Bilen står skeivt!
Moderator: Styremedlemmer
Bilen står skeivt!
Hei!
har nylig montert ett sett coilovers på bilen. jeg justerte høyden lik på alle 4 coiloverene og slapp bilen ned på bakken og oppdager til min store skrekk at bilen er 1.5-2cm høyere på venstre forran enn resten av bilen.
Jeg dobbeltsjekker at jeg har justert rett på den coiloveren, og det har jeg.
Jeg prøver å bytte coilover fra venstre til høyre og høyre til venstre uten at dette påvirker.
Jeg prøver å ta av stabstaget forran (kanskje det var skeivheter i det?) uten at dette påvirker
Jeg prøver å bytte bærearmen på venstre forran med en jeg har fra en annen bil uten at det blir noen forskjell.
I dag fikk jeg hjelp av en oppretter som gjorde kryssmål under bilen for å finne ut om den er rammeskeiv, men vi kan ikke finne ett eneste avvik.
Så lenge coiloverene er justert likt så er bilen "mye" høyere på venstre forran og det ser selvfølgelig helt forjævlig ut
Jeg kan jo så klart justere coiloverene slik at bilen ligger plant, men dette kommer nok ikke gutta på biltilsynet til å bli så glad for på mandag når jeg skal dit..
noen som har noen som helst formening om hva grunnen til dette kan være??
har nylig montert ett sett coilovers på bilen. jeg justerte høyden lik på alle 4 coiloverene og slapp bilen ned på bakken og oppdager til min store skrekk at bilen er 1.5-2cm høyere på venstre forran enn resten av bilen.
Jeg dobbeltsjekker at jeg har justert rett på den coiloveren, og det har jeg.
Jeg prøver å bytte coilover fra venstre til høyre og høyre til venstre uten at dette påvirker.
Jeg prøver å ta av stabstaget forran (kanskje det var skeivheter i det?) uten at dette påvirker
Jeg prøver å bytte bærearmen på venstre forran med en jeg har fra en annen bil uten at det blir noen forskjell.
I dag fikk jeg hjelp av en oppretter som gjorde kryssmål under bilen for å finne ut om den er rammeskeiv, men vi kan ikke finne ett eneste avvik.
Så lenge coiloverene er justert likt så er bilen "mye" høyere på venstre forran og det ser selvfølgelig helt forjævlig ut
Jeg kan jo så klart justere coiloverene slik at bilen ligger plant, men dette kommer nok ikke gutta på biltilsynet til å bli så glad for på mandag når jeg skal dit..
noen som har noen som helst formening om hva grunnen til dette kan være??
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Bilen står skeivt!
Veldig mye tungt i hanskerommet?
Hvordan var den før du monterte coilovers?
Hvordan var den før du monterte coilovers?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Bilen står skeivt!
Eg tippar det kan kansje være spenning i foringane - spesielt utsatt hvis du har stramma boltar når bilen står på bukkar.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bilen står skeivt!
Lukter litt foringer så holder igjen ja, skal løsnest når bilen står plant..
litt vanskeligt ved hjemmemekk og ikke løftebukker. men pleier å gå på ett vis..
Eneste fordelene polyforinger har mener eg, dem rotere selv i ytterforingen..
Eg pleier å jekke opp forstillingen godt før eg skrur fast foringene, løsner dem alltid. setter dem likt på begge sider, ikke helt nøyaktig kanskje, men ca helt rett. Om dem ikke blir løst, så sliter du dem utrolig mye raskere ut, da dem har ekstra press på seg..
litt vanskeligt ved hjemmemekk og ikke løftebukker. men pleier å gå på ett vis..
Eneste fordelene polyforinger har mener eg, dem rotere selv i ytterforingen..
Eg pleier å jekke opp forstillingen godt før eg skrur fast foringene, løsner dem alltid. setter dem likt på begge sider, ikke helt nøyaktig kanskje, men ca helt rett. Om dem ikke blir løst, så sliter du dem utrolig mye raskere ut, da dem har ekstra press på seg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: RE: Re: Bilen står skeivt!
Hehe!MX-Jon wrote:Veldig mye tungt i hanskerommet?
Hvordan var den før du monterte coilovers?
Bilen hadde kappafjærer så tipper den ble kappa slik at bilen stod plant.
Kan være! Bærearm ble skrudd til da bilen stod på bukker forran. Hvordan skal det gjøres da? Hva er den beste måten?
Re: RE: Re: Bilen står skeivt!
Jekker du opp forstillinga? Sånn at bærearman blir pressa opp?Miatapowers wrote:Lukter litt foringer så holder igjen ja, skal løsnest når bilen står plant..
litt vanskeligt ved hjemmemekk og ikke løftebukker. men pleier å gå på ett vis..
Eneste fordelene polyforinger har mener eg, dem rotere selv i ytterforingen..
Eg pleier å jekke opp forstillingen godt før eg skrur fast foringene, løsner dem alltid. setter dem likt på begge sider, ikke helt nøyaktig kanskje, men ca helt rett. Om dem ikke blir løst, så sliter du dem utrolig mye raskere ut, da dem har ekstra press på seg..
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bilen står skeivt!
Ja jekker opp såpass at dem er der dem skal vera når bilen står med vekt på bakken.. Tidligere så har eg satt bilen på paller for å komme under for å stramme dem på bakken, mye stress
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: RE: Re: Bilen står skeivt!
Ahh.. så du setter dem på løst, setter ned bilen og SÅ skrur til?Miatapowers wrote:Ja jekker opp såpass at dem er der dem skal vera når bilen står med vekt på bakken.. Tidligere så har eg satt bilen på paller for å komme under for å stramme dem på bakken, mye stress
Tilleggsopplysning: nedre bærearm høyre forran ble byttet da coilovers ble montert, men ser i mine øyne ut som om feilen ligger på vestre forran. Det er jo suvhøyde på bila der xD
Men kan der kanskje ha deg at begge er montert feil? Ene litt for høyt og den andre litt for lavt?
Re: Bilen står skeivt!
Prøvde det dere tipset om nå, løsna opp, satt bilen ned og skrudde til. Fortsatt skeiv :O
Hva i alle dager?!
Hva i alle dager?!
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bilen står skeivt!
Nei da er det ikke lett, anbefaller en god gammeldags rallytur og prøve igjen
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: RE: Re: Bilen står skeivt!
Hahah spørs om jeg må det...Miatapowers wrote:Nei da er det ikke lett, anbefaller en god gammeldags rallytur og prøve igjen
Ser at bilen er ca 1 cm høyere på venstre bak enn høyre bak også. Muligens pga problemet forran? Eller?
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Bilen står skeivt!
Hvor like er fjærene? Kan 1 bak og 1 framme være byttet rundt?
Som regel noen kg/mm i forskjell på bak og foran.
Som regel noen kg/mm i forskjell på bak og foran.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Re: RE: Re: Bilen står skeivt!
Hmm... nå fikk du meg til å tenke på noe. Demperne forran og bak er svært forskjellige, men kanskje fjærene er litt ulike også? Det må sjekkes ut!! Takk for tips. Om noen har fler, så keep them commingLloyd wrote:Hvor like er fjærene? Kan 1 bak og 1 framme være byttet rundt?
Som regel noen kg/mm i forskjell på bak og foran.
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Bilen står skeivt!
Siden det er likt når du byttet fjærbeina fra høyre og venstre er det jo litt merkeligt.
Men har blitt lurt av værre ting før, verdt en sjekk.
Vist alt annet feiler, så får du shimse under bærebroa på ene siden. Haha!
Men har blitt lurt av værre ting før, verdt en sjekk.
Vist alt annet feiler, så får du shimse under bærebroa på ene siden. Haha!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Re: RE: Re: Bilen står skeivt!
Hmm ja.. sant nok. Men alt er verd å prøve no!Lloyd wrote:Siden det er likt når du byttet fjærbeina fra høyre og venstre er det jo litt merkeligt.
Men har blitt lurt av værre ting før, verdt en sjekk.
Vist alt annet feiler, så får du shimse under bærebroa på ene siden. Haha!
Om alt feiler så får jeg... hva? O.o