Innsugsventilen kiler seg fast
Moderator: Styremedlemmer
Innsugsventilen kiler seg fast
Hei, jeg sliter med at ventilen på innsuget setter seg fast. Jeg har utelukket vaieren og det meste utvendig så det må være noe innvendig den setter seg i. Det skjer kun ved pådrag i hastighet, dvs hvis jeg gir gass når bilen står i ro går den tilbake uten problemer men ved fart over ca 50 km/t vil den sette seg litt på gløtt hvis turtallet har vært over ca 5000 rpm. Jeg tror dette skyldes rensing med feil middel så pakningen innvendig er delvis løs og flytter seg litt når mye luft passerer, men får ikke sjekket det før jeg har kjørt til tromsø på sommerferie.
Noen som har vært borti lignende? Greit å vite andre alternativer før jeg begynner å demontere.
Noen som har vært borti lignende? Greit å vite andre alternativer før jeg begynner å demontere.
Elise, MX-5 93
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Jeg leser innsugsventil, men forstår gass spjeld.
Oppbyggingen er veldig enkel, og ville uansett prøvd og overhalt eller byttet vist det var noe kluss med leddet/svingpunktet/akslingen.
Men ut av nysjerrighet, hvilket produkt er blitt brukt?
Tetninger er ofte "petroliums resistente" rundt på motoren.
Oppbyggingen er veldig enkel, og ville uansett prøvd og overhalt eller byttet vist det var noe kluss med leddet/svingpunktet/akslingen.
Men ut av nysjerrighet, hvilket produkt er blitt brukt?
Tetninger er ofte "petroliums resistente" rundt på motoren.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Gasspjeld stemmer, men kan ikke huske hva jeg brukte siden det er en stund siden. Mest sannsynlig isopropanol siden det var lett tilgjengelig. Har sett mye på andre forum om at man må være forsiktig med rensemiddel der, men aldri fått en god forklaring hvorfor. Får ta av delen seinere og undersøke nærmere. Tviler på at den setter seg grunnet akslingen eller lignende siden jeg ikke klarer å fremprovosere det når bilen står i ro.
Elise, MX-5 93
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Tenker selv at vist du tror det er noe med pakningene rundt akslingen til spjeldet, så begynn der.
Men har du fått bekreftet at det er spjeldet som henger? (Sånt merker man vel fort på gasspedalen, og hvor langt tilbake den går)
Eller kan det være "falskluft" fra en annen ventil eller glipe?
Men har du fått bekreftet at det er spjeldet som henger? (Sånt merker man vel fort på gasspedalen, og hvor langt tilbake den går)
Eller kan det være "falskluft" fra en annen ventil eller glipe?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Er helt sikker på at den henger ja, har sjekket det fysisk når det skjedde. Fungerer å lirke det fram og tilbake, men er vanskelig å presse på plass så virker som noe er i klem. Gasspedalen har litt dødgang også før jeg får satt spjeldet tilbake.
Elise, MX-5 93
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Vel. Lykke til. Føler ikkje det er så mye som kan kile seg på spjeldet.
Ut i fra -93 modell, antar eg det er 1,6 liter.
Og da er vel spjeldet ca som dette.
Skruene til selve spjeldplata er på baksiden, så må uansett av med hele gass spjeldet for og få demontert akslingen.
Ta en ekstra sjekk med "dashpot"'n før du demonterer for mye. Om det er den som henger?
Det er vel bare 0,5-1cm vandring på den, men kanskje det er dette du merker?
Det er den biten med wire innefstingen som ikkje er skrudd på spjeldet på bildet.
Glideforingene kan jo ha blitt slitt sundt pgr av det ble for rent/for lite smøring med isopropanolen.
Mener vi brukte slikt stoff på klistermerkelim, og det var rimeligt fettdrivende.
Ut i fra -93 modell, antar eg det er 1,6 liter.
Og da er vel spjeldet ca som dette.
Skruene til selve spjeldplata er på baksiden, så må uansett av med hele gass spjeldet for og få demontert akslingen.
Ta en ekstra sjekk med "dashpot"'n før du demonterer for mye. Om det er den som henger?
Det er vel bare 0,5-1cm vandring på den, men kanskje det er dette du merker?
Det er den biten med wire innefstingen som ikkje er skrudd på spjeldet på bildet.
Glideforingene kan jo ha blitt slitt sundt pgr av det ble for rent/for lite smøring med isopropanolen.
Mener vi brukte slikt stoff på klistermerkelim, og det var rimeligt fettdrivende.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Den dashpot delen er sjekka og smurt, så den er friskmeldt, men foringene høres ut som en mulig synder
Kom på at jeg brukte elektrorens, og det er uslåelig på fett så godt mulig foringene går for tørt, evt at det er kommet inn noe smuss en plass. Takk for tips!
Kom på at jeg brukte elektrorens, og det er uslåelig på fett så godt mulig foringene går for tørt, evt at det er kommet inn noe smuss en plass. Takk for tips!
Elise, MX-5 93
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Jeg tror også det er pakninger. Lufthastighet gjennom spjeldet er mye høyere når du kjører, enn når du kun står og ruser. Tror det er derfor du ikke klarer å reprodusere feilen stillestående. Hvordan står det til med fjæra?
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Fjæra er stram, sånn den skal være og har kjørt på med rensing og smøring der også
Elise, MX-5 93
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Det meste demontert og sjekka, alt ser i knall orden ut, ingenting løst. Monterte sammen og ingen endring. Har ikke tatt av posisjonssensoren og armen på andre sia, tenkte å prøve de nå, har noen tatt av den armen før og vet om fjærene er grusomme å få på plass? Mistenker kanskje den innerste fjæra, har ihvertfall verifisert at spjeldet stopper med ca 10-20 grader åpning og kan ikke presses tilbake. Jeg må åpne det mer og slippe for at det skal lukke seg helt. Noen mulighet for at det henger seg i den sensoren? Skjønner fortsatt ikke hvorfor det bare skjer i fart og aldri når jeg ruser ved stillstand. Kan forøvrig også lukke det i fart ved å jokke litt på gasspedalen, da setter det seg etter en del forsøk.
Elise, MX-5 93
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Posisjonssensoren er jo justerbar.
Ofte kan den gjøre at spjeldet kiler seg.
Løsne skruene på sensoren og åpne/lukke spjeldet samtidig som du forsiktig strammer skruene igjen.
Til slutt sjekker du at sensoren sitter riktig ved å måle på kontakten.
Prosedyren for justering av posisjonssensoren finner du i verkstedmanualen.
Erik
Ofte kan den gjøre at spjeldet kiler seg.
Løsne skruene på sensoren og åpne/lukke spjeldet samtidig som du forsiktig strammer skruene igjen.
Til slutt sjekker du at sensoren sitter riktig ved å måle på kontakten.
Prosedyren for justering av posisjonssensoren finner du i verkstedmanualen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Demontere alt, betyr da helst alt.
Fjærer, armer, rubbel og bit.
Det som er interesant er opplagringen. Sår og merker på det.
Det innebærer at alt må av og akslingen dunkes ut. Men synest selv dette er siste utvei.
Er det skadet her, er det ingen garanti for verken kjapp fiks eller om det lar seg fikse i det hele tatt.
Hørtes lettere ut og skaffe en etstattende del, om så på lån, og utelukke med det.
Fjærer, armer, rubbel og bit.
Det som er interesant er opplagringen. Sår og merker på det.
Det innebærer at alt må av og akslingen dunkes ut. Men synest selv dette er siste utvei.
Er det skadet her, er det ingen garanti for verken kjapp fiks eller om det lar seg fikse i det hele tatt.
Hørtes lettere ut og skaffe en etstattende del, om så på lån, og utelukke med det.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
Re: Innsugsventilen kiler seg fast
Fikset! Under min tredje sjekk av de elementære tingene fant jeg er stort fremmedlegeme i innsugsrøret som har klart å snike seg unna ved tidligere inspeksjon. Banalt, men veldig tilfredsstillende å finne
Flaks at det ikke har klart å komme seg forbi ventilen, det kunne blitt stygt
Flaks at det ikke har klart å komme seg forbi ventilen, det kunne blitt stygt
Elise, MX-5 93