Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
God dag.
Bilen min har begynt å lage en veldig irritabel lyd...
Den lager en slags skrapende lyd når man slipper gassen.
Det skjer mest på lavere hastigheter og det skjer kun når bilen er i gir.
Bilen har akkurat fått seg ny clutch + utløserlager som jeg håpet på var årsaken til lyden. Men nei
En av dere som vet hva det kan være?
Er lyden der om du triller ned en bakk og setter bilen i fri / trykker inn klutsjen? Blir den høyere / raskere med farten og ikke turtall?
Ta en hammer og slå på eksosen der du har varmeskjold, om det skvaldrer så kan du ta 1 - 2 store slangeklemmer og stramme de rundt skjod ok eksos.
Det er vel også ett varmeskjold over eksospotta bak, mot bagasjerommet som har lett for å skrangle.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
Da har jeg innspilt lyden på telefon, for å demonstrere hvordan lyden høres ut.
Når man setter bilen i fri når man kjører så forsvinner lyden. Du hører kun lyden litt når du går opp til 2000 omdreininger.
Stetoskopet må berøre det du skal lytte på.
F.eks klutsjhus, girkasse, differensial, hjullager osv.
Da finner du årsaken.
Garantert.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Viss eg hører rett (dårlig lyd på pc'n) så høres ut som du har noko som ligg inntil mellomakslingen. Denne delen er nok ikkje inntil når du ser etter, den er heller for eksempel 5mm frå akslingen men straks driverket vert oppspent (satt i gir) så flytter det litt på seg. Kan vera deler som nevnt under som ligg inntil drivakslingen:
- slangeklemme frå eksosbandasje
- eksosrør
- eksosskjold
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Tusen takk for tipset alle
Jeg skal få den på bukker på mandag og skal høre om jeg finner ut noe.
Hvis det er for eksempel eksosskjoldet som har rustet av, går det an å bare fjerne den uten at bilen blir "dårligere"?