Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg skal straks bestemme meg for hvilke dekk jeg skal sette på Miata'n. Jeg må bestemme meg for om det blir semi slicks eller mer standard dekk som passer MX. Veidekke på norske landeveier er som kjent ikke helt det samme som et banedekke, så det blir også en sikkerhetsvurdering mht daglige kjøreforhold og evt andre i familien som skal kjøre bilen.
Noen av dere har jeg allerede snakket med, men jeg tar gjerne imot brukererfaringer, tips og gode råd fra flere
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Etter mye lesing blant annet her på forumet, kjøpte jeg Toyo Proxes T1. De sitter som støpt, men er ikke full racing.
Veldig fornøyd med dekkene. Mindre fornøyd med veiene her i byen. Neste gang går jeg nok for 15" med litt mer gummi i høyden.
Jeg ville kjøpt "vanlige" kvalitetsdekk til MX-5en hvis andre i familien skulle brukt den. Har kjørt R888 i mange år nå, men det krever at man kjenner bilen og vet hva man gjør. Tenker da på fått føre. De har faktisk overraskende bra grep på våt asfalt, men det skjer fort når det skjer. Særlig på en bil uten hjelpemidler (jeg har ikke ABS en gang). Vannplaning skjer ved lavere hastigheter også.
Men for meg, som er litt over gjennomsnitlig "interessert" og kjenner bilen godt etter 10 år, jeg kunne aldri gått tilbake til vanlige dekk. De har så bra grep på tørr asfalt at det er verdt ulempene når det er vått. Grepet tilsvarer en god del HK ved "inspirert" kjøring med rattutslag.
De støyer noe j****g også. Men jeg kjører med ørepropper til/fra jobb. Samt overdøver dekkstøyen med å ha taket nede hele tiden.
Jeg gikk fra R888 til R1R på grunn av noen ikke fullt så kule opplevelser med gateslicks på våt vei til og fra vestlandet. Ble rett og slett slitsomt. R1R i 195-50-15 koster nå 900 kr pr dekk og har gjort det greit i reviews i sportsbilblader. Definitivt blant de billigste i de gruppetestene jeg har sett. 4 turer på bane og 3 autoslalom i fjor pluss rundt 8000 km på vei. Veldig gode på vått, støyer litt. Tåler juling bra.
En ulempe man også kan vurdere å ta i betraktning er at R888 (og tilsvarende dekk) tar greit tak i mye grus og småstein og kaster det opp i skjermene. Betyr lite på bane men kan være litt irriterende på norske skrangleveier.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Andre (sportslige)dekk å sjekke ut i samme "klasse" som R1R:
BFGoodrich G-Force Rival (205/50 ZR15 ->) - Holm vant autoslalom med disse på bilen til Truls
Bridgestone Potenza RE-71R (205/50 R15 ->)
Dunlop Direzza ZII Star Spec (185/60 R14 ->)
Hankook Ventus R-S3 (195/50 R15 ->)
Yokohama Advan Neova AD08 R (205/50 R15 ->)
Alle disse ligger på ca samme USA-pris for settet, rundt 450usd.
Har ikkje sjekka tilgang her til lands.
MX-Jon wrote:En ulempe man også kan vurdere å ta i betraktning er at R888 (og tilsvarende dekk) tar greit tak i mye grus og småstein og kaster det opp i skjermene. Betyr lite på bane men kan være litt irriterende på norske skrangleveier.
Kan være en ulempe for publikum når man skal tøffe seg å ligge på fangeren bak en bil med R888 også, hei Vidar
Jeg har kjørt med Toyo dekk en stund. Fine på bane, men likte de rett og slett ikke på vei. Nervøst.
Har kommet frem til et meget bra kompromiss, ikke halvgale på bane- suverene på vei:
Continental conti sport contact 5. Kjøper hos Dekkonline.no. Leveres på døra.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Det endte med Federal 595 RSR - 205/50 R15 89W XL TL. Virker veldig lovende så langt Next to R888 but half the price!
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Nettopp derfor landet jeg etterhvert på i droppe semislicks. Men landet til slutt der allikevel
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Jeg gikk for Proxes T1R, og er meget fornøyd med disse så langt. Trygt og godt på vått føre, men trenger litt mer tid enn 888 for å bli varme på tørt.
Sitter meget godt gjør de nå i alle fall. Og selvsagt mye mer stillegående enn 888. Anbefales!