
IL Tempo....
Moderator: Styremedlemmer
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
Vi planlegger flere Europa turer med hundene neste sesong, så da fant jeg ut at jeg måtte investere i tysk-kurs...

Last edited by Agility on 03 Apr 2018, 22:26, edited 1 time in total.
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Høsttur til Sandnes...
23.september var det klart for høsttur til vestlandet, nærmere bestemt Rogaland og Sandnes...
Gjenbesøk på Esso'n på Kongsberg... Har jo vært her før... Utsikt nedover Setesdalen etter å ha kjørt 35 fra Høydalsmo om Dalen, forøvrig en veistubb som kan anbefales for de som aldri har kjørt den... Obligatorisk pylsestopp på Valle i Setesdalen... Det er visst populært med sjølbilder for tiden, så her er ett på veien oppover mot selve Suleskaret. Sålangt har været
vært upåklagelig, men like etterpå åpna himmelen seg...
Dei faste postane ifbm. besøket i Sandnes ble avbrutt av en ikke planlagt ekstrapost lørdag formiddag...
Hegre Auto hadde fått inn den nye ND'n, da ble det prøvekjøring, fotografering og kaffe...
Ove misstrivdes ikke akkurat...
Salgssjefen sjøl, Ivar Egeland, heiv seg i fotograferinga, han ba også om en prøvetur i Norges ferskeste ordentlig godkjente kompressormata NA, og kom tilbake med et digert "Åjj..."
NA, ND og NB, mangla bare en NC her...
En av postene på det planlagte programemt var å få liv i OveN sin røde Miata. Den hadde hatt en merkelig feil et par uker, og de lokale fagfolkene sto fastlåst, derfor var eksperthjelp tilkalt fra øst for vannskillet...
Problemet var ikke beskrevet i noe kjent MX-5 dokumentasjon fra Mazda, ei heller fant vi noe i en liten database jeg kjenner til som kalles "Nettet"...
Etter en sen fredagskveld, ei god natts søvn og en tidlig start (0700) lørdag, fant vi etter 9 timers hardt arbeid (inkludert prøvekjøring av ND og mange kaffepauser), endelig årsaken til problemet. Det var en dårlig Lloyding i en modifisert kabel...
Når endelig OveN sin røde var friskmeldt, så var det tid for en av dei andre faste postane, nemlig at "IL Tempo..." fikk komme inn i det allerhelligste hos Ove's institutt for avansert lakkmassasje, hvor Ove fikk lagt sine klamme polerputer på bilen.
Han begynte som kjent for et år siden hjemme i garasjen hos meg med lakkrens og første runde med polering, men ble aldri ferdig der.... Nå derimot, ble hele bilen nøye gått over med maskin og masse lurium, for tilslutt å bli forsegla med teflon...
Helt fantastisk resultat...
Forøvrig dukka plutselig Kristoffer opp på søndag 27.september, og parkerte Auda'n sin hos Ove.
Kristoffer hadde nemlig visse planer i Stavanger de nærmeste par månedene, og hadde ikke lyst til å ha Auda'n stående parkert ute i det offentlige...
Han sjekket nemlig litt senere på dagen inn på Madla, og der slapp de ikke ut på et par uker enda...
Mandag 28.september var det retur hjem igjen, høstværet i fjellet var strålende, så det ble noen fotopauser...
Pause i Sirdalen
Holdt plutselig på å kjøre forbi skiltet der det stod Lysebotn 32, men fikk kasta bilen til venstre...
Innover fjellheimen bar det. Veiene er fantastiske og inspirerer til relativt aktiv kjøring...
(Har jo forøvrig vært innover/nedover her tidligere...)
"IL Tempo..." fikk en liten passende gave fra Ove i helga...
Stroppa fast og fullstendig klar for å stupe ned mot Lysebotn, gjennom en av norges beste ingeniørbragder når det gjelder vei...
Fantastisk flott fjelllandskap å kjøre gjennom...
Helt fantastisk å dundre ned her...
Endelig nede, passerte en god del turister på vei nedover, og jeg møtte dem fortsatt på vei nedover da jeg kjørte opp igjen...
Ørneredet øverst nesten midt i bildet...
Jepp, GPS'n forteller nøyaktig hva som er i vente. Pga. veldig slitte bakdekk, så ble det pen kjøring oppover...
Ørneredet igjen, denne gangen ovenfra...
Utrolig gøy med vei som er slengt ut mellom fjellknausene som kokt spaghetti...
Suleskard, høyeste punkt på turen, 1050moh...
Etter inspirert kjøring over Suleskaret, via Setesdalen, og over til Dalen, var det på tide med en fotopause. Må si at hotellets eiere har vært utrolig dyktige i fargevalget sitt...
Obligatorisk stopp ved den alternative bilen i Flatdal...
Og sånn rent for nostalgiens skyld, har jo vært her før...
2012 2011 Katastrofe...
En av mine spesialdesignede senterkopper har forsvunnet...
Ligger sikkert nede i Lysebotn ett sted...
Hva er det med disse Works felgene og senterkopper ?!? -Vet om en Sveitsisk 1,8 med kompressor i Trondheim, som også har Works felger og tre senterkopper...
Vel, ut på internettbutikken og bestille nye, da får jeg jo brått 3 stk i reserve...
Forøvrig nevnte jeg at jeg hadde særdeles slitte bakdekk litt lengre opp her, tok det jo igrunn hyggelig pent inntil jeg skulle opp fra Dalen. Da fikk jeg noe mørkt tysk med rød og blåfarga M merke tett opp i støtfangeren, og det ville jeg på det sterkeste ha meg frabedt, så da kjørte jeg fra han...
Resultatet sees nedenfor. Må jo inrømme at bakhjula ble nøye overvåket og det var pen kjøring i høyrefeltet fra Høydalsmo og hjem...
Så derfor tøfler "IL Tempo..." rundt på gateslicks om dagen...
Aldri for sent på året til å kjøpe sommerdekk...
så nye Toyo T1R er klare til bakhjula i garasjen, skal bare justere om litt hjulvinkler først. Må muligens jekke opp hekken litt for å få det til...
Gjenbesøk på Esso'n på Kongsberg... Har jo vært her før... Utsikt nedover Setesdalen etter å ha kjørt 35 fra Høydalsmo om Dalen, forøvrig en veistubb som kan anbefales for de som aldri har kjørt den... Obligatorisk pylsestopp på Valle i Setesdalen... Det er visst populært med sjølbilder for tiden, så her er ett på veien oppover mot selve Suleskaret. Sålangt har været
vært upåklagelig, men like etterpå åpna himmelen seg...

Ove misstrivdes ikke akkurat...


Problemet var ikke beskrevet i noe kjent MX-5 dokumentasjon fra Mazda, ei heller fant vi noe i en liten database jeg kjenner til som kalles "Nettet"...
Etter en sen fredagskveld, ei god natts søvn og en tidlig start (0700) lørdag, fant vi etter 9 timers hardt arbeid (inkludert prøvekjøring av ND og mange kaffepauser), endelig årsaken til problemet. Det var en dårlig Lloyding i en modifisert kabel...

Han begynte som kjent for et år siden hjemme i garasjen hos meg med lakkrens og første runde med polering, men ble aldri ferdig der.... Nå derimot, ble hele bilen nøye gått over med maskin og masse lurium, for tilslutt å bli forsegla med teflon...
Helt fantastisk resultat...

Kristoffer hadde nemlig visse planer i Stavanger de nærmeste par månedene, og hadde ikke lyst til å ha Auda'n stående parkert ute i det offentlige...


Innover fjellheimen bar det. Veiene er fantastiske og inspirerer til relativt aktiv kjøring...







2012 2011 Katastrofe...

En av mine spesialdesignede senterkopper har forsvunnet...
Ligger sikkert nede i Lysebotn ett sted...
Hva er det med disse Works felgene og senterkopper ?!? -Vet om en Sveitsisk 1,8 med kompressor i Trondheim, som også har Works felger og tre senterkopper...

Vel, ut på internettbutikken og bestille nye, da får jeg jo brått 3 stk i reserve...


Aldri for sent på året til å kjøpe sommerdekk...


Last edited by Agility on 04 Apr 2018, 10:56, edited 18 times in total.
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
Flott reisebrev 

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- 1000 RPM
- Posts: 139
- Joined: 31 Mar 2012, 12:32
- Medlemsnummer: 1003
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
OJ! Det var trevlig läsning dessa 3 sider....får ju lust å gå ner i garaget rent av. Og vikken bragd att få det godkjennt
bravo!
Ser også att Ove ikke er helt klar med ryddingen i garasjen.

Ser også att Ove ikke er helt klar med ryddingen i garasjen.

Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97
Do, or do not. There is no try.
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97
Do, or do not. There is no try.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
Gir meg lyst til å reise over de veiene, gitt! Flott skrevet. 

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
Fikk forresten leveranse med en av instruktørene våre på jobb da han returnerte fra Florida...
Disse greiene skal inn i to stk MX-5/Miata, det røde filteret burde jo vært gult...
Forøvrig står "IL Tempo..." på bukken i påvente av demontering av venstre side på motoren, grenrøret har sprukket igjen, så må ha det av og sveise det. Skal legge på noen forsterkninger selv denne gangen, så får det holde ut sesongen, trenger bilen noen uker til...
Så får vi håpe det kommer et nytt med Amerikabåten i vinter...


Forøvrig står "IL Tempo..." på bukken i påvente av demontering av venstre side på motoren, grenrøret har sprukket igjen, så må ha det av og sveise det. Skal legge på noen forsterkninger selv denne gangen, så får det holde ut sesongen, trenger bilen noen uker til...
Så får vi håpe det kommer et nytt med Amerikabåten i vinter...

Last edited by Agility on 03 Apr 2018, 23:29, edited 1 time in total.
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
Jeg G A R A N T E R E R at du ikke vil angre den dagen du tar den turen...DrHolm wrote:Gir meg lyst til å reise over de veiene, gitt! Flott skrevet.

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
x 2Agility wrote:Jeg G A R A N T E R E R at du ikke vil angre den dagen du tar den turen...DrHolm wrote:Gir meg lyst til å reise over de veiene, gitt! Flott skrevet.

Skal ein frå Sandnes/Stavanger til Oslo så er denne vegen like kjapp eller kjappare og ikkje minst utruleg mykje meir underholdande

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
-
- 2000 RPM
- Posts: 252
- Joined: 30 Aug 2014, 16:37
- Medlemsnummer: 1271
- Location: Stavanger
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
Ser ut som en flott tur. Kunne noen legge ut et kartbilde eller link til reiserute for de som ikke er lokalkjente?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
takk takk 

Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
+1Pelle wrote:Flott reisebrev
Joda, i slike biler trives jeg iAgility wrote: Ove misstrivdes ikke akkurat...![]()
En av postene på det planlagte programemt var å få liv i OveN sin røde Miata. Den hadde hatt en merkelig feil et par uker, og de lokale fagfolkene sto fastlåst, derfor var eksperthjelp tilkalt fra øst for vannskillet...
Problemet var ikke beskrevet i noe kjent MX-5 dokumentasjon fra Mazda, ei heller fant vi noe i en liten database jeg kjenner til som kalles "Nettet"...
Etter en sen fredagskveld, ei god natts søvn og en tidlig start (0700) lørdag, fant vi etter 9 timers hardt arbeid (inkludert prøvekjøring av ND og mange kaffepauser), endelig årsaken til problemet. Det var en dårlig Lloyding i en modifisert kabel...![]()
"IL Tempo..." fikk en liten passende gave fra Ove i helga...![]()

Viktig med nøkkelknippe som passer fargen på bilen

Åjoda, ikke noe problemer uten heller..Trouble wrote:Vi som ikke har kompressor kan ikke fly så langt over havnivå ✌
Turen over fjellet er tatt ett titals ganger i Mx5/miata av meg uten kompressor eller noe annet en standard motor..

Last edited by Ove N on 13 Oct 2015, 13:44, edited 1 time in total.
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: IL Tempo....
Suleskardveien er vinterstengt, så man må sjekke med veitrafikksentralen ifht det. Normalt åpnes den i mndskiftet mai/juni.
En annen fordel er at det er (nesten) fritt for bomstasjoner...
En annen fordel er at det er (nesten) fritt for bomstasjoner...

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special