Kjent coilpack-problem?
Moderator: Styremedlemmer
- Gabzh
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 1282
- Status: Offline
Kjent coilpack-problem?
Kom på en ting nå.. Når jeg hadde besøk her for å prøvebytte coilpack, så prøvde vi ut tre forskjellige. En rar ting vi la merke til var at alle tre hadde enten korrosjon (eller mest korrosjon) i port nummer fire. Han som besøkte hadde også ødelagt pluggkabel på den enden som gikk inn i denne porten. Er dette et kjent problem? Hva kommer det av?
- DES
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 1297
Re: Kjent coilpack-problem?
Siden ingen andre svarte: etter det jeg har klart å finne på nett er tennspolene på NA kjent for å være skjøre, og spesielt følsomme for a) overoppheting og b) å stå med strøm på når motoren ikke går (f.eks. hvis du ikke skrur av tenningen etter å ha kvelt motoren).
Jeg la ned ganske mye arbeid i å rengjøre de nye spolene og kommer til å legge ut bilder når jeg er helt ferdig (det gjenstår å bore hull i braketten da den som fulgte med spolene var ødelagt og den originale ikke passer). Jeg har kjørt en del med dem og nye tennkabler, bilen går som et skudd og har mye jevnere tomgang.
Jeg la ned ganske mye arbeid i å rengjøre de nye spolene og kommer til å legge ut bilder når jeg er helt ferdig (det gjenstår å bore hull i braketten da den som fulgte med spolene var ødelagt og den originale ikke passer). Jeg har kjørt en del med dem og nye tennkabler, bilen går som et skudd og har mye jevnere tomgang.
2017 Renault Mégane IV GT - 2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro – 1993 Mazda Miata 1,6 C – 2014 VW e-Golf – 2009 Jaguar X-Type 2,2D – 2003 Audi A4 1,8T S line quattro – 1992 Audi 100 2,8E quattro – 1986 Peugeot 309 GT
- obi-one
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 829
Kan legge til at såvidt jeg har lest er det viktig å la pluggene sitte i pluggledningene og ha jordkontakt eller koble ut tenningen helt når man kjører kompresjonstesting, siden coilpackene ikke er glade i å kjøres uten noen krets å jobbe mot.
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ssion+test
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ssion+test
- DES
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 1297
(min utheving)obi-one wrote:Kan legge til at såvidt jeg har lest er det viktig å la pluggene sitte i pluggledningene og ha jordkontakt eller koble ut tenningen helt når man kjører kompresjonstesting
Det enkleste er å koble ut tennspolene. På B6-motoren som Gabzh og jeg har er det bare én lett tilgjengelig plugg. Det er kanskje litt verre på B4, hvor pluggene sitter mellom spolene og torpedoveggen?
2017 Renault Mégane IV GT - 2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro – 1993 Mazda Miata 1,6 C – 2014 VW e-Golf – 2009 Jaguar X-Type 2,2D – 2003 Audi A4 1,8T S line quattro – 1992 Audi 100 2,8E quattro – 1986 Peugeot 309 GT