Står afm rett veg? Trur det er slik at om det står sidelengs og får hjelp av tyngdekrafta, så vil du få rikare blanding.
Alternativt kan du prøve å snu det andre veien igjen for å få tynnare blanding?
Har Ikkje prøvd dette sjølv, men sånn lyd ryktet på bygda. :p
høye eksosverdier-krise!!
Moderator: Styremedlemmer
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: høye eksosverdier-krise!!
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høye eksosverdier-krise!!
sitter et jacson racing CAI anlegg på den, så ja, LMM står på høykant, ja. Kan jo forsøke remontere det orginale anlegget. På en annen side så har jr-cai anlegget sittet på i 7 år nå og jeg har passert eu-kontroll med dette anlegget flere ganger tidligere.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høye eksosverdier-krise!!
Da har jeg gjort følgende i påvente av eu-etterkontroll.
-fikset kontakten til lambdasonden; plastdekselet var ødelagt, så mulig det var dårlig kontakt.
-tightet tennpluggene; de satt skremmende løst :-0
-remontert orginalt luftfilter; utrolig hvor mye rør og greier dette består av ift. jr-cai anlegget jeg har hatt i alle år.
-fyllt på ca 40% bioetanol
-sjekket registerreima og timing; alt ok
-sjekket for falsk luft; alt ok
-fikset kontakten til lambdasonden; plastdekselet var ødelagt, så mulig det var dårlig kontakt.
-tightet tennpluggene; de satt skremmende løst :-0
-remontert orginalt luftfilter; utrolig hvor mye rør og greier dette består av ift. jr-cai anlegget jeg har hatt i alle år.
-fyllt på ca 40% bioetanol
-sjekket registerreima og timing; alt ok
-sjekket for falsk luft; alt ok
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- vidarlavoll
- 6500 RPM
- Posts: 662
- Joined: 20 Jul 2010, 11:50
- Medlemsnummer: 886
- Location: Nærsnes, Røyken
- Status: Offline
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høye eksosverdier-krise!!
Hadde bilen inne hos Top Speed Auto, på Slemmestad.
Ahmed fant kjapt ut hva som var problemet.
Den fete blandingen og de dertil høye co-verdiene skyldtes at gasspjelet på innsugsmanifoilen strupet motoren. Mener han sa han roterte tomgangskruen fire ganger før verdiene var riktige. Hva jeg har holdt på med da jeg justerte tomgangen etter blokkbyttet, vet jeg ikke.
Burde tydeligvis ha lest meg bedre opp før jeg begynte å skru. Timinga har jeg ihvertfall gjort riktig
De høye lambdaverdiene skyldes visst defekt lambdasonde. Så da er det bare å vente på at den ankommer verkstedet, så får jeg krysse fingrene for at også lambdaen havner på riktig side av streken.
Det høye oljetrykket håper jeg lar seg kurere med oljeflush og ny olje/filter.
Ahmed fant kjapt ut hva som var problemet.
Den fete blandingen og de dertil høye co-verdiene skyldtes at gasspjelet på innsugsmanifoilen strupet motoren. Mener han sa han roterte tomgangskruen fire ganger før verdiene var riktige. Hva jeg har holdt på med da jeg justerte tomgangen etter blokkbyttet, vet jeg ikke.
Burde tydeligvis ha lest meg bedre opp før jeg begynte å skru. Timinga har jeg ihvertfall gjort riktig

De høye lambdaverdiene skyldes visst defekt lambdasonde. Så da er det bare å vente på at den ankommer verkstedet, så får jeg krysse fingrene for at også lambdaen havner på riktig side av streken.
Det høye oljetrykket håper jeg lar seg kurere med oljeflush og ny olje/filter.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høye eksosverdier-krise!!
Ny Lambdasonde montert og verdiene er på plass.
Da er bilen EU-godkjent!!
3 mnd og 7 dager etter fristen gikk ut 
Da er bilen EU-godkjent!!


89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: høye eksosverdier-krise!!
Takk for det, Helly.
Bilen er forøvrig superfrisk. Kan ikke huske sist den var så god å kjøre.
Gleder meg til neste sesong. Da skal jeg kjøre inn alt det tapte fra denne sesongen
Bilen er forøvrig superfrisk. Kan ikke huske sist den var så god å kjøre.
Gleder meg til neste sesong. Da skal jeg kjøre inn alt det tapte fra denne sesongen

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35