Godkjente senkesett

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Doffe
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 11 May 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Godkjente senkesett

Post by Doffe »

Var og prøvekjørte en bil nå, hvor det satt 40mm senkesett, men eieren hadde selvsagt fått problemer på EUkontrollen, da han ikke hadde noen typegodkjenningspapirer på dette senkesettet.

Spørsmålet er da hvorvidt det er vanskelig å få tak i papirene, eller om jeg skal be han fikse et sett som HAR papirene i orden, sånn at han kan rusle til biltilsynet. Og, om man går for noe nytt, er det noen som har noen tips til noen bra merker, og også priser.....
"If, at first, an idea is not absurd - then there is no hope for it......"
- Albert Einstein
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Det skal stå et nummer på fjørene, som må stemme overens med nummeret i TÜV-papirene. Dersom fjørene ikke er for gamle, skal det være mulig å lese av nummeret og hvem som er produsent.
Du kan da henvende deg til forhandler/importør av dette merket, og forhåpentligvis få papirene derfra. Har du riktig flaks, kan det hende at du kan finne godkjenning på produsenten sine hjemmesider.

Dersom det ikke er mulig å få tak i papirer, er det som regel ingen annen utvei enn å kjøpe nye fjører. Skal du ha topp kvalitet kan merker som Eibach eller H&R anbefales. Ellers gir merker som InterAlloy og Jamex (bedre enn sitt rykte) OK kvalitet for en fornuftig pris.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

På en dansk mx.5 side finner du linker til nedlasting av diverse tuv papirer til senkesett, fant i allefall til mitt sett, men om det ikkje er samme sett så kan man jo prøve å vise papirer til ett annet, håpe de ikkje gidder å sjekke..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Doffe
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 11 May 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Hmmm....

Post by Doffe »

Har du link til denne siden, eller.........?
"If, at first, an idea is not absurd - then there is no hope for it......"
- Albert Einstein
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

skal sjekke.......
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Du skriver ikkje hvilken modell du har på denne, eg skal snart selge mine eibach fjører til mk2,, for eg skal montere ett flying miata suspension kit,, Vis disse kan passe din bil så selger eg de for 400.- de såg nesten nye ut da eg låg under bilen.....
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Doffe
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 11 May 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Modell

Post by Doffe »

Er en '91 modell......
"If, at first, an idea is not absurd - then there is no hope for it......"
- Albert Einstein
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Angående dette: kjøp 35 mm Eibach-fjærer. Det som er genialt med disse er at de har svart farge, slik at ved en EU-godkjennelse vil man ikke se at det er senkefjærer (mest sannsynlig.) Dessuten er ikke 35 mm noe skamsenk :)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

problemet med eibach er at de ikkje kun senker 35,, de senker ca 40-50 forran og 35 bak, så bilen steiler bak...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Mazdafreaks wrote:problemet med eibach er at de ikkje kun senker 35,, de senker ca 40-50 forran og 35 bak, så bilen steiler bak...
Nå har jeg studert kodvaag sin bil, og det la jeg overhodet ikke merke til.

Men hvis det du sier skulle inntreffe kan man jo bare si at den har sunket litt med årenes løp :) Det er jo faktisk realiten med OEM-fjærene.
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Nå har denne kodvaag satt på 16" i dag, korrigert lufttrykket og kjørt villmann i dag, og woha, så bra den lå på veien, på tross av at hjulvinklene på bilen min er helt sinnsyke. Du kan se camberen er ulik bak på høyre og venstre side. Forrige eier hadde bilen på 4-hjuls kontroll, der står det helt forskjellige gradetall på bakjulene på "før justering" og så står det akkurat samme på "etter justering".
Jalla verksted. (Samme plass som ikke la merke til 5 mm slark i nedre opphengskule, ikke gå der mer Stian, det kan umulig være bilmekanikere som jobber der)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Nå gikk jeg ned ens ærend for å se, og bilen ser like høy ut foran og bak...

...Eller, ikke helt ens ærend. Hentet meg en import-bokscola i kjølerommet på samme turen :)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

kodvaag wrote:Nå gikk jeg ned ens ærend for å se, og bilen ser like høy ut foran og bak...

...Eller, ikke helt ens ærend. Hentet meg en import-bokscola i kjølerommet på samme turen :)
Jeg som trodde du var fornuftig og drakk vann *riste på hodet*
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

kodvaag wrote:Nå har denne kodvaag satt på 16" i dag, korrigert lufttrykket og kjørt villmann i dag, og woha, så bra den lå på veien, på tross av at hjulvinklene på bilen min er helt sinnsyke. Du kan se camberen er ulik bak på høyre og venstre side. Forrige eier hadde bilen på 4-hjuls kontroll, der står det helt forskjellige gradetall på bakjulene på "før justering" og så står det akkurat samme på "etter justering".
Jalla verksted. (Samme plass som ikke la merke til 5 mm slark i nedre opphengskule, ikke gå der mer Stian, det kan umulig være bilmekanikere som jobber der)
Var ikkje fornøyd med dette verkstedet nei, men eneste som kunne ta denne hjulkontrollen, og de må jo ha justert for eg skiftet alle boltene for de klarte de å knekke disse første gangen, var rustne,,, de sa de måtte justere masse, og de fikk alle innstillingene innen den grønne sonen som er bra innstilt, dette vises jo i papirene, og denne opphengskulen kan vera vanskelig og oppdage, da denne kan vera fast og fin ved en parkering,,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply