Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
espen wrote:Nei for f...... Aldri bruk silikon på bil.
Hva som helst annet.
Kitt eller teip eller............ bare ikke silikon.
Hvorfor kan man ikke bruke silikon?
Ekte er best.. Nei, var noe annet det...
Er vel fare for rust ?
Skjønner ikke hvorfor, kan noen forklare ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
jeg hadde behandlet top'en med noe silikonholdige greier før bilen ble lakket, dette smittet litt over på panseret og det syntes etter tørking! (noen pittesmå "groper")
dette var heldigvis så lite at det kunne poleres bort, altså, hvis du vil ødelegge for noen som driver med lakkering er det bare å sprøyte silikon inn i ventilasjonsanlegget...
Jeg har forstått det sånn et det ikke gjør noe på en bil som ikke skal lakkes på i nærmeste framtid, for mange bil-shampoo'er inneholder silikon (feks turtlewax)
glaibilenmin wrote:Dette kommer an på hvilken type silkon det er snakk om... Er mange typer silikon som ikke er skadelig for lakk og....
jeg har aldri sett at det står hvilken type silikon et produkt inneholder, står som oftest "et silikonbasert ett eller annet"
Jeg har fått "så ørene flagret" flere ganger etter å ha tatt fram bil-shampoo'er med silikoninnhold utenfor lakk-verkstedet der en kompis jobber... det er IKKE velkommen der uansett type!
Problemet er at silikon inneholder eddiksyre, denne har den glimrende egenskap, at dersom silikonen legges mellom f.eks en pakning og en lakkert flate, vil eddiksyren "trenge" gjennom lakken og angripe metallet med rust som resultat.
På alle metaller vil lakken løsne fra underlaget og en vil få korrosjon.
Jern ruster, aluminium oksyderer, samme prosess.
Uansett lakkerte flater vil en få problem, dersom silikonen "stenges" inne.
Håper dette var litt forklarende.
Espen, medlem 442
90 Miata, senket, KN filter, 205/50/15, ratt og diverse interiør i tre, dyp blå perlemor, fjernet alle 4 sidemarkeringslys og bremselys i bakluke +++
Problemet er at silikon inneholder eddiksyre, denne har den glimrende egenskap, at dersom silikonen legges mellom f.eks en pakning og en lakkert flate, vil eddiksyren "trenge" gjennom lakken og angripe metallet med rust som resultat.
På alle metaller vil lakken løsne fra underlaget og en vil få korrosjon.
Jern ruster, aluminium oksyderer, samme prosess.
Uansett lakkerte flater vil en få problem, dersom silikonen "stenges" inne.
Håper dette var litt forklarende.
Har aldri tenkt på å spørre hvorfor egentlig, men det var godt forklart
Det burde være advarsel på alt som inneholder silikon...
Eh.. alle lakkerere avfetter jo biler som skal lakkes akkurat pga. dette vel?
Har ikke hørt om noe annet - blir jo gjerne vasket med rødsprit el. tynner mellom hver sparkling/sliping for avstøving og siliconfjerner før grunning og lakking.
Ihvertfall for dere som betaler 15-20 laken for å lakke de få kvadratene på en mx5 med en "flat" farge og noen lag klarlakk på "dagtid"...
Gummilister, viskere og pakninger inneholder jo somregel silikon for å holde de myke, og ved dårlig vasking og maskering kan man gjerne få slike "hull" i lakken rundt disse. Helst der det viser best selvfølgelig.. rundt frontrute, vinduer og pøntelister..
Det er jo noe lignende som frisørvennina mi sleit med da de kom med de første "wash&go" greiene, som var full av silikon.. Eldre damer som skulle farge vekk de grå håra kom jo ut med en stilig selvlysende lilla farge fordi fargen ikke kunne binde/reagerte med silikonet!
Takke seg til pupper og hår uten silikon! På biler er det litt tja for min del..