Prøver en siste gang.
Swede wrote:
...men om det är så att det er nok med att 3 kodninger av kontakt stemmer så...ja får man pröve med det...

?
Du må prøve å forklare hva du mener med det.
Hva mener du med kodinger?
Tenker du på utsparingene i kanten av kontakten?
Se nøye på tegningen en gang til.
Der står KEY (eller koding?) tydelig avmerket langs kanten av kontakten.
KEY er ikke akkurat 110% lik slik det er på kontakten, men de er tydelige nok til ikke å kunne misforstå.
Tegningen på skjemaet er en
Illustrasjon IKKE et
fotografi.
Se på tegningen hvor KEY (koding?) vender utover (fra sentrum av kontakten) og innover (mot sentrum av kontakten).
Det er riktig samsvar mellom de TRE posisjoner som du har satt pil og rød ring rundt (det kan jo ikke misforstås)
Det betyr at 1 rød ring øverst og 2 røde ringer nederst.
Du har satt spørsmålstegn på to røde piler, men de peker jo også på 2 stk Keys (ikke 110% eksakt tegning men tydelig nok)
Det som du har markert med gul farge er jeg enig i at ikke stemmer med kontakten,
Hvis du ikke får ting til å stemme 110% korrekt med den fysiske tegningen, så må du bruke fantasien og tenke deg ALTERNATIVET.
For den fysiske tegningen av kontakten som vises i skjemaet er det ingen andre alternativer en den ene riktige.
Altså:
Når du holder kontakten med ledningen MOT deg...
Så skal Key i midten (den som er ca. 5mm bred), den Key som du holder Pekefinger på, være OPP.
De to Key som er på den siden som vender ned på bildet ditt skal være NED.
1 ring OPP.
2 ringer NED.
DA kan du se hvilke ledninger som skal være i kontakten i riktig rekkefølge.
Signal (fra venstre): G,F,E,D,C,B,A
Farger (fra venstre): Rød/Grønn, Rød, Svart/LysGrønn, LysGrønn/Rød, Sort/LysGrønn, Svart, LysGrønn.
AKKURAT slik det står helt tydelig på tegningen.
Det står ingen bokstaver på kontakten.
Det gjør det ikke på NOEN Mazda/Miata kontakter.
Det er derfor vi har skjemaboken.
I skjemaboken er det tegning av ALLE kontakter.
Tegningen skal alltid leses med ledningene MOT deg.
Tegningene gir en entydig orientering av kontakten.
De har i tillegg en oversikt over fargen på alle ledningene som går inn i kontakten.
Dette betyr at skjemaene blir helt entydig.
Som du ser av skjemaet for luftmengdemåleren så har alle ledninger fått en bokstavkode.
Årsaken til dette er at ledningene har en annen rekkefølge (fra venstre mot høyre) på
skjemaet i forhold til fysisk på kontakten.
Men det går helt fint bare du leser skjemaet riktig (og holder tunga rett i munnen)
Erik