The Importance of Lightweight Wheels Explained
Moderator: Styremedlemmer
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Pow! Godt skrevet
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Viser tydelig at dette kanskje er en skinnuenighet; det som er best på bane er ikke det samme som det som er best på vei. Minner meg på Colin Chapman sitt prinsipp på hvor solid en banebil burde bygges:
i) Simply stated it must firstly be capable of lapping a racing circuit quicker than any other car, with the least possible skill from the driver, and doing it long enough to finish the race.
Ser ut som det å rulle først over målstreken på bøyde felger er helt innafor, så vil vi som bruker MX5 hele året ha litt andre behov. Hver til sitt bruk, altså.
i) Simply stated it must firstly be capable of lapping a racing circuit quicker than any other car, with the least possible skill from the driver, and doing it long enough to finish the race.
Ser ut som det å rulle først over målstreken på bøyde felger er helt innafor, så vil vi som bruker MX5 hele året ha litt andre behov. Hver til sitt bruk, altså.
- Fabiz
- 6500 RPM
- Posts: 742
- Joined: 06 Jan 2013, 18:41
- Medlemsnummer: 1060
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: The Importance of Lightweight Wheels Explained
Enig med alt utenom den uthevede setningen jeg laget. Dette er helt avhengig av oppsettet. Lav bil kan også forverre egenskapene i høy hastighet, i form av understyring.Rudolf wrote:Snørr og barter
Jeg har etter hvert (ting tar tid, selv med bratt lærekurve) lært meg at:
Det er veldig viktig å skille mellom banekjøring og (inspirert?) kjøring på landevei ved valg av hjul/dekk og justering av understell.
Det virker som noen kanskje blander kortene litt her.
Det som er optimalt for å knive hundredeler på banen, er ikke nødvendigvis noe særlig å kjøre med til daglig, og vise versa.
Men det hender.
Jeg var tidligere helt Nazi på original ET og null skrubbradius.
Men etter hvert skjønner jeg at lav(ere) ET kan være nødvendig for optimale kjøreegenskaper på bane.
Litt bumpsteer må man kunne tåle på en bane med flat asfalt.
På bane vil brede dekk (selv om det gir ekstra tyngde og ET) gi økt veigrep.
Stive (ubehagelige) fjærer og kraftige krengestag gir mindre roll og muliggjør høyere hastighet i svingene.
Relativt mye senk, vil gi lavt tyngdepunkt og bedre grepet i svingene ved høy hastighet.
Men å tro at søndagsturen (selv om den kjøres inspirert) vil nyte godt av en banerigget bil blir helt feil.
Særlig en bil som MX5, som i utgangspunktet er helt nydelig å kjøre på landeveien.
Dette er jo selvfølgeligheter for mange, men enkelte roter nok litt i begrepene her.
95% av de som kjører MX5 (og andre sportslige biler) bruker jo aldri bilen på bane.
Da blir det meningsløst å konvertere et nydelig velbalansert kjøreredskap til en ufyselig stiv og ubehagelig doning som ødelegger de flotte egenskapene bilen ble levert med fra fabrikken.
At en skamsenket MX5 med breie hjul kan øke "barskefaktoren" er jo en helt annen sak.
Men høy barskefaktor vil sjelden øke kjøregleden til/fra bensinstasjonen.
Eller kanskje den vil det![]()
Erik

Fabian
Tlf. 41 42 64 20