ND 1,5 eller 2,0
Moderator: Styremedlemmer
ND 1,5 eller 2,0
Etter å ha solgt min følgesvenn gjennom 3 år, en '90 NA, i sommer, begynner savnet allerede å melde seg. Jeg innser at det er stor fare for at det blir en ND i garasjen før neste sommer er på trappene. Jeg har lest masse tester, sett YouTubeanmeldelser, og føler generelt at jeg er godt innsatt i hva pressen mener om bilen. Men jeg klarer ikke å bli enig med meg selv; skal jeg gå for 1,5 eller 2,0 versjonen?
- stiggi
- 0 RPM
- Posts: 38
- Joined: 27 Jun 2014, 15:23
- Medlemsnummer: 953
- Location: Randaberg
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
eg skal kjøpe en 1,5 sport i dag.2015 ND rød hegre auto.medlem nummer 953 stggi.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
På grensen til off topic, men litt avhengig av hvor lang du er i ryggen, så anbefaler jeg klart å prøvesitte bilen og sjekke synsfeltet mot høyre i forhold til bakspeil og tilliggende elektroniske regnsensor. Jeg er 182 høy, og opplever desverre at ND er krympet akkurat litt for mye, slik at bakspiller og regnsensor kommer i veien for veldig stor del av synsfeltet...... 

- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
Hva med å prøvekjøre både 1,5 og 2,0? Det ville jeg gjort.
Har kjørt et par NDer med 1,5 motoren og synes absolutt den gikk godt nok, men jeg ville likevel prøvd en med 2,0 også, om jeg skulle til å kjøpe en ND.
Har kjørt et par NDer med 1,5 motoren og synes absolutt den gikk godt nok, men jeg ville likevel prøvd en med 2,0 også, om jeg skulle til å kjøpe en ND.
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
Re: ND 1,5 eller 2,0
Jeg venter på min 2.0, etter å ha prøvekjørt bilene.
Jeg syns at det var ganske stor forskjell. Men noen liker å ha litt mindre å gi på, mens noen liker at det trekker litt.
Prisforskjellene er heller ikke så ekstreme.
Jeg syns også at lyden ble litt grommere med 2.0.
Smaksak uansett!
Håper du blir fornøyd med valget.
Jeg syns at det var ganske stor forskjell. Men noen liker å ha litt mindre å gi på, mens noen liker at det trekker litt.
Prisforskjellene er heller ikke så ekstreme.
Jeg syns også at lyden ble litt grommere med 2.0.
Smaksak uansett!
Håper du blir fornøyd med valget.
2016 - Mazda Mx5 2.0 sport - Kommer Oktober!
2013-16 VW Polo 2011 1,2 TDI
2011-13 BMW 116d 2011 mstyle
2010-11 Fiat 500 2010
2009-10 Ford Ka 2010
2007-09 Opel kadett D 1991
2013-16 VW Polo 2011 1,2 TDI
2011-13 BMW 116d 2011 mstyle
2010-11 Fiat 500 2010
2009-10 Ford Ka 2010
2007-09 Opel kadett D 1991
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
Jeg har prøvekjørt ND 1.5 og 2.0 både på landevei og på bane.
Gliset ble litt bredere med 2.0.
Så hvis du synes du har penger nok .....
... kjøp 2.0.
Erik
lattermild fyr
Gliset ble litt bredere med 2.0.

Så hvis du synes du har penger nok .....
... kjøp 2.0.
Erik
lattermild fyr
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
Husk at i usa kommer _kun_ 2 literen, så alt av stæsj derifra vil være tilpasset den utgaven.
Det opplever jeg også, og det ser ut som det er småe muligheter for å senke setet med mindre du skal bruke skjærbrenner og sveiseapperat.obi-one wrote:ND er krympet akkurat litt for mye,
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
Jeg er også 182 cm, men opplever ikke detre problemet. Det er nok ikke bare totalhøyden som teller, men lengde på bein ifht rygg og armlengde som avgjør setes plassering. Seteskinna er ikke vannrett men skråstilt for å justere lengde og høyde samtidig. Det passer kanskje ikke alle...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
For at ikke folk skal henge seg for mye opp i at den minste "bare" har 1,5 liters volum; den er like kjapp som en 1,8 NA.
Men som Stian nevner, dette med US-parts laget kun for 2-liter er erfaringsmessig ganske viktig hvis du har tenkt å modde noe...
Men som Stian nevner, dette med US-parts laget kun for 2-liter er erfaringsmessig ganske viktig hvis du har tenkt å modde noe...
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
Det bør jo være en ikke betydelig forskjell på 1,5 og 2 liter.
Kjøper du 1,5 liter vil du sannsynligvis alltid ha en liten jævel på skuldra som hvisker i øret ditt"...du skulle kjøpt 2 literen din tulling!"
Og så er det alle gangene vi er samlet for dekksparking og gutta spør: "...er det 1,5 liter eller?", "...nei det er 2 liter!"
Bare det er verdt pengene!

Kjøper du 1,5 liter vil du sannsynligvis alltid ha en liten jævel på skuldra som hvisker i øret ditt"...du skulle kjøpt 2 literen din tulling!"
Og så er det alle gangene vi er samlet for dekksparking og gutta spør: "...er det 1,5 liter eller?", "...nei det er 2 liter!"
Bare det er verdt pengene!


.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
Hei,
Har du pengene og liker modding og banekjøring så er 2 liter tingen.
På landeveien har du det like morro med 1,5 litern og du sparer mye penger:
- lavere verditap
- billigere forsikring
- lavere bensinforbruk
Jeg mener også at 1,5 liter låter bedre enn 2 liter i original utførelse.
Uansett vent noen måneder før du kjøper - kjøp en pent brukt - tipper du kan få et pent eksemplar av 1,5 Sport ned mot 250 lapper i desember/januar med penger på konto uten innbyttebil.
Det er nok en del førstegangskjøpere av Mx som oppdager at den er håpløst upraktisk som eneste bil ,selv for single og par uten barn.
Har du pengene og liker modding og banekjøring så er 2 liter tingen.
På landeveien har du det like morro med 1,5 litern og du sparer mye penger:
- lavere verditap
- billigere forsikring
- lavere bensinforbruk
Jeg mener også at 1,5 liter låter bedre enn 2 liter i original utførelse.
Uansett vent noen måneder før du kjøper - kjøp en pent brukt - tipper du kan få et pent eksemplar av 1,5 Sport ned mot 250 lapper i desember/januar med penger på konto uten innbyttebil.
Det er nok en del førstegangskjøpere av Mx som oppdager at den er håpløst upraktisk som eneste bil ,selv for single og par uten barn.
2012 NC 1,8 Sport Edition
Re: ND 1,5 eller 2,0
Takk for mange gode inputs! Jeg skal ikke modde eller på bane, bare kose meg på svingete småveier på solskinnsdager. Er selvfølgelig fint å spare litt penger på den rimeligere varianten, men om jeg føler at toliteren er verdt prisforskjellen, så blir det den. Det blir nok prøvekjøring av begge to før jeg bestemmer meg!
Re: ND 1,5 eller 2,0
For å runde av min egen tråd; det ble 2,0. Ikke på grunn av motoren(som jeg mener er enda mer inspirerende på 1,5), men fordi jeg synes 1,5 er for mykt satt opp. Da jeg prøvekjørte begge varianter i høst savnet jeg styrefølelsen fra den hydrauliske servoen på NA, men etter å ha vent meg til den elektriske varianten er ikke dette noe jeg tenker over. Dog hender det at jeg iriterer meg over forstyrrende elektroniske hjelpemidler i den nye bilen, sånn som dekktrykksvarsler, bakkestartassistent, vinglevarsler osv, men men, sammenlignet med mye annet på veien i dag er ND'en tross alt ganske analog. Alt i alt er den som en NA i moderne utførelse, og jeg er veldig fornøyd.
Re: ND 1,5 eller 2,0
Heisann. Jeg er 192 og synes øvre del av vindusramma kommer ørlitt lavt -har mest å si for sikten i bakspeilet egentlig, men ikke verre enn at det går helt greit. Kjører setet helt bak og ryggen helt bak etterpå. Ble helt solgt etter prøvetur i sommer og endte opp med en 1,5 liter. 100% storfornøyd med bilen, og BMWen vi har som familiebil er ikke i nærheten av samme kjøreglede! Det er jo MX som er ekte 'freude am fahren'!! 
Det med modifisering og deler fra USA er litt interessant. Jeg tenker å sprite opp lyden med denne:
http://rev9autosport.com/fujimura-gentl ... haust.html
..det er ikke forskjell på eksosanlegget (mellomstykket?) til 1,5 vs 2,0? Noen som vet? Applaus til Mazda for å montere lydpotta med to bolter slik at du slipper å bytte alt helt fram til katalysator (y)
Mvh Kenneth, Lørenskog

Det med modifisering og deler fra USA er litt interessant. Jeg tenker å sprite opp lyden med denne:
http://rev9autosport.com/fujimura-gentl ... haust.html
..det er ikke forskjell på eksosanlegget (mellomstykket?) til 1,5 vs 2,0? Noen som vet? Applaus til Mazda for å montere lydpotta med to bolter slik at du slipper å bytte alt helt fram til katalysator (y)
Mvh Kenneth, Lørenskog
ND 1,5 Sport, Hvit metallic
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND 1,5 eller 2,0
Det du møter på her er en av de dummeste tingene med 1.5 literen, de blir ikke solgt i usa.
Så ingen av de som selger deler i usa kan eller vil garantere at delene passer.
Å kjøpe japanske ettermarkeds-deler er det ofte gunstigere å kjøpe direkte fra Japan. Men da må du passe om det er forskjell på delene for høyre og venstre -rattete biler.
Så ingen av de som selger deler i usa kan eller vil garantere at delene passer.
Å kjøpe japanske ettermarkeds-deler er det ofte gunstigere å kjøpe direkte fra Japan. Men da må du passe om det er forskjell på delene for høyre og venstre -rattete biler.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn