Sannhetens time
Jeg har jo tidligere målt effekt med Sinsengarasjens ukalibrerte Bosch-dyno, men sikker på målingene kunne jeg jo ikke være.
Derfor var det fint både å få justert motorstyring og få målt den resulterende effekten på en skikkelig måte.
RaceLab
http://www.racelab.no/ har tipp topp utstyr og tilhørende mangeårig kompetanse i bygging, tuning og måling av motorer.
De bruker den anerkjente DynaPack der bilen blir spent opp med overføring via navene.
DynaPack vil kunne gi andre verdier for effekt en rulle-dynoer for den samme bilen.
Den regnes for å være relativt konservativ.
Mye er skrevet og sagt om forskjellen i måleverdier mellom forskjellige dynoer.
Her er en video om emnet (legg merke til den seriøse musikken

):
https://www.youtube.com/watch?v=UZXbk3o-xHg
Den viktigste grunnen til besøket mitt hos RaceLab var imidlertid riktig tuning av motoren i forhold til forskjellig drivstoff.
Jeg har tidligere skrevet om problemene det etter hvert har blitt å få tak i E85, men også 98 oktan bensin.
Så lenge drivstoff i nisjesegmentet må konkurrere med pølser og hamburgere, så er de dømt til å tape.
Jeg har derfor bestemt meg for å kutte ut 98-oktan og fortsette å kjøre med E85 (fordi det er så vellykket).
Nytt er nå at jeg også vil kjøre med 95-oktan på det oppsettet jeg har nå.
Og da trengs det tuning.
Så til realitetene.
Jeg startet opp med utveksling på kompressoren som ga et ladetrykk omkring 0.5 bar (ca. 7psi).
Jeg ønsket å tune bilen for både 95-oktan bensin og E85 med dette ladetrykket (den tåler sikkert 98-oktan også).
Tuning med E85, bensintrykk 60psi, ladetrykk 0.5 bar:
Med mitt eget oppsett slik det var da jeg kom til RaceLab, så ga dette 125wHp og 142Nm.
Etter justeringer ble resultatet 139wHp og 159Nm.
Se der ja
Tuning med 95-oktan, bensintrykk 40psi, ladetrykk 0.5 bar:
Det samme som over (+- en hest eller to)
Dette var gøy
Nå kan jeg for første gang kjøre (godt innenfor marginer) med kombinasjonen kompressor og 95-oktan bensin.
Så får vi håpe 95-oktan fortsatt blir i salg en stund ......
Rudolf er nå mye mer anvendelig. og jeg slipper å lete etter bensinstasjoner med 98-oktan (eller E85).
Så skiftet jeg til det lille snutehjulet på kompressoren.
Ladetrykk 0.95 bar (ca 14 pund).
Tuning med E85, bensintrykk 75psi, ladetrykk 0.95 bar:
Dette ga 161wHp og 182Nm.
Også dette ligger godt innenfor marginer for hva motoren tåler.
Så her gjelder det bare å holde seg til riktig drivstoff
Oppsummering:
Med stort snutehjul på kompressoren kan jeg kjøre med hva det skulle være av drivstoff (ikke diesel).
Da kan jeg forvente ca. 140 Hk på bakhjula og 159 Nm.
Det lille snutehjulet kan jeg bruke der jeg har tilgang til E85.
Da får jeg 160 Hk på bakhjula og respektable 182 Nm.
Jeg er mest opptatt av moment, så disse tallene kan jeg leve med.
Erik