any day of the week.
---
Jeg ville i starten kun kjøre godkjente coilovere. Jeg senket bilen så lavt som den gikk på TA-kittet og fikk den godkjent. Nå kjører jeg ikke godkjente coilovere og håper vegvesnet tar vognkortet for god fisk dersom jeg skulle bli stoppet. Jeg var på track day i fjor og ble smittet av noe som vegvesnet setter lite pris på. Because racecar.
Jeg skal kjøre denne bilen, og derfor er det vel viktig at jeg blir lykkelig av oppgraderingen. Det jeg har nå er noen gamle uorginale dempere som har tatt kvelden for noen år siden. Alt er vel en veldig god oppgradering for meg, selv dette "billigste alternativet" med TA Coilover. Hvor er det man kjøper dette, og kunne jeg klart å fikse dette selv?