Fra før satt det diskanter i den øvre delen av dørpanelet. Den delen som er av plast.
For bedre lydgjengivelse ønsket jeg å flytte diskanten, og da ville det altså bli hull i dette panelet.
Da jeg ikke fikk tak i plastpanelet, startet jeg rett og slett å restaurere alt sammen.
Etter at alt ble demontert gjorde jeg først ordentlig rent inne i dørene, før jeg monterte Dynamat.
Dette er en matte som fungerer som en resonansbarriere. Den klistres rett på den siden som vender ut.
Dette fjerner all resonans i dørene og gjør stålet helt dødt.
Mattene er dyre, og jeg betalte 400 for begge dører. Men det er det verdt.
Det blir bedre lyd også når man lukker døra.
I tillegg er det viktig å legge Dynamat der selve høyttalerelementet sitter.
Etter å ha strippet skai fra de øvre plastpanelene, satt det igjen en masse seigt lim. For å fjerne dette benyttet jeg en limfjerner 08984 fra 3M, som jeg kjøpte hos Billakkspesialisten. Denne var meget effektiv.
Så sparklet jeg igjen hullene med glassfibersparkel og matte.
Det viste seg at selve dørpanelene i huntonitt var i svært dårlig forfatning. Jeg vurderte både aluplater, carbon osv. men landet på det originale. Jeg kjøpte 4mm huntonitt, men ikke den vanlige typen. Den jeg har benyttet er sutakplater. Dette er en huntonitt som er impregnert, og det med tanke på fukt og at jeg ville droppe plasten bak plata.
Jeg brukte rett og slett de gamle platene som mal, og sagde ut med vippesag. Så flyttet jeg over klipsen.
For å få ekstra beskyttelse mot fukt, smurte jeg smøremembran på baksiden av plata.
Svart skai kjøpte jeg hos Stoff og Stil på Alnabru. Det flate dørpanelet blir nok lett og trekke om. Men plastpanelet en større utfordring.
De gamle originale armlenene utgår og jeg vurderer disse, om jeg ikke finner noe bedre.
I morgen skal jeg trekke om panelene. Oppdaterer da

Håper dette var litt informativt.