NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
TÜV godkjenning av coilovers til Miata NA.
Godkjenning av Miata med coilovers kan by på store problemer.
Årsaken er at TÜV-papirer på coilovers i utgangspunktet er laget for MX5, IKKE for Miata.
Maks. akselvekt for MX5 og Miata er oppgitt forskjellig i registreringspapirene for de to biltypene.
Forskjellen kan være bare 6 kg, men allikevel nok til a TÜV-papirene ikke dekker den høyere vekten som er oppgitt i vognkortet for Miata.
Da går folka i BT fullstendig i vranglås.
De koser seg og godter seg og sender deg (og bilen) på dør.
Du må ikke kommaherogkommaher .......
Det er fremdeles ikke noen løsning på dette problemet før NOEN tar kontakt med TÜV og diskuterer problemstillingen med dem.
Allerhelst bør de som selger coilover løse problemet ved å fremskaffe nye godkjenningspapirer.
Seriøse forhandleren bør opplyse om dette før de selger.
Seriøse forhandlere som ikke har opplyst om dette, bør ta coilovers i retur og refundere salgssummen.
Men husk at dere MÅ si ifra om dette til de som har solgt coiloversene.
Fint om de som sitter på disse TÛV-papirene kunne finne dem fram og poste noen detaljer her i denne tråden.
- Fabrikat og leverandør på coilover: Type, evt nr. etc.
- Maks aksellast som er oppgitt i papirene foran og bak:
- HVEM har skrevet under papirene: Hvilket TÜV-kontor, Navn på den som har signert papirene.
Så kanskje vi kunne gjort et fremstøt til TÜV og diskutert saken med dem.
Erik
Godkjenning av Miata med coilovers kan by på store problemer.
Årsaken er at TÜV-papirer på coilovers i utgangspunktet er laget for MX5, IKKE for Miata.
Maks. akselvekt for MX5 og Miata er oppgitt forskjellig i registreringspapirene for de to biltypene.
Forskjellen kan være bare 6 kg, men allikevel nok til a TÜV-papirene ikke dekker den høyere vekten som er oppgitt i vognkortet for Miata.
Da går folka i BT fullstendig i vranglås.
De koser seg og godter seg og sender deg (og bilen) på dør.
Du må ikke kommaherogkommaher .......
Det er fremdeles ikke noen løsning på dette problemet før NOEN tar kontakt med TÜV og diskuterer problemstillingen med dem.
Allerhelst bør de som selger coilover løse problemet ved å fremskaffe nye godkjenningspapirer.
Seriøse forhandleren bør opplyse om dette før de selger.
Seriøse forhandlere som ikke har opplyst om dette, bør ta coilovers i retur og refundere salgssummen.
Men husk at dere MÅ si ifra om dette til de som har solgt coiloversene.
Fint om de som sitter på disse TÛV-papirene kunne finne dem fram og poste noen detaljer her i denne tråden.
- Fabrikat og leverandør på coilover: Type, evt nr. etc.
- Maks aksellast som er oppgitt i papirene foran og bak:
- HVEM har skrevet under papirene: Hvilket TÜV-kontor, Navn på den som har signert papirene.
Så kanskje vi kunne gjort et fremstøt til TÜV og diskutert saken med dem.
Erik
Last edited by Rudolf on 15 May 2015, 20:45, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Trouble
- 6500 RPM
- Posts: 529
- Joined: 04 Nov 2014, 23:39
- Medlemsnummer: 1288
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Vegvesenet sier dette om bilen min..
"Maks aksellast foran
0 kg
Maks aksellast bak
0 kg"
Hva?
"Maks aksellast foran
0 kg
Maks aksellast bak
0 kg"
Hva?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Ja, så du har ikke lov til å ha støtdempere og fjærer i det hele tatt.Trouble wrote:Vegvesenet sier dette om bilen min..
"Maks aksellast foran
0 kg
Maks aksellast bak
0 kg"
Hva?
Kjør inn til veikanten og stopp den bilen øyeblikkelig !
Erik
(paragrafrytter)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Det som gjør meg opgitt at man ikke kan få satt ned verdiene for maks aksellast.
Med mindre man har dokumentasjon fra fabrikken.
Med mindre man har dokumentasjon fra fabrikken.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Trouble
- 6500 RPM
- Posts: 529
- Joined: 04 Nov 2014, 23:39
- Medlemsnummer: 1288
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Morro!Rudolf wrote: Ja, så du har ikke lov til å ha støtdempere og fjærer i det hele tatt.
Kjør inn til veikanten og stopp den bilen øyeblikkelig !
Erik
(paragrafrytter)
Siden vegvesenet sine nettsider ikke sa noe, så sjekka jeg papirene i bilen. Jeg er flink til å la ting ligge, så har vognkortet til forige eier, mitt midlertidlige og mitt vognkort. Alle sier (selvsagt) det samme.
"Aksellast" står tom. Hva gjør vegvesenet da? FInner info fra en annen Miata? Er det et smutthull for meg her?

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Står ikke aksellast på min heller tror jeg. Jeg fikk TA Technix godkjent på min Miata.
TUV-papirer:
TA Technix NA: LINK
TA Technix NB: LINK
TUV-papirer:
TA Technix NA: LINK
TA Technix NB: LINK
Last edited by Teejay187 on 16 May 2015, 19:02, edited 1 time in total.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Vaskeseddel på Miata:
Alle Miata ble levert med "vaskeseddel" på B-stolpen, begge sider.
Slik:


Her er det mye nyttig informasjon.
Bl.a. Produksjonsmåned og år + maks aksellast.


Hvis du skal lakkere bilen din, ikke klin maling på disse.
Erik
Alle Miata ble levert med "vaskeseddel" på B-stolpen, begge sider.
Slik:
Her er det mye nyttig informasjon.
Bl.a. Produksjonsmåned og år + maks aksellast.
Hvis du skal lakkere bilen din, ikke klin maling på disse.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Trouble
- 6500 RPM
- Posts: 529
- Joined: 04 Nov 2014, 23:39
- Medlemsnummer: 1288
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Og hvis en tidligere eier har "sølt maling" på begge, hvordan får man det av uten å ødelegge trykket? 

- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Maskèr godt rundt og bruk Biltema sin malingsfjerner.Trouble wrote:Og hvis en tidligere eier har "sølt maling" på begge, hvordan får man det av uten å ødelegge trykket?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Trouble
- 6500 RPM
- Posts: 529
- Joined: 04 Nov 2014, 23:39
- Medlemsnummer: 1288
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Kanskje jeg endelig får løst mysteriet om når min Miata ble født. Siden du og Mazda USA ga meg forskjellige svar 
Rart ingen drittunger har kjøpt sånne og kastet på biler langs motorveien. Folk er så gammeldagse når de kaster stein.

Rart ingen drittunger har kjøpt sånne og kastet på biler langs motorveien. Folk er så gammeldagse når de kaster stein.
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Med TA Technix er det sjeldent noe problem å få godkjent på Miata. Jeg har fremskaffet såkalt "tilleggsdokument" fra TA Technix til flere av mine kunder som har hatt 6kg for mye aksellast foran. Dette har gått knirkefritt hver gang.
V-Maxx for det europeiske markedet er såvidt meg bekjent godkjent for Miata hva angår akselvekter.
Fabian
V-Maxx for det europeiske markedet er såvidt meg bekjent godkjent for Miata hva angår akselvekter.
Fabian
Tlf. 41 42 64 20
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Hva med
max aksellast foran 660kg
max aksellast bak 644kg
?

max aksellast foran 660kg
max aksellast bak 644kg
?

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Er det kanskje ein liten mulighet for å få godkjennt viss ein endrer tillat totalvekt? Altså nedjusterer den?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA
Det virker ombyggingsgruppen lite villig til med mindre du får dokumentasjon fra Mazda på det.
Vet ikke hvor lysten Mazda er å gi et sertifikat på nedjusterte verdier, det har jeg faktisk ikke sjekket.
Vet ikke hvor lysten Mazda er å gi et sertifikat på nedjusterte verdier, det har jeg faktisk ikke sjekket.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn