Tips til bytting av bremser
Moderator: Styremedlemmer
- Ldelijster
- 1000 RPM
- Posts: 172
- Joined: 06 Aug 2015, 14:52
- Medlemsnummer: 1366
- Location: Orkanger
- Status: Offline
Tips til bytting av bremser
Hei
Jeg har planlagt å skifte bremseskiver og klosser som jeg har kjøpt hos Racingstallen.
Er det noen som har tips? Er det sånn at man MÅ bytte bremsevæske?
Jeg må bare si at jeg er ikke veldig flink på å jobbe med bil...
Takk
Lucas
Jeg har planlagt å skifte bremseskiver og klosser som jeg har kjøpt hos Racingstallen.
Er det noen som har tips? Er det sånn at man MÅ bytte bremsevæske?
Jeg må bare si at jeg er ikke veldig flink på å jobbe med bil...
Takk
Lucas
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Det er ikke nødvendig å gjøre noe med bremsevæsken selv om du bytter skiver/klosser.
Et lite tips: Hvis de gamle klossene er slitt må du dytte stemplene tilbake for å få plass til nye klosser. Da vil bremsevæskenivået i beholderen øke og dersom denne er ganske full når du begynner og gamle klosser er slitt kan du faktisk risikere at det renner over. Og bremsevæske på lakken vil du jo gjerne unngå så følg med litt på nivået når du dytter stemplene tilbake.
(Men uavhengig av klosser/skiver skal jo bremsevæsken byttes med jevne mellomrom siden den tar til seg fuktighet/vann og dermed kan begynne å koke ved heftig bremsing med påfølgende fullstendig tap av bremseevne. Mange som kjører litt aktivt bytter jo bremsevæske årlig. Koster jo ikke mye og når man vet hvordan man gjør det tar det ikke lange tiden heller.)
Et lite tips: Hvis de gamle klossene er slitt må du dytte stemplene tilbake for å få plass til nye klosser. Da vil bremsevæskenivået i beholderen øke og dersom denne er ganske full når du begynner og gamle klosser er slitt kan du faktisk risikere at det renner over. Og bremsevæske på lakken vil du jo gjerne unngå så følg med litt på nivået når du dytter stemplene tilbake.
(Men uavhengig av klosser/skiver skal jo bremsevæsken byttes med jevne mellomrom siden den tar til seg fuktighet/vann og dermed kan begynne å koke ved heftig bremsing med påfølgende fullstendig tap av bremseevne. Mange som kjører litt aktivt bytter jo bremsevæske årlig. Koster jo ikke mye og når man vet hvordan man gjør det tar det ikke lange tiden heller.)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Ldelijster
- 1000 RPM
- Posts: 172
- Joined: 06 Aug 2015, 14:52
- Medlemsnummer: 1366
- Location: Orkanger
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Tusen takk 
Bremsevæsken ble byttet ved forrige service siden den ikke har blitt byttet i mitt eie.
Men ellers så er det veldig rett fram?

Bremsevæsken ble byttet ved forrige service siden den ikke har blitt byttet i mitt eie.
Men ellers så er det veldig rett fram?
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Ganske rett frem. Pass på å sjekke glidepinnene når du først er i gang. En veldig vanlig feil på MX5 bremser er at glidepinnene setter seg fast så man får bremseeffekt på bare den klossen som er direkte på stempelet. Selvpleier jeg å ta en sjekk og smøre litt her hver gang jeg skifter hjul.
Mye how-to på nettet, feks denne http://www.mx5diy.com/2015/04/replacing ... otors.html
Mye how-to på nettet, feks denne http://www.mx5diy.com/2015/04/replacing ... otors.html
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Ikke bruk kobberpasta på glidepinner. Bruk caliperfett
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Ldelijster
- 1000 RPM
- Posts: 172
- Joined: 06 Aug 2015, 14:52
- Medlemsnummer: 1366
- Location: Orkanger
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Hvor kan man kjøpe caliperfett?
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Ldelijster
- 1000 RPM
- Posts: 172
- Joined: 06 Aug 2015, 14:52
- Medlemsnummer: 1366
- Location: Orkanger
- Status: Offline
- Halvor
- 500 RPM
- Posts: 78
- Joined: 10 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 359
- Location: Bærum
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Det er bakhjulsbremsene som det er mest fikling med. Dette er fordi håndbrekket går på klossene bak, og har en mekanisme som etterstiller den mekaniske overførringen etter som klossens slites ned. Jeg refererer til NA, men regner med at dette er helt tilsvarende på NB.
I kaliperhuset sitter det en liten stoppeskrue, som må settes helt tilbake før du setter inn nye, tykkere klosser.
Se utklipp:
[img][/ img]
Hvis du har en verkstedhåndbok, så les om dette.
I kaliperhuset sitter det en liten stoppeskrue, som må settes helt tilbake før du setter inn nye, tykkere klosser.
Se utklipp:
[img][/ img]
Hvis du har en verkstedhåndbok, så les om dette.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
Medl. 359
- Ldelijster
- 1000 RPM
- Posts: 172
- Joined: 06 Aug 2015, 14:52
- Medlemsnummer: 1366
- Location: Orkanger
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Kan desverre ikke se bildet som du har lagt ut :S
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
- Halvor
- 500 RPM
- Posts: 78
- Joined: 10 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 359
- Location: Bærum
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Jeg beklager det gikk skeis, men jeg prøver igjen:Ldelijster wrote:Kan desverre ikke se bildet som du har lagt ut :S
Stoppeskruen jeg snakker om er posisjon "2" I figuren. Den må skrues tilbake for å få plass til ny kolosser.
Dette er for NA, men jeg tror at NB har same utførelse.

Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
Medl. 359
- Ldelijster
- 1000 RPM
- Posts: 172
- Joined: 06 Aug 2015, 14:52
- Medlemsnummer: 1366
- Location: Orkanger
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Liten oppdatering:
Da har jeg endelig fått tid til å skifte bremsene. Det tok 7(!) timer for å skifte bremsene bak...
Nå har jeg ikke håndbrekk, så jeg har mest sannsynligvis skrudd stoppeskruen feil vei...
I morgen har jeg planlagt å fortsette med bremsene.
Selv om det er utrolig tidskrevende hvis du ikke har jobbet med en bil før, er det nok utrolig morsomt å gjøre.
Utenom disse:

Disse er et ren helvete å få på plass igjen....
Da har jeg endelig fått tid til å skifte bremsene. Det tok 7(!) timer for å skifte bremsene bak...
Nå har jeg ikke håndbrekk, så jeg har mest sannsynligvis skrudd stoppeskruen feil vei...
I morgen har jeg planlagt å fortsette med bremsene.
Selv om det er utrolig tidskrevende hvis du ikke har jobbet med en bil før, er det nok utrolig morsomt å gjøre.
Utenom disse:
Disse er et ren helvete å få på plass igjen....
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Tips til bytting av bremser
Jeg synes disse er ganske greie, dersom du setter dem på før du setter på Caliperen igjen, de holder seg på plass, og det er mye bedre rom for å smette den bøyde fjæren innunder bremseklossene. Her har du et bilde av mitt bremsebytte bak rett etter at jeg satt på fjærene, så det er lettere å forstå hva jeg mener.....

(Byttet caliper samtidig, så ikke bli forvirret av at det er to calipere på bildet
)
(Byttet caliper samtidig, så ikke bli forvirret av at det er to calipere på bildet
