Når det gjelder banekjøring så skal en sette opp dempere i forhold til vekt på fører,men på vei går ikke det ann da en ofte har passasjer med varierende vekt.Framhjulstrekkere har ofte løftene bakhjul i svingene på bane.Men nå tenker vi bakhjulstrekk og det er om og gjøre og finne en balanse mellom stivest mulig fjæring og føling med underlaget.Med veldig stive stabstag vil ujevnheter fra innerhjulet forplante seg til ytterhjulet som self ikke er heldig.Prøve og feile er metoden som alltid.Meeeeen dette er en vanlig gatebil som brukes på vei,men jeg er villig til og gi avkall på komfort i forhold til kjøreegenskaper da det ikke er min daglig driver.Glad jeg har erfaring med fjæroppsett på mcobi-one wrote:Minst mulig krenging tilsier etter min forståelse stivest mulig krengestag både foran og bak, men samtidig satt opp i samme forhold som Mazdas ingeniører valgte det da de konstruerte bilen, for å beholde den samme nøytrale styringen, dvs hverken over- eller understyrt.
Så kommer i tillegg finjustering som man kan gjøre med justerbare endelinker på krengestagene, i teorien for å fjerne all forspenning i krengestaget som skyldes førerens vekt eller høydeforskjeller i understellet som følge av justering av coilovers for å få like hjørnevekter. Da skal man i teorien først laste opp bilen med en vekt lik føreren i førerstolen, for så å justere alle krengestagene mest mulig i vater og uten forspenning, med de justerbare endelinkene. Les også mer http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=247028.
Dette er ikke noe jeg har prøvd selv, bare lest i diverse forum, så bare ment som et bidrag til diskusjonen i en entusiastklubb for hele norge![]()
Så til slutt litt om hvorfor steintøffe krengestag ikke nødvendigvis er en god ide:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_barBecause an anti-roll bar connects wheels on the opposite sides of the vehicle together, the bar will transmit the force of one-wheel bumps to the opposite wheel. On rough or broken pavement, anti-roll bars can produce jarring, side-to-side body motions (a "waddling" sensation), which increase in severity with the diameter and stiffness of the sway bars. Excessive roll stiffness, typically achieved by configuring an anti-roll bar too aggressively, will cause the inside wheels to lift off the ground during very hard cornering.
Tror jeg holder meg til originalen...