Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Det er noe som sier at en bil som er godkjent i EU-land eller USA skal automatisk bli godkjent i Norge også.... (nye regler i følge en tuningfyr her i byen..)
EspenSort92 wrote:Det er noe som sier at en bil som er godkjent i EU-land eller USA skal automatisk bli godkjent i Norge også.... (nye regler i følge en tuningfyr her i byen..)
Dersom bilen er bygget for andre krav enn EØS-standard, så må alle utvendige lys må ha "norske" farger. (ikke rødt hvitt & blått nei)
Og så er det bare å vise den...
Men, i "unntaksbestemmelsen" står det at bilen må være "original og uendret fra fabrikkens utførelse".
Dett var dett desverre.
EspenSort92 wrote:Det er noe som sier at en bil som er godkjent i EU-land eller USA skal automatisk bli godkjent i Norge også.... (nye regler i følge en tuningfyr her i byen..)
En bil som Mazda el. andre bilprodusenter i utgangspunktet kun har laget for det amerikanske markedet kan importeres til Norge vha. spesialreglene for import av amerikanske kjøretøy som biltilsynet i Drammen administrerer. Veidirektoratet har FOR EN GANGS SKYLD gjort en edruelig avgjørelsen. Grunnen er at USA har tøffere krav til sikkerhet og miljø på sine biler enn EU og Norge, og bilene derfor SELVFØLGELIG bør kunne brukes her i "annerledes landet".
Det betyr som Kodvaag nevner at Mazdaspeed MX-5 med 178HK enkelt kan importeres, mens en bil trimmet av andre enn produsenten (f.eks. Flyin Miata osv.) må godkjennes spesielt.