Har kobla om lysene på bilen så jeg har kjørelys med instrument og baklys. Jeg har en Miata med dobbeltsokkel der blinklysa opprinnelig var. Har flytta blinklysa ytterst, og lagt opp nye ledninger til dobbeltpæra (5W/21W) som styres av rele K2 (5W parklys) og K3 (21W kjørelys)
Har tatt noen bilder og laget et skjema (beklager uklare bilder, var helt sikker på at de ble gode...

Her er blinklyset flytta, og nye ledninger montert på dobbeltsokkelen (Går over til høyre lykt og opp til de nye releene, derfor dobble ledninger). På min er den originale blinklysledninga grønn, den kobles ut mot den nye blinklyssokkelen, og parlysledninga er rød med grønn stripe. Den er koblet vekk og isolert.
Pass på at du fester ledningene godt under vippelykta, jeg hadde ikke gjort det mens jeg koblet og testet, så hele skiten kjærva seg fast i motormekanismen...

+12V henter du fra den blå kontakten like bak venstre lykt (skal inn på 30 på rele K3). Denne kontakten får +12V når tenninga er på.
Husk for all del å montere inn ei sikring her, det holder med 10A.
K1 er det høyre, meket LA10.
Ta av kontakten og vipp av den gule låsen
Bruk et tynt skrujern og lirk ut den hvite/blå ledning.
Du har nå skilt alle lysene fra selve releet. Vi bruker releet til å styre de to andre releene.
Parklys virker som normalt når bilen står parkert uten tenninga på.
Slår du på tenninga, får du baklys, intrumentlys og kjørelys foran, ved å vri over parklysbryteren fra 0, så går kjørelysa foran av og parklysa på.
For de som kan lese skjemaer, så burde det gå greit å følge det, om noen lurer, så er det bare å spørre
86 går til jord (karosseri)
85 er styrespenning inn (+12V fra en bryter eller et annet rele)
30 er vanligvis hovedspenning inn (+12V), men det avhenger litt av hvordan man bruker releet...
87a er koblet sammen med 30 når releet er av
87 er koblet sammen med 30 når releet er på (spenning inn på 85)
Rele K1er originalt parklysrele som sitter på venstresida bak i motorrommet
Du trenger 2 nye vekseltreleer (sånne med kontakt 87a i midten) merket K2 og K3 på tegninga (Biltema 42134)
Det er også veldig greit med sokler til å montere (Biltema 42314)
Logikken:
Tenning/motor på: Kjørelys får spenning via K3-30 -> K3-87a og bak/instr. lys får spenning via K3-30 -> rele K2-87a -> K2-30 -> bak/instr.lys.
(K2-30: den ledninga vi tok ut av sokkelen til orignalreleet)
Parklysbryter på: Originalt parklysrele K1 lukker og gir spenning til parklys 5W foran som er koblet på rele K2-87 (ny ledning montert i sokkelen der vi tok ut ledninga på originalreleet). Samtidig gir det styrespenning til rele K3-85 som slår over til K3-87 (ikke tilkoblet noen ting) og kjørelys foran går av.
Rele K2-87a slår overtil K2-87 og bak/instr.lys får nå spenning fra den originale kretsen med rele K1 -> K2-87 -> K2-30
Ferdig montert og ryddet i kabler... (og jeg hadde bare ett rele med sokkel, det andre er bare løst...)